Hoe kan je ervoor zorgen dat iemand die met je autoverzekering rijdt, deze op eigen naam zet?

Mijn stiefdochter rijdt nu al jaren met de verzekering van mijn vriend. Dat betekent dat de auto van mijn vriend onderhands aan haar verkocht is, en zij nog met zijn nummerplaten rijdt.
Bij aanvang werd er schriftelijke overeen gekomen dat dat zou zijn tot ze van school weg ging en een loon had. Maar ze is nu al een tijdje van school weg, heeft een goed betaalde job enz... en houdt zich niet aan de afspraak.
We hebben al allerlei wegen bewandeld om haar zover te krijgen om de verzekering nu op haar naam te zetten. Temeer daar ze niet meer de leeftijd heeft waarop ze een ultrahoge verzekering voor jonge bestuurders moet betalen. Maar ze zegt dan" ja zeg, dat kost geld he". Terwijl we merken dat ze veel geld uitgeeft aan andere dingen (reizen, dure etentjes enz...).
Dus willen we haar nog eens vragen om de verzekering nu op eigen naam te zetten. Natuurlijk zal dat met een hogere bonus malus zijn, maar zo is het nu eenmaal. Nu is alle risico bij mijn vriend, dus als zijn dochter iemand in fout aanrijdt, draait hij ervoor op. En zijn dochter is wel een beetje een sportieve chauffeur...
Dus
- de auto staat nog op naam van mijn vriend, met zijn nummerplaten
- de verzekering van die auto staat ook nog op naam van mijn vriend

Zijn er binnen de regelgeving van verzekeringen mogelijkheden om onder die condities de verzekering te annuleren, zodat de dochter verplicht wordt zelf een oplossing te zoeken? Of zijn er andere wettelijke mogelijkheden (binnen wet ikv verzekeringen)?

Toegevoegd na 2 dagen:
België

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Betreft dit de Nederlandse of Belgische situatie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dat je dit aan je vriend over moet laten, hij is haar vader, hij moet dit oplossen. Als hij jou vraagt hoe hij dit moet regelen dan kun je hem hierin adviseren, maar doe niets wat betrekking heeft op zijn kinderen uit jezelf, dat kan de band met je vriend, maar ook met zijn kind(eren) ernstig verstoren. Als stiefouder ben je niet gelijk aan haar moeder/vader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea :
Daar heb ik helemaal niet aan gedacht. '
Dat is zo...wat een wijze en ware woorden!
Poet
9 jaar geleden
Hij vangt ook de boetes
liveisgreat
9 jaar geleden
crea klopt helemaal. ik onderneem niets. Ik adviseer hem maar ik merk dat het heel gevoelig ligt allemaal. Zijn angst "als ze iemand omver rijdt en in fout is draai ik ervoor op en mag ik misschien mijn huis verkopen" vecht met zijn neiging zijn kinderen te overbeschermen uit angst en schuldgevoel omwille van een scheiding.
Maar ik zal nooit of te nimmer iets ondernemen in zijn plaats natuurlijk. Ik weet ook wel dat ik zo de relatie schaadt en bovendien is er niks in mij die de behoefte heeft de dochter aan te manen of dergelijke. En als ik die behoefte zou voelen, zou ik er niet aan toegeven.
Aan de andere kant vraagt hij me er wel veel over, en heb ik ook een vraag gesteld (op zijn verzoek) aan Test Aankoop. Maar het antwoord daar laat op zich wachten, dus ik wilde al een beetje richting gevende informatie.

Het beste antwoord

Dat is toch het punt niet?

Je vriend moet gewoon ZELF deze verzekering die op ZIJN NAAM staat OPZEGGEN en zijn dochter hiervan >>>schriftelijk aangetekend<<< op de hoogte stellen, bij wijze van spreken 2 weken tevoren, zodat zij toch RUIM DE TIJD heeft om zelf een NIEUWE VERZEKERING te regelen.

Antwoord

Iemand moet zelf de verzekering op eigen naam opzeggen, heeft voor zover ik weet niets met regelgeving van de verzekering te maken of met wetten.
Laat je vriend zijn tussenpersoon bellen en overleg met deze om meteen over 2 weken of per 01/03/2015 de verzekering te cancelen. Kan geen probleem opleveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee, eerlijk gezegd. Ik heb eigenlijk geantwoord omdat ik vind dat iemand, die een verzekering heeft/betaalt en de auto niet zelf gebruikt en dit wil stoppen, z.e.l.f. stappen moet zetten en het niet moet overlaten aan in dit geval zijn dochter. Deze dochter heeft kennelijk al jaren bewezen dat zij het niet zal regelen en het wel goed vindt dat "papa" nog steeds betaalt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de auto nog op naam van de vriend staat, is hij verantwoordelijk voor de verzekering op de auto. Als je die verzekering annuleert, draai je zelf op voor de kosten. Uit m'n hoofd kost zo'n grapje 350 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
390 euro bij registercontrole (op kenteken), over de 500 euro rijdend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gebeurt er als de vriend de auto verkoopt en/of de verzekering opzegt? Misschien is de vader niet opgewassen tegen een dominante dochter? Of kan dochterlief alles bij "papa" gedaan krijgen? Of denkt vaders dat 't wel los loopt, teveel moeite kost?
liveisgreat
9 jaar geleden
Papa was vooral lang bang dat zijn kinderen niet meer bij hem zouden komen. Het is bij hen zo wat een familietrekje : ruzies worden niet uitgepraat maar behandeld me een '"afstand-" of "negeer-"-behandeling. Daarom ging hij niet op zijn punt staan, hoewel hij normaal gezien heel principieel en secuur is bij dergelijke zaken.
Maar nu blijkt dat dochter geen enkele blijk van liefde geeft (bv. geen sms op zijn verjaardag, geen goeiedag op straat op de dag van zijn verjaardag enz...) loopt de ketel een beetje over.
het is een zaak die al jaren aan de gang is, en waar ook in vredevolle tijden al getracht werd om tot een oplossing te komen. volgens de dochter zal die verzekering haar véél duurder uitkomen. ondertussen heeft ze één ongeval na het andere, en gebruikt zo haar vaders bonuspunten op (punten die je krijgt bij ongevalvrije jaren).
Dus:
- zij heeft de auto gekocht met een onderhands contract waarin vermeld stond dat de verzekering op mijn vriend zijn naam bleef staan zolang ze geen inkomen had. de auto staat bij haar in de garage en mijn vriend heeft geen sleutel van de wagen (wat uiteraard normaal is, hij is immers verkocht). dus zomaar verkopen kan niet (en is denk ik ook niet wenselijk omwille van de lieve vrede...)
- aan de andere kant staat de wagen op de naam van mijn vriend en is hij dus officieel niet verkocht. ook rijdt ze nog met de nummerplaten van mijn vriend . hij krijgt ook de uitnodiging voor de schouwing enz...
De wagen wordt 100% gebruikt door de dochter, mijn vriend heeft een andere wagen. Maar omdat verzekering voor jonge chauffeurs hier in Belgiê zo belachelijk duur is, hebben ze het zo geregeld zoals veel mensen het regelen : kind koopt auto op naam van ouders en ouders betalen verzekering (en kind betaalt terug, wat ze ook trouw doet). Met het enige verschil dat de dochter de wagen van haar vader heeft over gekocht ipv van een derde.
En nu er wat spanning is doordat dochter afstand neemt, wordt het opnieuw en thema. Zo vreest hij voor het risico als zij bv. een zwaar ongeval heeft met schuld, bv. iemand omver rijdt.
Bon, mijn vriend moet het juridisch uitzoeken, het is zijn zaak.... alleen wilde ik eens informeren of er mogelijk bruikbare tips waren vanuit verzekeringsoogpunt. Want het is al bij een complexe situatie..
liveisgreat
9 jaar geleden
nagel op de kop en buiten de lijntjes gedacht.
bedankt voor dit antwoord.

Andere antwoorden (4)

De dochter rijdt onverzekerd rond. Zelfs toen zij nog thuis woonde had zij zelf een verzekering dienen af te sluiten. Nog afgezien wie de eigenaar is van de auto.

Dus de verzekering dient op gebeld te worden en nadat de situatie uitgelegd is zal de verzekering een voorstel doen. Welk voorstel dat is ligt aan de verzekering en hoe graag zij de dochter als klant wil hebben. Maar gezien de bereidheid van de dochter om te betalen voor de verzekering of de bereidheid om de auto op haar naam te laten zetten is er een uitdaging. Maar in mijn ogen is dat een uitdaging voor de verzekering.

De dochter heeft genoeg tijd en gelegenheid gekregen om de situatie zelf te regelen.
Wel zou ik de dochter melden dat zij onverzekerd rond rijdt in een auto die niet op haar naam staat.

Toegevoegd na 8 minuten:
Aanvulling.
Op moment van dat de dochter vaak in de auto van haar vader is gaan rijden had het al aan de verzekering gemeld dienen te worden. Zie bron. Dus zolang dat niet gemeld zal de verzekering moeilijk gaan doen bij eventuele schade. Beste kans dat de verzekering met een stevige naheffing komt. Dus de goedkoopste oplossing is de verzekering opzeggen. En de auto schenken aan de dochter. En haar de papier winkelen laten afhandelen.

Toegevoegd na 10 minuten:
papier winkelen = papierwinkel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
de dochter heeft de wagen gekocht en betaald. onderhands.
omdat de wagen officieel op de naam van mijn vriend staat, is hij echter nog de eigenaar (officieel weet niemand immers dat de wagen van eigenaar is veranderd).
Ik denk niet dat de dochter onverzekerd rond rijdt : de wagen is immers nog van haar vader, de verkoop was niet officieel. ze is verzekerd via haar vader.
Aan de andere kant is er nooit een verklaring gebeurd ivm "regelmatige gebruiker", wat misschien wel beter wel was gebeurd...
De dochter is feitelijk geen eigenaar van de auto. Dat ben je immers alleen als de auto op jouw naam staat. Dat er geld betaald is maakt daarvoor niets uit. Zolang de auto niet van haar is kan ze er geen verzekering voor afsluiten.

Dus de auto moet op haar naam gezet worden. Als ze dat niet wil dan geeft hij haar het geld terug en verbiedt haar om nog langer in zijn auto te rijden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Het alternatief is dat je vriend de auto permanent blijft uitlenen aan haar en de verzekering en boetes betaalt (en wellicht weer op haar verhaalt). Zij is dan wel verzekerd mits de verzekering ook schade door andere bestuurders dan de eigenaar dekt. En dat is normaal gesproken wel het geval.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tennaamstelling zegt niets over de eigenaar van de auto. Staat ook duidelijk op je kentekenpapieren!
liveisgreat
9 jaar geleden
Zo is het helemaal : de dochter is geen eigenaar. Dat is ook de vraag aan haar : de wagen op haar naam zetten en de verzekering ook.
Het geld terug geven zal hij wellicht niet doen: de wagen ziet er verschrikkelijk uit door talrijke ongevallen. Plus is de achterbank half opgegeten door een puppie. Dus die geraak je aan de straatstenen niet meer kwijt tenzij voor een mini prijsje.
Ik denk dat mijn vriend dit beter niet gedaan zou hebben, maar je kan de tijd niet meer terug draaien he...
De schriftelijke overeenkomst die jullie hebben is niet in overeenstemming met de algemene regels die autoverzekeraars aanhouden, dus ik zou het buiten de verzekeraar om regelen om een naheffing te voorkomen of zelfs vervolgd te worden voor verzekeringsfraude.

Wat je zou kunnen doen is de kentekenplaten schorsen, maar dan blijft de auto op de naam van je vriend staan. Als de stiefdochter dan toch doorrijdt krijgt zij echter wel de boete op de mat. Als de kentekenplaten geschorst zijn, kun je ook de verzekering opzeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
Brrr.... daar zeg je zoiets : verzekeringsfraude.Het IS verzekeringsfraude, dat is wel een zekerheid. Gebeurt wel vaak, omdat verzekeringen voor jonge chauffeurs in België van de pot gerukt duur zijn. Men zou beter "gewoon" verzekeren en bij het eerst zware ongeval in fout een grote toeslag geven. Nu worden alle jongeren gestraft omwille van enkele roekeloze chauffeurs.
Dochter en vader zouden beter doen alsof de wagen nu pas verkocht is (of geschonken werd of zo), en dan inderdaad de kentekenplaten schorsen, en hem op haar naam zetten. Inderdaad minimum twee weken op voorhand zodat ze de nodige stappen kan ondernemen.
Ik zou als ik jullie was de verzekering gewoon per direct beëindigen en haar op die manier dwingen per direct zelf een verzekering af te sluiten.
Is via het internet binnen een half uurtje geregeld en je bent direct verzekerd.
Het is niet zo,zoals in eerdere antwoorden staat dat zij niet is verzekerd wanneer de auto niet op haar naam staat. Een auto hoeft helemaal niet op naam te staan van de persoon die hem gebruikt en een ander persoon mag de auto ook weer verzekeren.
Dit hoeft niet perse de gebruiker te zijn.
Om verwarring te voorkomen dient dit echter wel even gemeld te worden bij de verzekeraar.
Deze melding dient alleen maar voor het gemak van de verzekeraar. Als zij administratief maar weten wie de regelmatige bestuurder is.
Bij het afsluiten van een autoverzekering wordt hier ook altijd naar gevraagd.
Dus zij is gewoon verzekerd.
De bonus/malus die is opgebouwd terwijl zij de regelmatige bestuurder is kan zij meenemen naar haar eigen nieuwe verzekering want de verzekeraar gaat uit van de regelmatige bestuurder en houdt rekening met de door haar opgebouwde schade vrije jaren,mits er ooit melding is gemaakt bij de verzekeraar dat zij de regelmatige bestuurder is..
Het is dus niet zo dat zij helemaal opnieuw zou moeten beginnen met het opbouwen van een nieuwe bonus/malus,nogmaals,MITS er melding is gedaan van regelmatige bestuurder.

Een andere suggestie die is gedaan om het kenteken te schorsen:
De auto is aan haar verkocht dus is alleen zij gerechtigd het kenteken te schorsen.
Een ander mag dit niet doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
Er werd helaas geen melding gemaakt van regelmatige bestuurder.
Het kenteken staat nog op de naam van de vader, vermits niemand eigenlijk weet dat de wagen verkocht is. De wagen staat gewoon verder op zijn naam, er is nooit officieel gewag gemaakt van aankoop. Hij heeft wel een nieuwe wagen, maar staat dus geregistreerd met 2 wagens bij DVV (een verzekeringsmaatschappij).
krijgt ook nog de uitnodiging voor de keuring etc....
Dochter betaalt altijd wel trouw de verzekeringskosten enz... dus tot zover zijn er geen problemen.
De bonus malus is niet apart, ze heeft al veel ongevallen gehad maar gebruikt hierbij de bonuspunten van mijn vriend op (elke jaar krijg je een aantal punten als je geen ongeval had. als je dan wel een ongeval hebt gaat je bonus malus niet omhoog tot je al de bonuspunten hebt gebruikt). Dus als ze auto en verzekering op haar eigen naam zet, zal ze wellicht toch de volledige bonus malus moeten betalen zoals elk beginnend chauffeur.....vermits er geen verklaring van regelmatige bestuurder werd ingediend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb gezien in aanvulling dat het België betreft.
Ik ben uitgegaan van de Nederlandse situatie. Hoe de Belgische verzekeringsmaatschappijen dit exact geregeld hebben ben ik helaas niet voldoende van op de hoogte.
liveisgreat
9 jaar geleden
geen probleem Jack, jouw antwoord zal zeker nuttig zijn voor toekomstige vragers die hetzelfde probleem hebben.
bovendien zijn er toch veel linken tussen de Belgische en Nederlandse wetgeving..
In ieder geval bedankt voor je antwoord...