Een TBS kliniek is toch een soort ziekenhuis waar geestelijke afwijkingen worden behandeld, waar dus ook genezing mogelijk moet zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Hoewel TBS inderdaad keer op keer verlengd en in die zin in feite levenslang kan worden opgeleged bepaalde de Hoge Raad in de zaak van Lucia de B dat een levenslange gevangensstraf niet gecombineerd kan worden met TBS.
TBS is een behandeling in een kliniek die er namelijk op gericht om uiteindelijk iemand te laten keren in de maatschappij. Omdat in Nederland levenslang daadwerkelijk levenslang betekent oordeelde de Hoge Raad dan ook terecht dat TBS alleen met een tijdelijke gevangensstraf kan worden opgelegd. Daarnaast is TBS geen straf maar een maatregel. Je gelijk dat ook daadwerkelijk genezing mogelijk moet zijn en dat TBS in principe niet wordt opgelegd indien een persoon onbehandelbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een kliniek voor mensen die "ter beschikking gesteld"zijn door de rechter na een bepaalde misdaad. Mensen die een minimale straf hebben gekregen van de rechter van 4 jaar en waarvan de rechter denkt dat ze over een ziekelijke psychische stoornis beschikken die in verband staat met de daad die ze hebben gepleegd. Daar wordt je dus behandeld, met als doel te genezen, en elke keer wordt met 1 jaar of 2 jaar bekeken hoe "het er voor staat". TBS kan steeds weer met 1 jaar of 2 jaar verlengd worden als "men" je nog niet in staat vind terug te keren in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een TBS kliniek poogt men de geestelijke afwijking te genezen. Helaas is niet voor iedereen genezing weggelegd. Zo kan het zijn dat de Ter Beschikking Stelling keer op keer moet worden verlengd, omdat men ziet dat de inbewaringgestelde nog steeds een gevaar voor de maatschappij oplevert.