Mag je van de Sociale Dienst een ontvangstbewijs eisen als je persoonlijk gegevens afgeeft?

Er wil namelijk nogal vaak iets fout gaan daar en ik ben al eens geschorst omdat ik iets niet ingeleverd zou hebben, maar waarvan ik zeker wist dat ik het persoonlijk had afgegeven. Later bleek dat de receptioniste vergeten was het op de juiste plek te bezorgen en dat mijn gegeven dus nog bij de receptie rondslingerden. Maar helaas heb ik daardoor wel twee maanden geen aanvullende uitkering gehad waardoor ik rekeningen niet op tijd heb kunnen betalen en schulden heb gemaakt. Dus ik betaal nu een zware prijs voor iets wat niet mijn fout is, maar ik kan het nooit bewijzen want de Sociale Dienst weigert me een ontvangstbewijs te geven en alles aangetekend versturen kan ik me niet permitteren. Vandaar mijn vraag; weet iemand of ik het recht heb om een ontvangstbewijs te eisen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me wel. Gewoon aan de receptioniste vragen of ze even haar naam + handtekening wil opschrijven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Jeetje wat een vervelende situatie !
En jammer dat (getuige de 2 maanden inhouding) de betreffende receptionist niet bereid blijkt te zijn geweest te verklaren dat het niet jouw schuld is geweest. Wat ik je wel als tip mee kan geven is: probeer zoveel mogelijk de grote/normale stroom te volgen. Dát gaat meestal het beste. 'Vreemde' zaken en uitzonderingen, dat is waar dat soort instanties altijd over struikelen. Als veruit de meeste stukken via de post binnenkomen, dan is de organisatie dáár het best op voorbereid. Ga jij nu plots zélf stukken afgeven dan is dat 'anders' en 'zeldzaam'. Zo'n receptionist krijgt niet zo vaak stukken en vergeet ze, of ze legt ze (met de beste bedoelingen) in het verkeerde postbakje. Zo worden typisch dingen vergeten of komen in de verkeerde la terecht en zit jij met de gebakken peren. De grote stroom wordt verwacht, gecontroleerd én behandeld door de juiste mensen. Het geeft daarom de meeste kans dat het goed gaat.
tinus1969
8 jaar geleden
Zinvoller lijkt het me, om bezwaar aan te tekenen tegen het besluit om je geen aanvullende uitkering te geven: let op, dit moet binnen 4 of 6 weken na het besluit!!!

Antwoorden (1)

Bij de Sociale Dienst/Kredietbank in Rotterdam is dit jarenlang een groot probleem geweest. Mensen leverden allerlei stapels kopieën af en dat raakte zoek... niet te bewijzen dat je het toch zeker ingeleverd had...

De oplossing die uiteindelijk doorgevoerd werd: een A4 tje "ontvangstbewijs", waarop een datumstempel van de Soc.Dienst komt en de naam van de ontvangende ambtenaar + de omschreven ontvangen stukken...

Dit formulier mee naar huis in de ordner archiveren en je had het bewijs...

Dus eigenlijk is de vraag achterhaalt, althans in Rotterdam!

Wellicht eens informeren bij de Sociale Dienst, of er misschien een nieuwe ambtenaar is die nog niet alle regels kent?
Succes ermee, dit hele probleem is belachelijk, want achterhaald!