moet je op de fiets aan de kant gaan als er gebelt word?

Stel:

Je fiets met z'n 2en naast elkaar. Achter je wil een fietser erlangs. Diegene belt, schreeuwt of maakt het anders duidelijk dat hij er langs wilt.
Is het verplicht om dan achter elkaar te gaan fietsen? Kan je er een boete voor krijgen?

En als een auto achter je rijd, toetert. Moet je dan achter elkaar gaan fietsen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Amadea
9 jaar geleden
Je moet zodanig fietsen dat je andere weggebruikers én jezelf niet in gevaar brengt. Dus ja, je moet opzij gaan als iemand aangeeft dat je met twee naast elkaar de weg verspert. Anders kan er een ongeluk gaan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verplicht of niet, ga gewoon achter elkaar fietsen als iemand wil inhalen. Is dat nou zo'n grote moeite?
Amadea
9 jaar geleden
Eérst komt de regel "Fietsers mogen, als enige bestuurders, met zijn tweeën naast elkaar fietsen zolang ze het overige verkeer niet hinderen". En daarna pas komt de regel "Een waarschuwingssignaal met een fietsbel mag alleen gegeven worden als er gevaar bestaat voor jezelf of een ander". Dus je mag niet naast elkaar blijven rijden als het andere verkeer er last van heeft. Doe je dat tóch, dan heeft de fietser of automobilist die er langs wil het recht om een signaal te geven, omdat er anders gevaar ontstaat.
Thecis
9 jaar geleden
@leaxx. @daphne91
Dat is de vraag toch niet? Voor zover ik weet heeft Amadea gelijk. Je mag naast elkaar fietsen zolang je het overige verkeer niet hindert. Echter, geldt ook dat je pas mag inhalen als je ander verkeer niet in gevaar brengt. Dus door het niet op zij gaan, hinder je het overige verkeer. Diegene die inhaalt mag eigenlijk niet bellen omdat er geen direct gevaar is. Diegene wil er alleen langs.
Dus in feite ben je in een impasse. Wie doet wat als eerste. Ik weet niet precies hoe dit juridisch geregeld is. Wat het algemeen fatsoen doet, vind ik een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@thecis, daarom is het ook geen antwoord maar een reactie
Erna55
9 jaar geleden
De vraag van Sander 29 heeft 2 aspecten:
- technisch : kun je een bekeuring krijgen.
- sociaal: ik wil met niemand rekening houden. De technische antwoorden zitten in verkeersregels. Daarbij zijn er aandachtspunten van "hinderen" en "gevaar" . Sociaal: Wanneer iemand aangeeft te willen passeren dan is het voor jou niet vanzelfsprekend dat je daar rekening mee houdt. Tegelijk heb ik wel de indruk dat je graag hebt dat twee langzaam fietsende dametjes voor jou aan de kant moeten. Hier kan ik me in vergissen...
Je geeft wel blijk van onwil om je aan te passen, want je vertaalt het in je vraag of je ook "verplicht" bent om aan de kant te gaan. Bedenk eens hoe jij zou willen dat men op jou verzoek (ik wil graag inhalen) zou reageren.
Deze methode heet: ga eens in andermans schoenen staan.
Thecis
9 jaar geleden
@daphne91
Je gaat er dus al van uit dat iemand niet aan de kant gaat. Dat is een aanname gebasseerd op niets. Misschien is het een interesse, is het bij een discussie ter sprake. Je weet het niet. Zelfs als reactie draagt het niets bij behalve dat het duidelijk maakt dat er wellicht bij jezelf een bepaalde vorm van frustratie aanwezig is over het feit dat er fietsers zijn die inderdaad niet aan de kant gaan en het overige verkeer hinderen. Bottomline, je weet niet waarom de vraag gesteld is en dat doet ook niet ter zake. De reactie voegt ook niet in de verste verte iets toe...

Het beste antwoord

Als er een signaal gegeven wordt, dan is er sprake van mogelijke gevaarlijke situatie.
En dan dient er snel gereageerd te worden om deze situatie op te heffen.
Maar er geen gevaarlijke situatie is, dan is er sprake van onnodig gebruik van signalen.
Dus er kan zijn van een inpasse. Dus ik heb even de wetsartikelen er bij gehaald.
Gelukkig is er nog WegenVerkeersWet Artikel 5. Deze zegt dat je het overige verkeer niet mag hinderen.
En er is reglement Verkeersregels en Verkeerstekens Artikel 55. Deze geeft aan dat je dient aan te geven als je wil inhalen. Dus je mag en moet aangeven dat je van richting veranderd.
Ik ben geen jurist, maar op grond van artikel 5 mag het overige verkeer niet gehinderd worden door de weg te blokkeren zodanig dat er niet inhaalt kan worden. En een boete mag uit gedeeld worden. Vooral als je op dit feit bent gewezen, dat je het overige verkeer blokkeert.

Dus het antwoord is ja, je moet opzij gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artikel 55 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) geldt voor bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag gaat ook over auto's die toeteren. Maar hartelijk dank voor de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Carsrac, de vraag gaat ook over fietsers die bellen :))
Je hebt gewoon gelijk met je laatste zin: ja je moet opzij gaan. Omdat niet alle bestuurders zoiets eenvoudigs begrijpen, is er het kapstokartikel 5 van de Wegenverkeerswet.
In de vraagstelling zit iets verborgen, nl.: mag die ander wel toeteren of bellen? Krijg ik een bekeuring als ik niet opzij ga? Is het antwoord twee keer neen, dan hoef ik niet (of ga niet) opzij. 1. Je hebt er als bestuurder niets mee te maken of een andere bestuurder iets doet wat eventueel niet mag. Daar mag je je reactie niet van af laten hangen. 2. Als je het achteropkomende verkeer belemmert, terwijl je dat op kunt heffen door zonder gevaar opzij te gaan, dan dient men opzij te gaan te gaan (mits je daardoor niet in de dichtstbijzijnde sloot, of iets dergelijks, belandt. Of je nou op de fiets zit of in een Ferrari rijdt, het is ook nog eens een kwestie van fatsoen.

Andere antwoorden (2)

Ja, je mag het overige verkeer niet hinderen. Als een andere verkeersdeelnemer aangeeft (middels claxon of bel) dat hij/zij wil passeren, dan moet je er voor zorgen dat dat ongehinderd kan.
jc54
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Alleen als je zelf op een veilige manier aan de kant kan gaan. Je moet niet jezelf in gevaar brengen zodat die ander er langs kan, soms hinder je nu eenmaal even met een actie.
Amadea
9 jaar geleden
Ik kan me geen situatie voorstellen waarin het veiliger zou zijn om met z'n tweeën naast elkaar te blijven fietsen dan achter elkaar, Ritsuka.
Antoni
9 jaar geleden
jc54, realiseer je je wel dat de claxon van een auto alleen bij gevaar mag worden gebruikt? Dus niet als iemand gewoon wat meer haast heeft dan jij...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onjuist. Het moet juist NIET op aanwijzing d.m.v. claxoneren.
1. Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar fietsen als ze het overige verkeer niet hinderen.
Er is een gedragscode die inhoudt dat de mensen, zeker in het verkeer, rekening met elkaar houden.
Het betekent niet: bewust naast elkaar blijven fietsen en de achteropkomende fietser verhinderen te passeren. Dat hoort thuis onder het Hoofdstuk Pesten.
Het betekent wel: langzaam rijden als het moet, snel rijden als het kan. Het betekent ook achter elkaar gaan rijden als de weg smal is en een fietser wil passeren, of als de passerende fietser de linker weghelft nodig zou hebben om te passeren.
Rij je als fietser met tweeën naast elkaar en wil je achter elkaar gaan rijden, dan dient de buitenste fietser naar voren te rijden en de binnenste fietser even achter aan te sluiten.
2. Een waarschuwingssignaal met de fietsbel mag alleen gegeven worden als er gevaar bestaat voor jezelf of voor een ander.
Veilig fietsen betekent om in het verkeer zo zichtbaar en voorspelbaar mogelijk te zijn, door anderen duidelijk te maken wat je van plan bent. Hiervoor kun je oogcontact zoeken, een teken geven met de arm of een belsignaal. Als achteropkomende fietser die wil inhalen heeft oogcontact zoeken en armgebaren maken weinig zin. Schreeuwen of roepen wordt ook niet op prijs gesteld.
Blijft over: even waarschuwen met belsignaal. De fietsbel zit er namelijk niet voor de sier op, maar om te waarschuwen. Elkaar waarschuwen betekent: de fietsbel even gebruiken, het betekent niet dat je een soort carillon moet gaan nabootsen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.