Zou het een goed idee kunnen zijn om de premie voor de zorgverzekering inkomens-gerelateerd te maken ?

Bijvoorbeeld een bepaald percentage van je inkomen; of zitten daar haken en ogen aan, waar ik niet aan denk ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De haken en ogen: dat de sterke schouders nog eens instorten onder de zoveelste zwaarste lasten die erop gestapeld worden.

Het klinkt vaak zo eerlijk, dat nivelleren. Maar dat gebeurt al op zoveel gebieden! Wie hierdoor getroffen zouden worden, zijn niet de supperrijken, maar gewoon de mensen die keihard werken voor hun bovenmodaal inkomen. De mensen die de welvaart in dit land bij elkaar werken.

Als je teveel nivelleert, en al dat harde werken steeds minder loont, komt er een dan dat de sterke schouders massaal zeggen: we geven het op, doe het voortaan zelf maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat gaat niet zo lang meerduren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1

Andere antwoorden (9)

Nee, want dat riekt naar nivelleren/inkomenspolitiek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn de pakketten van de hoge inkomens het zelfde als de lage inkomens?
Word er dan geen onderscheid gemaakt?

Ik ben van mening dat er nogal haken en ogen aan zitten.
Stel ik heb een relatief hoog inkomen,dan moet ik meer betalen,maar stel dat ik ineens mijn baan kwijt raak?
Dan komen we weer in de papieren rompslomp om aan te tonen dat ik in aanmerking kan komen voor een verlaging van de ziektekosten.
En als je van een werkloosheid situatie komt en vanuit daar weer in de arbeidsmarkt komt?
Dan krijg je het zelfde.
In theorie zou het wel kunnen,maar ik denk dat het in de praktijk veel werk zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want het gaat de zorgverzekering geen ene moer aan wat ik verdien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Als iets een vaste prijs heeft, dan moet je daar niet aan gaan sleutelen, anders is het hek van de dam.
Wie meer verdiend, kan ook meer uitgeven, maar betaald tevens meer belasting. Verdien je minder, kun je minder uitgeven en betaal je ook minder belasting. Misschien dat niet alles de juiste proporties heeft, maar zo is het nu eenmaal. Als je de zorgverzekering inkomens-gerelateerd gaat maken, moet dat straks ook voor de wegenbelasting, verzekeringen en kost een lcd tv misschien 200 euro meer voor iemand met een hoger inkomen. Ik vind het niet juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je dat doen? Dan kun je de prijzen van de schuursponsjes ook wel inkomensafhankelijk maken. Inkomenspolitiek kun je met de inkomstenbelasting bedrijven. Dat werkt prima en het is transparant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schuursponsjes!!dat lijkt me dan wel weer prettig :) +1
Iets dergelijks hebben we altijd gehad, de ziekenfonds grens, tot ik meen 2005. Onder een bepaald inkomen was je door het ziekenfonds verzekerd, daarboven moest je een particuliere verzekering afsluiten.

Lage inkomens krijgen nu de belasting teruggave zorgtoeslag, waardoor ze al minder betalen dan de hogere inkomens. Voor sommige chronische zieken wordt ook een deel van de eigen bijdrage weer vergoed.
Het is allemaal omslachtig, je betaald eerst en krijgt het dan weer terug, dat zou volgens mij wel wat simpeler en daardoor goedkoper, kunnen.

Weer opnieuw het hele zorgstelsel omgooien lijkt me geen goed plan, vooral omdat dat opnieuw een hele berg geld gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan krijg je pas echt klasse verschil!

Toegevoegd na 1 minuut:
maar als ze de eigen bijdrage gaan verhogen naar 750,- dán gaan er nog minder mensen hun verplichte verzekering afsluiten want dat is nu al een probleem.
mensen die van de voedselbank leven ( bijstand hebben, wao of noem maar op) kunnen die verplichte verzekering toch al met heel veel pijn en moeite opbrengen áls ze het tenminste kúnnen betalen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze premie is ook NU al inkomens afhankelijk. Iedereen betaalt 6% van zijn inkomen tot ruim 30000 euro aan premie. Dit inkomens afhankelijke deel komt bovenop de vaste maandelijkse premie.

Dat veel mensen dit niet weten komt omdat de overheid tegen de werkgevers gezegd heeft: Jullie moeten die 6% voor de werknemers betalen. Betekent dus dat het voor de burger zo onzichtbaar mogelijk gemaakt wat er echt betaald wordt. En uiteraard krijgt iedereen, vanwege deze 6%, gewoon minder loon....de werkgever kan nu eenmaal niet meer in totaal voor een werknemer betalen dan er ter beschikking is. Of dat nu een premie is of rechtstreeks loon.

Alleen de zelfstandige ziet die 6% wel...in de vorm van een aanslag via de belasting dienst..

Totale premie is dus ca 1000 euro (alleen basis verzekering met werknemers korting) plus maximaal 1800 euro inkomens afhankelijk voor iedereen met een jaarinkomen van meer dan 30000.

Oftewel...de beter verdienenden betalen nu toch al mee aan de armeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee vind ik geen goed idee. Want dan benadeel je de rijken op een dusdanige manier terwijl ze wel dezelfde zorg krijgen.
Ten tweede gaat het de zorgverzekering helemaal gaan fluit aan wat ik verdien en ten derde heeft iedereen gewoon recht op goede zorg. Arm of rijk en tegen dezelfde prijs.
Want een puist weghalen bij iemand met 200.000,- euro inkomen of bij iemand met 20.000,- euro inkomen blijft dezelfde puist en dezelfde huisarts.