Mag ik als eigenaar van mijn huis eisen dat de politie mijn huis niet met schoenen betreedt?

Wanneer er een huiszoeking is of iets wat erop lijkt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Antwoorden (2)

Een huiszoeking is het door de politie of een andere opsporingsambtenaar binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner( bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Huiszoeking).
Dus daar heb je niets te eisen.

Toegevoegd na 8 uur:
Bij een huisbezoek maar je dat wel eisen, dat is namelijk iets anders. Je mag bij een huisbezoek ook de bezoeker weigeren. Het gaat dan bijvoorbeeld om de sociale diensten, DUO e.d. die dingen willen controleren. (Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisbezoek#Bestuursrechtelijk_huisbezoek.2C_controle)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus.
Bovendien kan er mogelijk een veiligheidsissue ontstaan als de agenten hun schoenen uit doen.
Deze horen niet voor niets bij hun uniform. Ze zijn hoog en hebben een stevige zool waar zelfs geen spijker doorheen kan.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Zou inderdaad wel een handige manier zijn om een huiszoeking te voorkomen ... zorgen dat overal glasscherven en scherpe voorwerpen liggen en dan zeggen dat je ze natuurlijk niet wilt tegenhouden, maar toch eisen dat de agenten hun schoenen uitdoen als ze per se die huiszoeking willen doen ...
Als er geen huiszoekingsbevel is dan kun je politie de toegang tot je woning weigeren.

Is er wel een huiszoekingsbevel dan moet je de politie binnen laten. In de wet staat niets over het uitdoen van schoenen. Dus dat kan je niet eisen als er een huiszoekingsbevel is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006763/geldigheidsdatum_16-03-2015
Degenen met de machtiging hoeven zelfs helemaal niets uit te trekken, ze mogen wel iets aan trekken en ze hoeven ook niet door de voordeur naar binnen. Vaak liggen de bewoners nog op bed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een huiszoekingsbevel bestaat niet. Een machtiging tot binnentreden wel, en als die er is heb je weinig te eisen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik, ik link niet voor niets aan het wetsartikel. Maar in de volksmond gebruiken we nu eenmaal die term.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@immetje, in de volksmond wordt het vaak huiszoekingsbevel genoemd.
Hierbij een website met enige uitleg. Ik kan niet verlangen dat iedere burger het precieze onderscheid weet, als men maar weet wat men bij het stellen van een vraag bedoelt.
http://www.noorlandjuristen.nl/Strafrecht/Opsporingsmiddelen/