Moet ik patent aanvragen?

Ik heb een idee voor een site en heb ik bedrijf waar ik contact mee wil zoeken voor een samenwerkingsverband. Moet ik eerst iets van een patent aanvragen voor mijn idee, of kan dat bedrijf niet zomaar met mijn idee aan de haal als ik mijn idee per mail stuur?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je idee met de mail sturen lijkt mij geen goed plan. Dan kun je het net zo goed publiceren in de krant ofzo.

Patent aanvragen is een kostbare aangelegenheid wat ook nog wel wat tijd kost.

Het meest praktische is een geheimhoudingsverklaring op te stellen en deze te laten tekenen. Dat betekent wel dat je niet moet gaan mailen maar een afspraak met een bedrijf moet gaan maken om over het idee te gaan praten.

Wat ik zou doen is dat ik bij de kamer van koophandel langs zou gaan en aan hun voorleggen hoe je het beste e.e.a. aan kunt vliegen. Misschien adviseren ze om een bedrijfsplan te maken, geld te halen bij de bank en zelfa als ondernemer met je idee aan de gang te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op ideeën zelf kan je sowieso geen patent of octrooi aanvragen. Het gaat om bescherming van een nieuw product of nieuwe techniek; er zal dus minstens een prototype ontwikkeld moeten zijn.

http://www.patentvista.nl/ie_octrooirecht.php