Wat kan ik doen aan de geluidsoverlast van mijn bovenburen die het ontkennen?

Ik heb al enige maanden veel last van muziek van mijn bovenburen. Ik ben er verschillende keren aan de deur geweest en ze zeggen dan dat ze hier iets aan doen. Maar de volgende dag is het weer raak.

Ik heb nu besloten elke keer de politie in te schakelen als ik veel last ervaar van mijn bovenburen. We wonen in een doodlopende straat en elke keer als de politie langskwam hoorde ik dat ineens het geluid zachter/uit ging en dat de bovenvuren vervolgens ontkende dat ze muziek aan hadden staan of geluidshinder veroorzaakte.

Ik ben nu wel een beetje ten einde raad. Want als de politie vervolgens weg is, dan gaat de muziek weer aan en nog harder dan voorheen.

Ik weet niet wat ik ertegen kan doen, ik heb de politie gevraagd of ze misschien eens in een normale auto langs konden komen of op de fiets. Maar hier wilde ze niet aan meewerken.

Wat kan ik doen aan de geluidsoverlast die mijn bovenburen blijven ontkennen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een vervelende en ook lastige situatie, heb er zelf helaas ook mee te maken. Ik zou sowieso de politie blijven bellen en als ze niet in een gewone auto langs willen komen, kun je ze misschien vragen om de auto een beetje op afstand neer te zetten zodat je bovenburen ze niet zien. Het lijkt me dat ze daar toch wel aan mee moeten werken.
Daarnaast zou ik ook eens aan andere buren, als die er zijn natuurlijk, eens vragen of zij er ook last van hebben. Zo ja, vraag hen dan ook om het bij de politie te melden. Als er steeds meer mensen zijn die de overlast melden, kunnen ze het niet negeren.
Gaat het om een huurwoning? Dan zou ik het ook nog melden bij de woningbouwvereniging en ook daar blijven melden als de overlast aanhoudt. Samengevat: zoek medestanders bij de buren en blijf het melden bij politie en woningbouwvereniging. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bonje met de buren inschakelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, gebruik maken van een camera met geluid. Hoe moeilijk kan het zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heb ik al geprobeerd, echter werd mij verteld dat dat geen geldig bewijs is en dat het niet gebruikt mag worden, omdat de echtheid ervan niet te controleren is. Mevrouw agent zei dat er tegenwoordig zoveel software is om ergens geluid onder te zetten dat een camera-opname enkel en alleen is voor beeldmateriaal en niet voor geluidsmateriaal. Heb gevraagd of het kwam omdat ik het met de telefoon filmde, maar dat maakte niks uit. Ik heb het idee dat ze me niet serieus nemen in alles wat ik zeg of doe. Dat ze me eerder een lastige burger vinden dan iets anders. Gemeente doet hier overigens ook niks aan. De vorige bewoner had immers nooit last van de geluidsoverlast (wat niet wil zeggen dat die er niet was, maar er zijn geen meldingen van gemaakt). Dus ik ben een beetje door mijn opties (en mijn geduld). Vandaar dat ik mijn vraag hier post.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Draai het om, jij betaalt ook belasting dus ze hebben naar jou te luisteren en ze vinden je echt geen lastige burger en als ze dat vinden: jammer dan. Draai het dus om en vraag WAT je moet doen om wel bewijs te leveren, en vraag waarom ze niet wat minder opvallend langs komen. Verder: hebben jullie geen wijkagent die even op de fiets komt?

Antwoorden (3)

Het (stiekem) filmen terwijl je naar ze toestapt en zeggen dat je er steeds last van krijgt? Als dat bewijs oplevert, ermee naar de politie gaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben er altijd voor om te leven en laten leven.

Zelf heb ik om mijn leef geluiden voor de buren te dempen en de leef geluiden van mijn buren voor mij te dempen, de kamers waar ik het meeste de tijd door breng in mijn woning (Woonkamer en slaapkamer) geisoleerd met rotswol. (GEEN glaswol, werkt wel maar geeft vervelende vezels.) Mooie hierbij is dat je ook gewoon zelf op alle tijden je muziek aan kan zetten zonder dat je iemand hinderd.

Vervelende is dat geluidsoverlast is ten eerste moeilijk aan te tonen, overdag is het niet eens echt strafbaar maar gewoon vervelend. En je maakt geen vrienden met klagen en je moet er toch wonen, mét je buren naast je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag dit in een huurwoning?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is ook geen oplossing, die mensen moeten zich aan de regels houden. Ga ook elke keer klagen bij je verhuurder en vraag ze hoe je bewijs moet leveren als de politie je niet helpt.
Ga eerst eens goed in gesprek met de buren. Wil nog wel eens helpen, om misverstanden de wereld uit te helpen. Jij ervaart hun als irritant, zij jou misschien wel, omdat steeds de politie wordt ingeschakeld en je in hun ogen maar loopt te zeuren. Verschil van visie.

Wat betreft het vast stellen van de overlast. De politie moet het ter plaatse zelf constateren. Geluidsoverlastmeldingen, zeker in de latere uren, worden over het algemeen uitgegeven door de meldkamer aan de noodhulpeenheden. Deze eenheden rijden standaard in een opvallend dienstvoertuig. Even in een onopvallende auto gaan rijden is dan geen optie. Wat wel kan is bij de meldkamer aangeven dat de auto even om de hoek geparkeerd moet worden en dat ze het laatste stukje te voet af leggen. Bij noodgevallen is de politie dan toch nog dicht bij de auto en ziet de buurman de politie minder snel aankomen. De buurman zal immers niet constant naar buiten lopen te kijken.

Zodra er geluidsoverlast is vastgesteld wordt volgens het protocol de eerste keer gewaarschuwd, bij de tweede keer binnen een jaar wordt er een bekeuring uitgeshreven en bij een derde keer en meer kan alle geluidsapparatuur in beslag genomen worden. Tevens wordt een en ander in het computersysteem vastgelegd tbv dossiervorming.

Geef elke keer als er overlast is dit ook door aan de verhuurder. Ook de verhuurder heeft een verantwoordelijkheid op het gebied van wooncomfort dat ze moeten bieden.
AlphaLimaSierra