Een vriendin is verkracht maar durft geen aangifte te doen. Kan ik iets doen?

Een vriendin van mij is verkracht maar durft geen aangifte te doen vanwege haar ouders. Ze heeft dit met mij doorbesproken en ik ben via vele vragen achter de situatie gekomen en mogelijke info over de verdachte. Kan ik iets doen zodat die gasten gepakt kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meld misdaad anoniem?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haar erop wijzen dat haar ouders niks komen te weten als er aangifte gedaan wordt! Vertel haar dat de kans aanwezig is dat de dader meer slachtoffers kan maken, dat er kans is dat ze besmet is met een SOA (of erger) en dat het echt het beste is om aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boedda, volgens mij is het zo dat als je als minderjarige aangifte doet, de ouders op de hoogte worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is voor haar heel fijn als je gewoon luistert. Als ze meerderjarig is kan ze naar de politie gaan en aangifte doen zonder haar ouders dat te weten komen. Ik zou sowiso even daar de dokter gaan om er zeker van te zijn dat ze niet besmet is met een SOA of zwanger is. Het is misschien moeilijk maar wel de beste oplossing, want er loopt nu een misdadiger vrij rond die nog meer slachtoffers kan maken of die dat al gedaan heeft. Heel veel sterkte voor haar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt inderdaad. Zolang het slachtoffer minderjarig is wordt altijd de ouders/voogd ingeschakeld van de situatie. Ondanks woont ze nog thuis en zal er een brief van de Politie op de deurmat vallen. Zij zit nog op school en haar ouders vinden dan een brief (die misschien naar haar gericht is) en gaan vragen stellen of maken die brief open. Ik ben zelf beveiliger en weet een gedeelte van het wetboek van strafrecht. Ik heb zo mogelijk de situatie omschreven met alle details en de signalementen van de verdachte. Maar niemand weet dus of buiten zijzelf bijv. ik iets anders kan doen zodat die gasten gepakt kunnen worden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Probeer haar in elk geval zo ver te krijgen dat ze naar een dokter gaat. Niet alleen voor eventuele SOA's maar vooral ook voor de broodnodige geestelijke ondersteuning. Een dokter heeft medisch beroepsgeheim en mag de ouders niet inlichten. Wellicht kan hij ook op andere manieren nog helpen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De vraag is waarom zij bang is voor haar ouders. Die kl**tzak moet gewoon opgepakt worden, dat zullen haar ouders toch zeker ook vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist, HeerV: waarom is het slachtoffer bang voor haar ouders?
carmel163
9 jaar geleden
Lieve mensen, misschien komt dit als een schok, maar niet alle ouders zijn even ruimdenken en begripvol als ideaal gezien zou moeten zijn. Dus misschien denken haar ouders dan dat zij aanstoot heeft gegeven, of misschien is het wel een bekende van de familie. Veel meisjes houden een verkrachting geheim: http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/1201126/2008/09/08/Slachtoffers-houden-verkrachting-vaak-geheim.dhtml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.vrouwblog.nl/pakistaanse-familie-weigert-verkrachte-dochter-vermoorden/0929/ Nu zitten we hier niet in Pakistan, maar er zitten hier zat mensen die wel met dat gedachtegoed opgevoed zijn.

Antwoorden (2)

Vaak gebeurt het dat iemand die slachtoffer is van verkrachting zichzelf toch schuldig voelt en zich schaamt.
- Help haar te beseffen dat het niet haar schuld is.
- Help haar door te zeggen dat schaamte niet nodig is.
- Help haar door samen met haar te zoeken in welke volwassene ze vertrouwen heeft.
- Help haar door mee te gaan om in gesprek te vertellen wat er gebeurd is.
- Help haar door te accepteren dat ze soms wel, soms niet erover wil praten.
- help haar te erkennen dat proberen het te ontkennen, haar niet helpt.
Erna55
9 jaar geleden
Heel begrijpelijk de schaamte, misschien een last minder dat je het tegenwoordig ook digitaal aangifte kan doen. Wellicht is dit een optie? Het is inderdaad belangrijk dat je haar vooral helpt, een aangifte heeft niet de hoogste prioriteit.