Zijn telefoon grappen illegaal?

Als je een prank call naar een bedrijf doet, kan je daar voor worden opgepakt? En kan je daarvoor een boete krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
10.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij nogal afhankelijk van de inhoud van jouw 'prank call'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is een prank call precies? Ik heb toen ik nog jong was eens naar de dierentuin gebeld en naar meneer de Beer gevraagd. Is dat een prank call?
Erna55
9 jaar geleden
Ja, een telefoongrap heet nu een prank call.
" onschuldige" grappen mogen wel, maar wanneer je voor de grap een bom melding of dreiging doet, dan is dat strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
112 voor de grap bellen mag ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je 40 pizza's bestelt moet je ze ook betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DE klassieke telefoongrap: spreek met veel personen af om een bedrijf te bellen met de vraag: Kunt u mij verbinden met Gerard Vanacker? laat ze verspreid over de dag bellen. Natuurlijk kan het toevallig wezen dat een persoon met die naam daar werkt, maar meestal niet en dan krijgt de telefoniste er een punthoofd van. Maar nu de clou: je belt de volgende dag het bedrijf en zegt: Hallo, gerard Vanacker hier. Is er nog gebeld voor me?
Volgens mijn vader werd die grap bij de spoorwegen al rond 1950 uitgehaald. euhh.. natuurlijk niet bedoeld om je op een idee te brengen...

Antwoorden (1)

Voor "telefoongrappen" kan je inderdaad (in België) een relatief zware financiële veroordeling krijgen. In België komt dit misdrijf voor de correctionele rechtbank en kan de veroordeling voor een eerste feit oplopen tot 2000,- €.
Bron: ervaring van collega.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pere Dan heeft die collega meer op zijn geweten dan alleen een fopgesprekske.