Is een werkgever verplicht een verweer van een verwijt (van een leidinggevende) toe te voegen aan je dossier?

Een leidinggevende zet in een verslag een verwijt op papier en voegt dat toe aan je dossier. Op een verweer is niet inhoudelijk ingegaan. Het verweer is niet opgenomen in het verslag (het verweer voldoet niet aan bepaalde voorwaarden; die voorwaarden zijn echter niet meer te realiseren) en (daardoor) ook niet toegevoegd aan je dossier.

Is de werkgever verplicht een verweer van een verwijt toe te voegen aan je dossier? Als er een personeelsfunctionaris aangesteld is: is er dan een andere status of moet het toevoegen van iets aan je dossier dan nog steeds via de leiding?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je er goed aan doet zelf ook een dossier te vormen. Bij een eventueel conflict wat bij de rechter uitgevochten moet worden, kan je aantonen dat de werkgever het dossier niet volledig heeft, waardoor het dossier enkel in het voordeel van de werkgever werkt. Dan zal je zeker een sterk punt hebben voor een eventuele rechter.

Antwoorden (1)

Ik ga er van uit dat je het hebt over je eigen verweer op een verwijt van een leidinggevende. Dan is het natuurlijk zo dat dit moet worden toegevoegd aan je dossier, dit is een kwestie van hoor en wederhoor. Het lijkt me dat de afdeling personeelszaken hierin een eigen bevoegdheid heeft. In opdracht van de werkgever.

Ik zou aan afdeling personeelszaken vragen of ze je verweer alsnog willen toevoegen.
Wordt dit geweigerd dan zou je 2 dingen kunnen doen. Alsnog een aangetekende brief aan de werkgever sturen met een kopie van het verwijt en je verweer daarop of - want daarmee drijf je de zaak natuurlijk wel op de spits - zelf goed noteren wat er precies gebeurd is met duidelijke verslaglegging en een kopie van dit verwijt met je verweer daarop goed bewaren.

Dit kun je dan later gebruiken bij een eventueel later optredend probleem of (onverhoopte) ontslagprocedure. Daarmee heb je in ieder geval een soort van bewijs bij latere discussies.
Ceeve
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een aangetekende brief MET een ontvangstbevestiging voor de afzender, neem ik aan, zodat de werknemer altijd een bewijs heeft dat de brief door de werkgever is ontvangen? Een brief aangetekend versturen betekent alleen dat deze veilig(er) wordt verstuurd; het zegt niets over de zekerheid van ontvangst.
Ceeve
9 jaar geleden
Nee dat klopt wel, maar dat zal in deze situatie toch echt wel als voldoende bewijs gelden. Maar ik dacht dat aangetekend verzenden met bewijs van ontvangst afgeschaft is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ceevee. Dit was zo. Helaas is bij de postnl de service minder en de kosten meer geworden.