Waarom moeten agenten het merk van je mobiele telefoon weten als ze je aanhouden voor niet handsfree bellen?

Mijn huisgenoten zitten Wegmisbruikers te kijken. Er wordt weer eens een auto aangehouden voor het niet handsfree bellen, de tweede al in deze uitzending. Zonder uitzondering wordt door de agenten gevraagd welk merk de telefoon heeft en ook de provider moet bekend gemaakt worden.
Twee jaar geleden werd ik ook aangehouden voor bovenstaand delict. Naast een procesverbaal moest ik ook de vraag beantwoorden welk merk telefoon. Waarom moeten de agenten dat weten? Het maakt niet uit voor de hoogte van de boete, het levert mijns inziens geen enkele relevante informatie op die ten goede komt aan de verkeersveiligheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De agent vraagt of hij de telefoon MAG zien, het is niet verplicht.

Het beste antwoord

Je hoeft helemaal niets te verklaren, je kunt je altijd op je zwijgrecht beroepen daaar hebben ze het dan maar te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het komt in het proces verbaal te staan. Want anders kan je achteraf zeggen dat je helemaal geen telefoon had, het was een banaan die je toevallig tegen je oor hield (of zo).
Nu weten ze merk en provider, dat geeft de mogelijkheid om achteraf via de provider te weten te komen of er op dat moment een gesprek gevoerd werd met jouw telefoon. En dat is weer ondersteunend bewijs, indien nodig.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als een redelijk verhaal, maar stel ik heb een Nokia en ik bel via KPN. Ze houden me in een drukke wijk aan. Het lijkt me dan sterk dat ik de enige ben die dat merk mobiel in combinatie met een abonnement van KPN heeft. Het telefoonnummer wordt namelijk niet gevraagd.
je hoeft toch niet mee te werken aan je eigen veroordeling! Dat mensen zo stom zijn om te doen is hun probleem. De meesten bedanken de agenten zelfs nog en geven een hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben met je eens! Al zou ik iets strafbaars hebben gedaan nooit zou ik dat bevestigen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk wel stijlvol. Dat als je er zelf voor kiest om niet de regels te volgen, je gewoon accepteert dat daar gevolgen aan zitten.
Ik heb wel respect voor mensen die gewoon vriendelijk tegen een agent doen, en zelf hun gevolgen dragen. Met name als je het wel eens bent met een bepaalde regel, als je het oneens bent met die regel, is het wel anders.