Mag de politie mij terugsturen naar het stadion als ik als supporter van de uitspelende club naar buiten loop?

We reden met de auto naar Helmond om daar in het uitvak een voetbal wedstrijd te bekijken.
We rijden het terrein van het stadion op en passeerden de ingang met een beveiliger ernaast.
We parkeren de auto en ik loop nog even terug om een patatje te halen bij een cafetaria buiten het terrein van het stadion. Ik vroeg aan de beveiliger of het goed was en het was geen probleem.
Daarna komt er een politie agent aangefietst en die vraagt mij terug te gaan. Ik zeg dat het net van de beveiliger wel mocht maar de beveiliger wist volgens de agent niet wat te regels zijn.

Mag ik, als ik eenmaal op het terrein van de thuisspelende club ben, nog buiten het terrein van de club komen? Ik ben dus een uitsupporter en misschien gevaarlijk voor de tegenstanders. Ik was wel alleen.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
corzijlstra
9 jaar geleden
Ik vind het alemaal overdreven die protocollen. De agent kan ook wel zien dat je alleen bent? En je moet toch ook een hapje kunnen eten? En als het niet buiten de ruimte kan, dan maar een patatvoorziening binnen de ruimte. Ik vind wel, dat alcoholhoudende dranken inclusief licht alcoholhoudend bier geweerd moet worden bij voetbalwedstrijden. En kon je wel een toilet bezoeken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er een speciale protocollen voor deze wedstrijd zijn afgegeven als zijnde een risicowedstrijd gelden er wel aangepaste regels die buiten de 'normale' wet staan en is dat toegestaan voor de agent om je terug te sturen. Maar of dat met deze wedstrijd ook het geval was?

Het beste antwoord

In de gedragscode van de voetbalclub staan alle regels waaraan supporters zich moeten houden als zij zich bevinden op het terrein van de club. Er kunnen ook aanvullende regels in het APV zijn opgenomen.
Bij het verlaten van het Stadion vervalt meestal de geldigheid van het toegangsbewijs. Uitzonderingen hierop zijn bezoekers van een business club en overige bezoekers die vooraf overleg hebben gehad met een hoofdsteward of een andere bevoegde medewerker om na het verlaten van het terrein van het stadion, opnieuw toegelaten te worden.
Misschien was deze beveiliger niet bevoegd om toestemming te verlenen, maar zelfs dan nog mag een politieagent dit naast zich neerleggen.
Voor het kopen consumpties kan meestal gebruik gemaakt worden van een verkooppunt in het stadion. Het was handiger geweest om het patatje te kopen voordat men het parkeerterrein was opgereden. Maar dat is wetenschap achteraf. Daar is een speciale uitdrukking voor, nl. een koe in de .... kijken.