Ik wil een appartement huren in Amsterdam en mijn ouders willen de huur gaan betalen. Mijn inkomen is niet genoeg om de huur zelf te voldoen. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (3)

Natuurlijk mag dat !

Waar je wel rekening mee moet houden is dat voor bepaalde overheidsinstanties het bedrag dat je ouders bijdragen als extra inkomen gezien kan worden.

Maar als je dat keurig opgeeft is er niets aan de hand.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Als het niet uitkomt boven het bedrag dat ouders jaarlijks aan kinderen belastingvrij mogen geven er niets aan de hand.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Ivana
Zelfs dan nog: dan mág het nog steeds ! Mocht je in staat zijn over dat bedrag heen te komen dan moet je er alleen (een beetje) belasting over betalen.
fisbel
9 jaar geleden
@Ozewiezewoze:
U zult het ongetwijfeld goed bedoelen, maar de formulering van uw antwoord rammelt aan alle kanten. Bepaalde overheidsinstanties – welke?? Zullen dit als inkomen zien – wat voor inkomen ?? Een schenking is géén inkomen. Of u moet bedoelen dat het bedrag dat op de bankrekening komt te staan, kan vallen onder inkomen uit sparen en beleggen – box 3. Dit fictieve 'inkomen' is 4% van de grondslag voordeel sparen en beleggen, simpeler gezegd: 4% van het bedrag boven de vrijstelling. En hierover moet 30% belasting box 3 worden betaald, dus 1,2%. Het is hier niet te verwachten dat er meer geld op de bank- of spaarrekening is dan € 21.330. Dus van fictief inkomen Box 3 is er sowieso geen sprake. Ouders kunnen rustig hun maandelijkse bedragen storten, bedragen die binnen no-time weer afgeboekt zullen worden als te betalen huur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@fisbel
Jammer dat je mijn antwoord zo negatief benadert. De vraag is open en heel breed gesteld. Zonder te weten in welke situatie de vragensteller zich bevind is het gedetailleerd ingaan op mogelijke situaties puur een gok. De kans dat ik door een teveel aan informatie mijn antwoord juist minder bruikbaar maak is groot. Het staat de vragensteller vrij om zijn vraag aan te vullen, een nieuwe vraag te stellen op GV of in een reaktie om meer informatie te vragen. Hier kan ik dan graag en gericht op ingaan.
Erna55
9 jaar geleden
@ozewiezewoze : compensatieplus van mij. + Ik vind je antwoord duidelijk. Wanneer iemand (mogelijk) een uitkering krijgt, zal de huurbijdrage van de ouders opgegeven moeten worden.
Ook bij belasting of bij aanvraag huurtoeslag zal de oudersteun als inkomsten gezien worden. En ja, de ouders mogen altijd zoveel geven als ze willen.
( daarnaast heb je belastingregels ) .
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Erna
Thanks :-)
fisbel
9 jaar geleden
@Erna55:
Heeft u een bron dat een schenking van de ouders opgegeven moet worden als er een uitkering is?
Ik kan me bij 1 uitkering voorstellen dat dit het geval is, nl. de WWB-uitkering of inkomen met aanvullende bijstand. Bij alle andere uitkeringen is er geen meldingsplicht. Een schenking is géén inkomen, zoals hierboven gesteld. Wel kan de schenking gezien worden als middel, vergelijkbaar met bijvoorbeeld studiefinanciering. Geld is geld tenslotte. Dit speelt bij de WWB en ook bij bijvoorbeeld de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen c.q. waterschap.
Het is niet voor niets dat bij deze laatste aanvraag de bankafschriften van de laatste 3 maanden moeten worden overlegd. Een substantiële schenking kan leiden tot afwijzing. Ook WWB-ers moeten periodiek inzage geven in bankafschriften. Maar laten we ons beperken tot de vraag of er gehuurd kan worden met een klein inkomen, aangevuld door schenking(en), lees betalingen van de huur. Het antwoord is: ja dat kan, mits u een verhuurder kunt vinden.
Er is geen enkel probleem als uw ouders (een gedeelte van) de huur betalen. Let u er wel op dat uw ouders u maximaal € 5277 per jaar schenkbelastingvrij mogen schenken. Dat is toch al zo'n € 435 per maand belastingvrij. Meer schenken mag, maar dan moet er volgens de regels 10% schenkbelasting worden betaald over het bedrag boven de vrijstelling.

De vraag is niet: Mogen mijn ouders de huur betalen. De vraag is: zijn er voor mij mogelijkheden te huren bij een te laag inkomen. Het antwoord zal afhangen van de verhuurder. Een woningbouwvereniging zal waarschijnlijk niet verhuren bij een te laag inkomen. Een particuliere verhuurder mogelijk wel.
fisbel
9 jaar geleden
Het maakt de verhuurder of de woningbouwvereniging niet uit wie de huur betaalt als de huur maar betaald wordt. Er mag sociaal gehuurd worden als het inkomen onder een bepaalde grens zit. Wel blijft de huurder verantwoordelijke voor correcte betaling van de huur.

Ik moet de eerste verhuurder nog tegen komen die zegt ik verhuur niet want u heeft te laag inkomen.

Als er sprake is van studie dan mogen de ouders meer schenken.