Hoe vaak mag ik van advocaat veranderen?

Ik heb een rechtsbijstand verzekering. Daar werd een zaak aanhangig gemaakt. Deze persoon werd ziek. Een ander nam het over. Daarna ben ik overgestapt naar een advocaat. Maar deze man is beroepsblind en luistert niet naar mij . Mag ik nogmaals overstappen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Marry, je moet iets duidelijker zijn. Door wie werd er een zaak aanhangig gemaakt. Wat voor zaak. Want ik ben ook beroepsblind, ik neem altijd gelijk aan dat het om een strafzaak gaat.
Jij bent overgestapt naar een advocaat. Had jij er al een, zelf opgezocht of pro Deo toegewezen?
Ik zal je een voorlopig antwoordje geven.

Antwoorden (2)

In Nederland heeft iedereen die bijgestaan moet of wil worden door een advocaat het recht op een vrije advocatenkeuze. U kunt dus zelf bepalen door welke advocaat u wordt bijgestaan in uw strafzaak.
Van een strafrechtadvocaat mag, neen moet, worden verwacht dat deze zich maximaal inspant om het beste resultaat voor u te behalen. Wordt u op dit moment bijgestaan door een advocaat, maar is deze voor u niet of nauwelijks bereikbaar, of bent u niet tevreden bent over de kwaliteit van diens rechtsbijstand?

Vraag een gratis adviesgesprek (of second opinion) aan bij een van de bij Eersterechtshulp.nl aangesloten pro deo advocaten. Hierna kunt u kiezen welke pro deo advocaat uw belangen gaat behartigen.
Het is niet zo dat een pro-Deo-advocaat gratis werkt: u betaalt wat u kunt, de overheid betaalt de rest. Dit wordt gefinancierde of gesubsidieerde rechtsbijstand genoemd.

Toegevoegd na 28 minuten:
Voordat je nu gelijk naar een andere advocaat toestapt, stel ik voor dat je eerst een poging doet om er met de huidige advocaat uit te komen.
Als een advocaat iets niet helemaal goed heeft gedaan, weet hij of zij dat negen van de tien keer zelf ook wel.
Verandering van advocaat levert vertraging op en dubbel werk, en dat is nooit in jouw voordeel.
Voor de nieuwe advocaat is het lastig om een eenmaal begonnen zaak verder te behandelen, hij zit er niet echt op te wachten om in een dergelijke situatie te belanden. Geen twee advocaten werken hetzelfde of hebben dezelfde ideeën over hoe een zaak behandeld moet worden. Men werkt zeer solitair en andermans werkwijze is moeilijk te imiteren. Leg de nieuwe advocaat kort en duidelijk uit waarom jij wilt veranderen, zonder dat men de vorige advocaat zwart maakt. Blijf zakelijk. Het kan altijd gebeuren dat het tussen twee personen niet klikt.
Nu ga ik echt iets onaardigs zeggen:
"als je een tweede keer van advocaat wenst te veranderen dan gaat de Raad voor rechtsbijstand ervan uit dat jij een lastige klant bent (een shopper) die nooit tevreden is."
Men moet hele goede argumenten hebben om toestemming te krijgen van de Raad voor die tweede verandering.

Betaal je de advocaat helemaal zelf, dan bepaal je zelf hoe vaak je verandert van advocaat, maar het zal moeilijk worden om na de derde wisseling nog een liefhebber te vinden en draait het uit op zelfverdediging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan bij wie je een rechtsbijstand verzekering hebt.
Er zijn verzekeringsmaatschappijen die eigen advocaten in dienst hebben op allerlei gebied die dan voor de zaak worden ingezet (DAS bijvoorbeeld).
Vaak zijn dat beginnende juristen die onder supervisie staan van een meest ervaren mentor advocaat.
Er zijn ook rechtsbijstandsverzekeraars die je geheel vrij laten in je advocatenkeuze, echter geldt dan wel vaak dat de aangezochte advocaat bereid moet zijn voor het tarief te werken die de verzekering vergoedt. Dat zal niet altijd het geval zijn.

In principe moet het wel 'klikken' tussen de cliënt en de advocaat die diens zaak behartigt. Is dat niet het geval dan mag de cliënt altijd om een andere advocaat vragen, ook bij verzekeraars die eigen advocaten in dienst hebben.
In rechtszaken is het juist heel belangrijk dat er een goede vertrouwensband is tussen de advocaat en diens cliënt. Daarmee valt of staat mede het uiteindelijke resultaat.

Als je dus het gevoel hebt dat jouw zaak niet goed wordt behandeld door de toegewezen advocaat, dan trek aan de bel en vraag (zonodig eis!) een andere advocaat waarmee je wel overweg kunt. Dat recht heb je sowieso.