Wat betekend handelingsbekwaamheid of wat houdt dit in?

Ik heb dit opgezocht maar Wikipedia en dergelijke komen met een nederlands waar ik nog steeds niet heel veel van begrijp. Is er iemand die dit iets makkelijker kan uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

In de wet staat het heel lastig geschreven, maar in de praktijk houdt het in dat als je iets koopt als minderjarig bent of psychisch/mentaal niet orde bent of een andere reden waarom je niet normaal kan handelen, de aankopen die je doet niet geldig zijn of niet geldig verklaard kunnen worden.

Voorbeeld: Jij koopt als 15-jarige een dure scooter bij de fietsenwinkel en je ouders zijn het er niet mee eens. Zij kunnen dan aanspraak maken op het feit dat jij handelsonbekwaam bent.

Vroeger mochten vrouwen zelfs niet zonder toestemming/medeweten van hun man iets kopen. Althans als de man achteraf bezwaar maakte kon alles zo teruggedraaid worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een Mars in de pauze koopt geldt iets dergelijks niet natuurlijk. Anders wordt het een potje. Het moet echt over dingen gaan waar de verkoper van kan snappen dat een minderjarige dit niet zo maar koopt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zij kunnen dan aanspraak maken op het feit dat jij handelsonbekwaam bent.

Als het dus tot een rechtszaak komt zal de verkoper altijd verliezen en het gehele bedrag terug moeten betalen. Zover zal het niet snel komen want de verkoper zal zelf ook al snel begrijpen dat ie dat gaat verliezen.

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/verbintenissenrecht/handelingsonbekwaam.htm?tab=jurisprudentie

Praktijkvoorbeeld.

School(NCOI) eist geld van vader en zoon. Zoon blijkt getekend te hebben als minderjarige voor een opleiding zonder toestemming van de vader. Vader gooit het op handelingsonbekwaam. Vader wint de zaak.

Toegevoegd na 16 minuten:
`LET OP! Ik heb dus uitgelegd wat handelingsONbekwaamheid is. Het omgedraaide (handelingsbekwaamheid) is dat je aankopen wel geldig zijn en niet zomaar teruggedraaid kunnen worden. Als je 18 bent en mentaal in orde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat betekenT dat je voor het doen bepaalde handelingen geleerd hebt. Een ambulancemedewerker mag gewonden helpen en is daar bekwaam (goed) in omdat hij daar een speciale medische opleiding voor heeft genoten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Handelsbekwaam is toch ook dat je ouder dan 18 bent en zelfstandig bijv. een grote aankoop mag doen?
Als je onder de 18 bent en bijv. een heel dure tv koopt dan kunnen je ouders toch aanvoeren dat je handelsonbekwaam bent en dat de koop niet geldig is? Of heet dat dan anders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-Onjuist. http://nl.wikipedia.org/wiki/Handelingsbekwaamheid
Handelingsbekwaamheid is het recht van een persoon om zelfstandig juridisch geldige rechtshandelingen te verrichten: handel drijven (kopen en verkopen), afspraken maken die rechtsgeldig zijn, verstrekken of nemen van een lening of hypotheek, etcetera. De handelingsbekwaamheid berust vooral op het beoordelingsvermogen, vooral wat betreft of het wel verstandig is om die handeling te verrichten. Wie handelingsbekwaam is, kan dit (volgens de wet) dus beoordelen [wat een miskoop of een contract waar iemand bij nader inzien liever van af wil, soms niet voorkomt].
Doorgaans zijn volwassen personen dus handelingsbekwaam.

NIET handelsbekwaam zijn minderjarigen en iedereen die onder curatele is gesteld. Iemand die in coma ligt in een ziekenhuis kan in theorie handelingsbekwaam zijn, alleen is die persoon niet in staat dit recht uit te oefenen. Doorgaans zal iemand die wegens verslaving, psychische stoornis e.d. in een kliniek verblijft of anderszins onder behandeling is, niet handelingsbekwaam zijn omdat zij/hij onder curatele staat.