Ik ben vergeten te melden dat ik samenwoon(de) voor 10mnd. Krijg ik nu een boete of moet ik het verschil terugbetalen??

Ik heb 11 maanden samengewoond met mijn vriendin maar ik ben stomweg vergeten dit te melden bij de belasting/gemeente! Hiervoor zagen we elkaar al maar woonden we nog niet samen. Inmiddels werkt onze relatie niet meer en verhuisd mijn vriendin weer terug naar haar oude woning. Kan ik deze wijziging als nog doorgeven(al is het innmiddels niet meer zo) aan de belastingdienst/gemeente en moet ik het bedrag wat ik teveel qua huurtoeslag heb ontvangen over die 11 maanden terug betalen? Krijg ik hier ook een boete voor, zoja hoe hoog? Ik ben nog nooit eerder iets vergeten te melden. Misschien ook handig om door te geven dat ik een paar maanden werkeloos ben en dus een bijstandsuitkering aan moet gaan vragen en geen problemen wil krijgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar stond je vriendin ingeschreven bij de gemeente? Bij jou op het adres of woonde ze op papier nog elders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stomkop, begrijp ik goed dat je vriendin haar eigen woning heeft aangehouden en dus ook huur, gas en licht en alles wat bij wonen en huren komt kijken, heeft doorbetaald? Heeft zij ook haar post daar ontvangen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stomkop, ik lees nu onder de reactie bij AlphaLima dat zij weer bij haar familie woont, dus géén eigen woning had. Het wordt wel erg gecompliceerd als die familie op grond hiervan recht had op toeslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op papier woonde ze nog gewoon bij haar ouders in huis en daar woont ze dus nu weer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stomkop, zie mijn reactie bij Alpha onder Fisbel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stond zij ingeschreven op jou adres, dan zijn de rapen gaar, zo niet heb je gans veel geluk gehad mijnheer!!

Antwoorden (1)

Het hangt er vanaf of jullie officieel zijn samen gaan wonen. Begrijp uit je verhaal dat je vriendin haar eigen woning heeft aangehouden. Heeft zij zich ingeschreven op jouw adres? Zo niet, dan is er niks aan de hand wat betreft huurtoeslag. Anders is het als een van jullie een bijstandsuitkering genoot in die tijd. Dan moet het delen van tafel en bed altijd gemeld worden. Doe je dat niet, dan wordt dit gezien s fraude als men er achter komt en kun je ook juridisch vervolgd worden. Is dat geval is de beste weg om het zelf zo snel mogelijk te melden. Op die manier kan je de schade. Nog enigszins beperken.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb gedurende deze periode geen uitkering gehad, alleen mijn gewoonlijke huurtoeslag. Mijn vriendin heeft inderdaad nooit officieel bij mij gewoond en niks staat op haar naam. Ze is nu terug in haar oude woning(bij familie). Maar ik las net dat als je samenwoont ik/we iets van €34 minder aan toeslag zouden krijgen, was ze wel officieel ingeschreven geweest bij mij. Toen ik werkeloos raakte heeft ze wel het een en ander voor me voorheschoten voor een hele poos in de hoop dat ik er snel weer een baan zou vinden. Helaas is dit niet het geval en is mijn familie/ex ook klaar met mij geld te lenen waardoor ik verplicht ben een uitkering te gaan aanvragen.
fisbel
9 jaar geleden
Uw vriendin heeft zich niet bij u ingeschreven. Dat had wel moeten gebeuren. Maar nu het niet gebeurd is, zou ik het gewoon zo laten. U hebt zeker niet gefraudeerd (opzettelijk) De onregelmatigheid van het niet inschrijven zal bij ontdekking geen juridische consequenties hebben. En zeer waarschijnlijk hoort u er nooit meer iets van. Uw financieel voordeeltje weegt niet op tegen de sores die u hebt vanwege de niet gelukte samenleving. En weest u blij dat er geen kinderen bij betrokken zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel, daarin ga ik met je mee, soms heeft een mens al sores genoeg.
Haar woonadres en/of is niet gewijzigd en zij had géén eigen woning maar woonde bij familie (ouders?).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. Ik vind het echt onwijs naar maar het liep gewoon niet meer lekker als had ik het graag anders gezien. :-( Als ik binnenkort echter naar de gemeente ga om (voor het eerst in mijn leven) een uitkering aan te vragen, gaan ze hier dan ook dingen over vragen(bv. over mijn (net beeindigde) relatie & tijdelijk inwonen/ vergeten te melden)? En wat kan ik dan het beste zeggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou als ik jou was hier sowieso helemaal niet over beginnen.
Jij woont weer alleen en ga uit van die situatie.
Er is geen sprake geweest van officieel samenwonen begrijp ik anders had je vriendin haar woning wel opgezegd neem ik aan.
Dus gewoon je mond houden over die paar maanden dat je hebt samengewoond.
De gemeente zal hier sowieso niet meer achter kunnen komen als je,je mond houdt.
Het is bij hen niet bekend omdat je nooit melding hebt gemaakt dus niets aan de hand.
Als ze vragen of je samen woont is het antwoord dus gewoon NEE en ze gaan echt niet vragen of je in het verleden hebt samengewoond want daar hebben zij niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad niets zeggen, ze komen ook nergens achter want het was niet officieel dat je vriendin bij je ingetrokken was.
Misschien wist alleen haar werkgever dat.