Is er sprake van moord wanneer iemand van plan is iemand te doden, maar het ook iemand anders had kunnen zijn die gedood wordt (zie toelichting)?

Lastige vraag, ik zal het proberen toe te lichten met een voorbeeld.

Stel, ik bedenk van tevoren om een politieagent te doden. Het maakt me echter niet uit welke politieagent dit is, het gaat mij om de impact. Op straat kom ik vervolgens een politieagent tegen die ik dood. Is dit dan moord, of doodslag? Ik had het niet op hem/haar persoonlijk voorzien, maar wel op een agent.

Deze vraag kwam bij mij naar boven n.a.v. een kop op teletekstpagina 101 (zie knipsel hieronder). Hier wordt gesproken over 'vermoorde Franse agenten', waarmee wordt gedoeld op diegenen die gedood zijn bij de aanslagen in Parijs van afgelopen week. Ik vraag me af of deze mensen 'vermoorde agenten' genoemd kunnen worden. Ze zijn gedood, maar was het het doel van de aanvallers om per se deze specifieke agenten te doden? Ik denk het niet, zij waren het die 'toevalligerwijs' op het pad van de aanvallers kwamen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is moord. Het is hun nooit te doen geweest om een bepaalde agent of bepaalde agenten maar om mensen van de politie. Het is dus met voorbedachte rade dat ze `willekeurige` politieagenten hebben gedood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst is er net zo goed sprake van voorbedachte rade wanneer iemand een moord plant op ''een agent", maar daarbij is de juridische term 'moord met voorbedachte rade' nog niet gelijk aan moord in ons spraakgebruik. Als iemand op straat ruzie krijgt met iemand en zo kwaad wordt dat hij die ander neersteekt, is er geen sprake van voorbedachte rade, maar we noemen het nog steeds moord als we erover spreken onder elkaar of in de media.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zou zeggen dat er sprake is van moord. Je bent van plan iemand willens en wetens van het leven te beroven. Dat je het slachtoffer (doelwit) nog niet hebt uitgezocht maakt geen verschil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is wel denk ik... was het van tevoren een plan die agenten te doden? De aanval op Charlie Hebdo was in dit geval gepland, maar op die agenten toch niet? Als zij er niet hadden gestaan, waren de aanvallers ook niet op zoek gegaan naar hen. Dan hadden ze gewoon 'rustig' de stad uitgereden, denk ik. Dus in dat geval is dit toch juist geen moord?!

Antwoorden (1)

Het is moord, er is namelijk sprake van voorbedachte rade. Want definitie van voorbedachte rade is:

Met voorbedachten rade of voorbedachtheid is een begrip uit het strafrecht. Deze term wordt gebruikt wanneer een persoon, voordat hij of zij een strafbaar feit pleegde, de gelegenheid had om zich over dit strafbaar feit te bezinnen, maar dit vervolgens toch pleegt. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Met_voorbedachten_rade)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord!