Zijn de prijzen die een benzinepomp aan eet- en drinkbare producten mag rekenen aan regels verbonden?

Vandaag een 400 ml flesje Appelsientje gekocht bij een benzinepomp voor €2,20. Dat is omgerekend €5,50 per liter. Bij een supermarkt heb ik het veel goedkoper. Er is een supermarkt die nu 4 liter rekent voor €3,49. Dit zou bij die benzinepomp dus €22,= kosten.

Ik ben me bewust dat prijzen gemiddeld hoger liggen bij een benzinepomp. Echter vraag me dus af of het aan regels is verbonden.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Utrecht
9 jaar geleden
De belangrijkste regel is dat de consument zelf bepaald om wel of niet te kopen.
Als je het te duur vindt, moet je er niet kopen. Door e wel te kopen help je zelf deze hoge prijzen in stand te houden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je hoeft het daar niet te kopen, de winkelier mag zijn eigen prijzen bepalen
Castle
9 jaar geleden
Ik ben me bewust dat ik het niet hoef te kopen. Bij een bioscoop of andere uitgaansgelegenheid kan ik het best begrijpen. In verschillende sectoren mogen er (ook tussen concurrenten) geen prijzen hoog gehouden worden door afspraken te maken die de consument schaadt. Een benzinepomp vraagt in verhouding zo'n hoog bedrag dat ik me afvraag of hier wel regels aan verbonden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de prijs bij een pomp hoger is dan bij een supermarkt dat klopt. Ook de prijzen bij een snackbar ed zijn hoger dan bij de supermarkt.
Bij jou prijsvergelijking moet je we rekening houden met:
1) je vergelijkt de prijs met een aanbieding
2) je vergelijkt de prijs tov verschillende verpakkings grootte. Een klein flesje cola is in de supermarkt ook veel duurder dan een 2 liter fles.
Poet
9 jaar geleden
Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat er inderdaad bepaalde prijsnivo's worden geëist in de vergunning die pomphouders hebben. Dit om te voorkomen dat men in grote aantallen speciaal naar een pomp gaat rijden om boodschappen te doen. Dat levert immers verkeersproblemen op.

Het beste antwoord

Nee, dit is niet aan regels gebonden. De prijzen van de producten staan op het schap, dus je weet waar je aan begint. Je hoeft het natuurlijk niet bij die pomp te kopen. Het is een stukje marktwerking. Zo lang mensen bereid zijn, om de hoge prijs te betalen, zal de ondernemer het niet gaan verlagen.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Als je de producten te duur vindt, koop je ze gewoon niet.

De vergelijking met de supermarkt is een oneerlijke vergelijking. De omzetsnelheid van een supermarkt is veel groter dan bij een tankstation. Daardoor hoeft een supermarkt maar een paar cent per artikel te verdienen. Bovendien kan de supermarkt goedkoper inkopen door de veel grotere hoeveelheden.

Procentueel verdient de pomphouder meer aan de shopverkopen dan aan de brandstof.Die brandstof is duur maar daar heeft de pomphouder niet veel invloed op.
Computoon
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar zouden de benzinestations niet gezamelijk inkopen om kortingen te bedingen?
Computoon
9 jaar geleden
Zelfs als ze dat doen (ik weet het niet) dan hebben ze nog steeds bij lange na niet het inkoopvolume van een willekeurige supermarktorganisatie.