Hoeveel euro moet je jaarlijks aan een goed doel schenken om het ook af te kunnen trekken van de belasting?

Ik wil eventueel sponsor worden van een stichting. Bij welke som mag ik mijn gift ook aftrekken van de belasting?

8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat hangt van je inkomen af.
Voor gewone giften gelden een drempelbedrag en een maximum. Het drempelbedrag is 1% van het drempelinkomen, met een minimum van € 60. Wat je meer hebt betaald dan dit drempelbedrag, mag je aftrekken. Maar je mag niet meer aftrekken dan het maximum. Dat is 10% van het drempelinkomen.

Voorbeeld
Het drempelinkomen is het totaal van je inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3, maar zonder je persoonsgebonden aftrek.
Stel je drempelinkomen is € 35.000. De drempel van de aftrek € 350. De maximale aftrek is € 3.500.

Belastingdienst:
Voor het aftrekken van gewone giften gelden de volgende voorwaarden:
- U doet de giften aan een instelling die bij ons is geregistreerd als een algemeen nut beogende instelling (ANBI), een culturele ANBI of een steunstichting SBBI.
- De instelling levert geen tegenprestatie voor de giften.
Voorbeelden van een tegenprestatie zijn:
U koopt bij een patiëntenvereniging een speciaal kookboek. U doet dan geen gift. U betaalt geld en als tegenprestatie krijgt u het boek.
U koopt een lot bij een loterij. Daarvoor krijgt u een kans om geld te winnen.
- U kunt met schriftelijke stukken, zoals bankafschriften of kwitanties, aantonen dat u de giften hebt gedaan.
SimonV
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Dit antwoord behandelt de gewone giften. Je kunt ook een gift doen aan een ANBI (een Algemeen Nut Beogende Instelling). Zelfs veel sportclubs hebben de ANBI-status, dus als de Stichting Dental Care 4 India al geen ANBI is, kunnen zij dat worden. Het voordeel is dat een schenking aan een ANBI veel eerder voor aftrek in aanmerking komt dan een gewone schenking. Het enige dat nodig is is dat de Stichting en jijzelf contractueel vastleggen dat jij gedurende minimaal vijf jaar elk jaar een gift doet, die elk van die jaren ongeveer even groot dient te zijn. Ook mag er door de Stichting geen tegenprestatie worden geleverd.
fisbel
8 jaar geleden
@Cryofie:
Je stelt het niet helemaal scherp. Het is niet duidelijk of de stichting aan wie zondag wil schenken een ANBI-status heeft. Waarschijnlijk wel, omdat er gezegd wordt dat het een goed doel is.
Het antwoord van SimonV betreft de gewone giften / schenkingen aan goede doelen met ANBI-status. En met drempels - ondergrens / bovengrens. Bij periodieke schenkingen zijn er geen drempels van 1%en 10%. Wel leg je je voor minimaal 5 jaar vast met een zelfd te schenken bedrag gedurende 5 jaren. De periodieke schenking aan een vereniging / goed doel / stichting heeft ruimere grenzen. Hoeft niet per se ANBI-gerelateerd te zijn Voor de periodieke schenking is de gang naar de notaris sinds 2014 niet meer noodzakelijk. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/giften_aan_goede_doelen/periodieke_giften/voorwaarden_voor_het_aftrekken_van_periodieke_giften