Wat gaat er gebeuren met de studiefinancieren voor mbo-ers?

Er gaan dingen mbt de studiefinanciering veranderen vanaf schooljaar 2015/2016. Ik heb gelezen dat er voor mbo-ers geen nadelige gevolgen zijn.
Een klasgenoot heeft gelezen dat het anders is, wie heeft gelijk? Hij zegt dat de basisbeurs blijft maar dat de rest een lening wordt.
Ik krijg nu €400 per maand. Betekent dit, als hij gelijk heeft, dat ik nog €80 krijg en de rest moet lenen?
Alvast bedankt! Het duidelijkste en beste antwoord wordt natuurlijk beloont met 3 punten.

9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Je klasgenoot geeft onvolledige informatie. Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan is je beurs altijd een gift. Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan wordt de beurs pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering. Deze beurs heet ook 'prestatiebeurs'. Haal je geen diploma op niveau 3 of 4, dan moet je alles terugbetalen: je basisbeurs, je aanvullende beurs en je studentenreisproduct. Alleen je aanvullende beurs over de eerste 12 maanden mag je altijd houden.

De studiefinanciering in het MBO verandert niet bij invoering van het sociaal leenstelsel. De basisbeurs blijft behouden voor studenten in het MBO. Wel krijgen mbo’ers die jonger zijn dan 18 jaar ook recht op een studentenreisproduct. Deze verandering gaat in 2017 in.

Maatregelen zoals afschaffen van de bijverdiengrens, afbetalen studieschuld in maximaal 35 jaar i.p.v. 15 jaar, verhogen van de aanvullende beurs gelden niet voor MBO-ers. Wel kunnen zij met het sociaal leenstelsel te maken krijgen als er doorgestudeerd wordt naar HBO of WO.

Wel geldt voor MBO-ers m.i.v. 2015 / 2016: met een inkomensdaling ouders in een recenter inkomensjaar wordt rekening gehouden. De enige voorwaarde is dat het inkomen met ten minste 15% is gedaald. Binnen de studiefinanciering wordt nu standaard gerekend met het inkomen van 2 jaar terug. Een gedaald ouderinkomen in een recenter jaar bijvoorbeeld 1 jaar terug, kan vanaf studiejaar 2015 / 2016 leiden tot een hogere aanvullende beurs.

Voor terugbetalers kan inkomensdaling van henzelf een lager terug te betalen maandbedrag betekenen. Ook geldt voor MBO-ers: Achteraf studiefinanciering aanvragen of verhogen wordt mogelijk. De student moet wel altijd studiefinanciering binnen het lopende studiejaar aanvragen. De maatregel gaat in per 1 januari 2016, verder dan die datum kan niet worden teruggegaan. (jaar terugwerkende kracht)

Al met al verandert er voor MBO-ers vanaf 2015 / 2016 niet zoveel. Er zijn wat extraatjes die welkom zijn als je daarvoor in aanmerking komt
fisbel