tussenpad tussen 2 woningen is te smal om met mijn fiets door te kunnen; welk recht heb ik hier?

Kijk alstublieft even naar de bijgaande tekening, waarbij:
- ik woon op perceel 2
- percelen 2 t/m 9 hetzelfde achterpad gebruiken
- perceel 1 zijn eigen pad heeft

Het tussenpad (tussen percelen 4 en 5) is het pad dat de enige toegang verschaft tot de achtertuinen van percelen 2 t/m 9.
Perceel 4 en 5 hebben beide een schuur (schuur X en Y op de tekening), waardoor de breedte van het tussenpad hiertussen slechts 80cm breed is (rode vlak in tekening).
Dit heeft als gevolg dat ik mijn bakfiets niet mijn (perceel 2) achtertuin kan zetten.
Dit heeft als gevolg dat de bewoners van perceel 8 hun skelters niet achter huis kunnen zetten.

Kortom, mijn vraag is: is deze doorgang 80cm niet veel te smal, en waar wordt de minimale breedte bepaald? Is dit gemeentelijk beleid of zijn hier landelijke regels voor?
Welke wetgeving ligt hier ten grondslag?

Alvast veel dank.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
20.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
schuurtjes X en Y dienen binnen hun kavel te blijven waardoor een minimale doorgangsmaat van 90 cm behouden blijft!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@freekfluweel is 90 cm de wettelijke afmeting? waar is dit bepaald?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is meestal een kwestie van 'recht van pad'. Dat zou in de koopakte of huurovereenkomst geregeld moeten zijn.
tinus1969
9 jaar geleden
Hoe lang bestaat deze situatie al???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op een tussenpad, of achterpad hebt u alleen het recht om er op te lopen.
ronron1212
9 jaar geleden
Staan x en y er al vanaf de bouw of zijn die later geplaatst en als dat zo is hoe lang geleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
deze schuurtjes staan er al een aantal jaren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tja, je kunt er gewoon komen maar niet met een bakfiets.... het is een brandgang dus het is de bedoeling dat je bij brand veilig bij de straat kan komen als je niet de voordeur uit kan. Meer niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pelle, en uit welke regelgeving komt jouw bewering?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Brandgang is brandgang, die mag je niet versperren maar perse er met een bakfiets door willen is niet nodig. Wat als je er met een aanhangwagen door wil? Het is een vluchtweg voor jezelf, niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een recht van overpad spreekt de akte meestal van een pad dat nodig is om 'te voet of met een handkar' te kunnen gebruiken. Dat zal hier misschien niet van toepassing zijn, maar het is denk ik wel een aardige richtlijn. Daarvoor bestaat dus geen wettelijk vastgestelde breedte van een pad, maar je mag uitgaan van een afmeting van tussen de 90 en 110 cm. Het zal dus van de breedte van je bak afhangen, maar een pad dat je te voet moet kunnen gebruiken, moet toch in elk geval breed genoeg zijn om ook met een kinderwagen, rolstoel of rollator te kunnen gebruiken. Dat lukt met die 90 cm meestal wel. Of het breder moet zijn, hangt inderdaad af van de vraag of de schuurtjes binnen het perceel staan en of er eventueel sprake is van een notariële akte als er sprake is van koophuizen. En als het om huur gaat, heeft de verhuurder er nog wat over te brommen ook.
ronron1212
9 jaar geleden
Het recht van overpad gaat over het recht om over een anders grond heen te mogen. Hier is sprake van een brandgang en niet van recht van overpad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neen, nee @Lies, recht van overpad is een heel ander recht. Een recht van overpad is het recht dat men heeft om gebruik te maken van (een deel van) de grond van iemand anders. Lopend (of soms fietsend) om in de eigen woning te kunnen komen. Een recht van overpad is een zogenoemde 'erfdienstbaarheid' en kan tot stand gekomen zijn door middel van een notariële akte of door verjaring. Dan heeft de situatie zo lang bestaan dat er automatisch een recht is ontstaan wegens "te goeder trouw".
Als er een overpad is dat te smal zou zijn voor welk vervoermiddel dan ook heeft de gemeente daar geen stem in. Een overpad is geen openbare weg en de gemeente heeft niets met erfdienstbaarheden te maken.
Men kan hooguit via een civiele procedure verzoeken het recht van de weg te krijgen. Men moet dan minstens aantonen dat er een economisch belang is, sedert wanneer, hoe dat belang tot stand is gekomen en dat er absoluut geen andere mogelijkheid tot de toegang is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ronron, inderdaad en als iemand recht van overpad heeft met vee, kruiwagen en handkar geldt het niet voor alle gemotoriseerd verkeer.

Het beste antwoord

Het tussenpad is een zogenoemde vluchtroute. Op grond van het bouwbesluit dient een vluchtroute een breedte te hebben van 85cm.
Bij ministeriële regeling kunnen afwijkende voorschriften worden gegeven.
In de praktijk is een fietskar zelden breder dan 75 cm, de wettelijke maximale breedte voor een tweewielige fiets is 75 cm.
De breedte van een mammoet skelter is meestal niet meer dan 79cm
http://www.mammoetskelters.nl/actiemodellen/mammoet_40_1330331817.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus !, maar toch ook nog een vraag: Betekent dat dan ook dat eventueel reeds gebouwde gebouwen weer afgebroken moeten worden ? Of gaat het zover niet ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het bouwbesluit is in veel gevallen “het rechtens verkregen niveau” van toepassing. Soms is naast het rechtens verkregen niveau een speciale ondergrens gegeven, die tussen het niveau voor nieuwbouw en het niveau voor bestaande bouw in ligt.
Bij verbouw gold in beginsel dat aan het nieuwbouwniveau moest worden voldaan, er kon wel ontheffing verleend worden maar niet tot een lager niveau dan het niveau van de bestaande bouw.
En nu komt het:
Als een trap in een monumentale woning in strijd is met een inhoudelijk voorschrift voor bestaande bouw van Bouwbesluit 2012, kan worden voorgeschreven dat die trap desondanks niet mag voldoen aan het voorschrift van bestaande bouw.
Als bij een restauratie van een monumentale kerk, de toegangsdeuren niet naar buiten draaien, terwijl dit op grond van de inhoudelijke voorschriften van Bouwbesluit 2012 wel noodzakelijk is, kan worden voorgeschreven dat deze deuren niet naar buiten mogen draaien. In zulke gevallen kunnen er consequenties worden verbonden aan de vluchtcapaciteit van het gebouw (bv.maximum aantal personen dat in het gebouw aanwezig mag zijn). Deels uit: Praktijkboek Bouwbesluit 2012
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) De wetgeving inzake vluchtroutes geeft dus geen handvat hier iets aan te doen concludeer ik, maar dat doet niets af aan de waarde van dit antwoord.
Het antwoord van WasMaes geeft wellicht een handvat, als het vrij nieuwe schuren betreft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom is het achterpad geen vluchtroute?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, Omdat vragensteller problemen heeft met het tussenpad en niet de maten van het achterpad noemt, heb ik het achterpad buiten beschouwing gelaten.
Als het achterpad net zo breed is als het tussenpad moet het bij de bouwkundige invulling de bedoeling zijn geweest dat de paden samen de vluchtroute vormen, dus vrij te blijven van obstakels.
Als de schuren op eigen grond staan, kun je ze wel weghalen, maar daarbij wordt het tussenpad geen mm breder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is de breedte van het tussenpad niet eens relevant als het achterpad goed begaanbaar en breed genoeg is?
Mijn plus heb je overigens al hoor, maar dan is het misschien goed dit te vermelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rabelais, Door het tussenpad aan weerszijde te laten uitkomen bij de openbare weg (oké op de tekening eenmaal via het achterpad) zal in het bouwplan zeker te lezen zijn dat het hier om een vluchtroute gaat en moet de hele route voldoen aan de minimale maat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de verheldering.
Mag ik vragen hoe het komt dat je hier zo thuis in bent? Ik zie je vaker op dergelijke vragen helder en uitgebreid antwoord geven. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JoanDArc ik zie je genoemde 85 cm niet terug in het bouwbesluit (http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd2/afd2-12); hoe kom je hierbij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de Handelseditie Praktijkboek Brandveiligheid volgens Bouwbesluit, verkrijgbaar in de boekhandel ad ongeveer € 83,00.

Andere antwoorden (1)

Het kadaster kan uitsluitsel geven waar de erfscheiding van de percelen 4 en 5 ligt. Als over de grens is gebouwd kun je eisen dat dit verwijderd wordt. Aankaarten bij de gemeente zal je denk ik zelf een hele boel werk hieromtrent besparen, ook als het eventueel wel op eigen grond staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs als de schuren buiten de kadastrale grens zijn gebouwd, kan het zo zijn dat door verjaring hierop geen aanspraak meer kan worden gemaakt. Verjaring kan 10 of 20 jaar duren (zie link).
https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/schutting-erfgrens/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+)