Mag je een product noemen naar een ingrediënt, zonder dat dit ingrediënt deel uit maakt van het product?

Als ik morgen "Broodje Aap" op de markt breng. En een al bestaand product als bierworst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien studentenhaver, koninginnesoep en
huzarensalade bestaan zou ik denken van wel. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb even wat onderzoek gedaan naar aanleiding van je reactie. Blijkbaar zit ik al jaren niets voor niets koninginnensoep zitten eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In z'n algemeenheid mag reclame (of naamgeving) niet misleidend zijn, maar in je voorbeeld van 'broodje aap', zullen er erg weinig mensen verwachten dat er aap in dat broodje zit (men verwacht denk ik wél een broodje..) en dus zullen mensen zich niet snel bekocht voelen als ze er achter komen dat er minder dan 0,01% aap in zit.

Het beste antwoord

Nee. Want een productnaam moet zodanig gekozen zijn dat de consument niet wordt misleid. Zo zal een product met de benaming 'zalmsalade' ook daadwerkelijk zalm als ingrediënt moeten hebben. Het is verplicht om duidelijk en eerlijk te zijn over de samenstelling van het product.

In het Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen staat dat men aan de naam van het product moet kunnen herkennen wat erin zit. Yoghurt met kersen bijvoorbeeld, moet kersen bevatten en geen abrikozen of een andere fruitsoort. Er mag wel een
fantasienaam naast de werkelijke informatie gezet worden. In die informatie moet dan staan wat het voor een product is. Bijvoorbeeld: Feestvla. Er moet dan bijstaan dat het om bijvoorbeeld vanillevla met stukjes bitterkoek gaat.

Dus om jouw voorbeeld te gebruiken mag je een bierworst "Broodje aap" noemen, als daar dan wel duidelijk naast staat dat het gaat om bijvoorbeeld worstjes van 35% varkensvlees, 40% rundvlees, 20% broodkruim, zout, peper, en banaanessence.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, mooi onderonsje (onderjullietje?) door een andere vraag. En gelijk wat geleerd. Kan via mn telefoon helaas niet plussen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Maar het waren twee losstaande voorbeelden. In bierworst zit geen bier. Het broodje aap valt dus niet onder de regeling, een consument zal geen aap verwachten in een broodje aap. Maar wellicht wel bier in een bierworst. In principe is een fabrikant die bierworst dus aan te vallen met deze regels.
Amadea
9 jaar geleden
Bierworst is toch van dezelfde categorie als borrelnootjes? Bedoeld als versnapering bij, en niet zo genoemd omdat de drank in het knabbeltje zou zitten.
Castle
9 jaar geleden
Goeie vraag en dus geplussed. Ik heb kalfsleverworst gezien waar varkenslever in zat volgens de ingrediënten. Zo zijn er meer producten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea En hoe zou een consument dat moeten weten? Als ik morgen een zalmsalade verzin, een salade voor bij de zalm*.... mag het dan wel of niet? *En dus zonder ingrediënt zalm. Ik kwam er gisteren achter dat whiskysaus, een saus gebaseerd is op whisky. Zo kan ik me het omgedraaide ook voorstellen, dat je bierworst koopt met het idee dat bier een onderdeel er van is. De regel is helder, de uitvoering ervan is door dergelijke producten wazig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.mijnslager.info/vleeswarenenworst/vlw_worstsoorten/vlw_leverworst_ww.html Eigenlijk is de kalfsleverworst een verfijnde en wat luxere vorm van de gewone leverworst. Het deeg wordt samengesteld uit varkenslever, kalfskopvlees en spek. Inderdaad, zit helemaal geen kalfslever in. Zou kalfskop-leverworst moeten heten om niet misleidend te zijn bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://jenaidavanwijk.com/zalmforel-weer-een-illusie-armer/ Nog een die aantoont dat de regel wel bestaat, maar niet juist wordt geïmplementeerd. https://www.youtube.com/watch?v=M7v-eEN2EiI
kijk op 24:06 Aflevering uit 2012, Voedsel en Warenautoriteit is ingelicht, volgens mij ligt het nog steeds in de winkel onder de naam zalmforel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In krabsalade zit helemaal geen krab. Bij ingredienten staat het er ook niet bij maar het is wel ff zoeken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wel raar inderdaad. Er zijn ook producten zoals bijvoorbeeld "granaatappelsap" En dan de ingrediënten: Water, Suiker, appelsap concentraat 15%, peren sap concentraat 8%, granaatappelsap concentraat 2%, aroma's, verdikkingsmiddel e-huppeldepup.... En er dan ook nog op durven zetten: 100% natuurlijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zo mocht pindakaas geen pindaboter worden genoemd omdat er een bepaald percentage vet in moet zitten (ik meende 30% ofzo). in Engeland (of de VS) kon dit blijkbaar wel.