Wanneer kan iemand in de VS een 'federaal proces' krijgen?

Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet, is de rechtszaak tegen de bommenlegger in Boston aan de gang. De media vermeldden: 'De grote vraag voor die jury wordt of Dzjochar Tsarnaev de doodstraf verdient. Hoewel de doodstraf in de staat Massachusetts afgeschaft is, vraagt de openbare aanklager toch deze sanctie, omdat het een federaal proces is.'
Een proces, waarbij alle staten van Amerika mogen meebeslissen dus, als ik het goed begrijp. Maar wat ik me wel afvraag: onder welke omstandigheden mag iemand in de VS federaal worden veroordeeld, en wanneer wordt het een 'gebruikelijk' proces, waarbij alleen het geboorteland van de dader kan beslissen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de laatste zin heeft u het over geboorteland. U bedoelt waarschijnlijk de staat waarin iemand is geboren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Broodjeei Ja, dat bedoelde ik. Sorry, dat had ik niet zo duidelijk geformuleerd. Zeg trouwens maar gewoon 'jij' tegen me hoor! Ik ben pas 21 jaar. ;)

Het beste antwoord

Iemand kan een federaal proces krijgen, als hij een misdaad heeft gepleegd die door de federale overheid strafbaar is gesteld.

In principe (zie het 10e amendement op de Amerikaanse grondwet) hebben de staten (en niet de federale overheid) de bevoegdheid om feiten strafbaar te stellen en te vervolgen. De federale overheid heeft die bevoegdheid dus alleen in uitzonderingsgevallen.
tinus1969