Waar ligt de officiële grens van de vaarweg op een rivier?

Ik wil dit weten want vanaf die grens begint een vaarwegzone waarin beperkingen gelden ten aanzien van nieuwbouw. Bij kanalen is de grens wel duidelijk te zien maar op een rivier?

Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat je niet gereageerd hebt op het antwoord van Robinma ben ik ervan uitgegaan dat je de vaargeul bedoeld.
Maar het kan ook zijn dat je de langs de vaarwegen benodigde ruimte bedoeld, die nodig is op en langs de vaarweg, zoals de oeverstrook of een vrijwaringszone die nodig kan zijn voor een toekomstige bestemming.

Het beste antwoord

Het Binnenvaartpolitiereglement regelt en beschrijft hoe een vaargeul van de Nederlandse binnenwateren bebakend dient te worden. De vaargeul, het bebakende gedeelte van een rivier, wordt gemarkeerd door rode en groene betonning – de laterale betonning.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/Bijlage8/geldigheidsdatum_29-01-2015
Vaar je stroomafwaarts dan vaar je aan stuurboordwal langs de rode betonningen. De betonning is genummerd, hoe dichter bij het begin van de rivier hoe hoger de getallen.
Aangezien je het hebt over nieuwbouw lijkt je vraag te gaan over een nieuwe of tijdelijke situatie. Gaat het om een tijdelijke beperking (korter dan 13 weken) ten opzichte van de normale situatie dan worden beperkingsteken gebruikt.
1. Beperkte waterdiepte
2. Beperkte doorvaarthoogte
3. Beperkte breedte van doorvaart of vaarwater als de bevaarbare breedte tijdelijk beperkt is door bijvoorbeeld werkvaart.
4. Vaartbeperkingen
5. Het vaarwater bevindt zich op enige afstand van de oever. Het getal op het bord geeft in meters de afstand aan dat schepen uit de oever dienen te blijven, gerekend vanaf het bord.
Dit teken wordt toegepast bij vaarwegen, waar het toepassen van betonning en/of bebakening niet praktisch is. Het teken dient als waarschuwing voor ondiepten langs oevers, waar bestortingen en dergelijke gevaar voor de scheepvaart kunnen opleveren.
De beperkingstekens zijn omschreven in de Richtlijnen Scheepvaarttekens.
Zie onder Beperkingstekens (C) blz 25 ev.
http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Richtlijnen%20Scheepvaarttekens%20-%20RST%202008_tcm174-272349.pdf

Voor steeds terugkerende afwijkingen wordt de geëigende betonning gebruikt.
Een steeds terugkerende afwijking is bv als door stroming de vaargeul makkelijk wordt verlegd en daardoor geen vaste ligging heeft. Rijkswaterstaat past dan de markering aan door de boeien te verleggen. En er worden meer boeien verlegd dan je misschien zou denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vaarweg op een rivier wordt continu aangepast, afhankelijk van de stand van het water. Rijkswaterstaat vaart regelmatig langs de boeien om deze te verleggen, de rivier en vaarweg zijn in de winter dus breder dan in de zomer.