moet je voor aansprakelijkheidsonderzoek meewerken met de zorgverzekeraar?

Als je zorgverzekering vraagt om informatie waarom je een behandeling in het ziekenhuis hebt ondergaan, moet je daar dan op antwoorden? En in hoeverre? Stel je je hebt een ongeval gehad waarvoor behandelt in ziekenhuis en je hebt die partij zelf al succesvol aansprakelijk gesteld voor niet medische kosten, ben je dan verplicht dat te melden. Er wordt niet gesproken van een verplichting maar een verzoek.

erotisi
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedoel je de zorgverzekering van de andere partij?
wat bedoel je met niet-medische kosten?
erotisi
9 jaar geleden
-Je eigen zorgverzekering
-kleding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee, maar mij lijkt dat in de verzekeringsvoorwaarden is opgenomen dat je een informatieplicht hebt op dit gebied. Maar waarom zou de zorgverzekeraar geïnteresseerd zijn in hoe jij je niet-medische kosten hebt afgehandeld? Zij willen alleen weten of ze de door hen vergoede medische kosten ergens kunnen verhalen. Ik krijg die brieven regelmatig van de afdeling schadezaken, het enige wat ze in eerste instantie vragen is of je letsel het gevolg was van een ongeval. Ik vul altijd 'nee' in op die formulieren dus ik weet niet wat ze je nog allemaal vragen als je het antwoord 'ja' is, maar het lijkt me sterk dat je verplicht bent om informatie naast datgene wat nodig is om de aansprakelijkheid vast te kunnen stellen en de zaak verder af te handelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies zie mijn antwoord. Vaak staat ook in de voorwaarden dat je verplicht bent het te vermelden. Je hoeft alleen maar ja of neen in te vullen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en de aansprakelijke partij vermelden, natuurlijk, anders weet de zorgverzekeraar nog niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet jij hoe zo'n procedure verder gaat, Joan? Zoals gezegd, ik vul altijd 'nee' in, dus weet niet of de verzekeraar eventueel nog andere zaken wil weten over de toedracht en eventueel andere zaken zoals VS noemt. De laatste keer is al een tijdje geleden, ik heb tijden gehad dat ik nogal regelmatig op de SEH kwam en ik geloof dat ze standaard bij alle chirurgische en orthopedische DBC's zo'n brief stuurden. Ik kan me niet meer goed herinneren of ze nog vragen naar de toedracht. Ik heb wel eens contact gehad met iemand van die verhaalzaken (of-service, geen idee hoe die afdeling heet) over iets waarvan ik vond dat er wél iemand aansprakelijk was, maar ze vonden dat ze dat niet helemaal hard konden maken, dus hebben daar verder niets mee gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies, als je neen invult is het klaar. Vul je ja in dan wil men weten wie aansprakelijk is. Ben je zelf aansprakelijk dan betaalt je eigen zorgverzekering, nadat je eigen risico op is. Is iemand anders aansprakelijk dan worden de kosten verhaald, hetzij op de persoon, hetzij op zijn verzekering.
Als Erotisi zegt dat zijn niet-medische kosten al verhaald konden worden op de andere partij is de aansprakelijkheid dus al vastgesteld.
Erotisi hoeft het niet te vermelden, maar het maakt de afwikkeling van de ziektekosten voor de zorgverzekeraar een stuk eenvoudiger.
Het is uiteindelijk toch altijd vestzak-broekzak. Voordeel is, als de ander aansprakelijk is, kost het je niet je eigen risico. De Wa-verhaalservice biedt zich aan als men denkt dat er schade aan bv de auto te verhalen is. (Laat ons het regelen - uiteraard zijn er wel voorwaarden verbonden aan deze gratis dienst, is hun wervende reclame)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleding? Je moet echt wat preciezer zijn....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de zorgverzekering graag wil weten of zij jouw MEDISCHE kosten ook kunnen terugkrijgen van degene die jou heeft aangereden. Dat heeft niets met niet-medische kosten te maken. Zij gaan echt niet betalen als er iemand anders schuld heeft aan jouw ziektekosten.

Het beste antwoord

Het is mogelijk dat uw ziektekostenverzekeraar kosten die het gevolg zijn van een ongeval waarvoor een ander aansprakelijk is, op de aansprakelijke partij of verzekeraar wil verhalen. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering is bijna altijd de verplichting opgenomen dat u uw zorgverzekering moet informeren als de medische behandeling het gevolg is van een ongeval waarvoor een ander aansprakelijk kan worden gehouden. U bent dan verplicht om informatie te verstrekken over het ongeval en de aansprakelijke partij zodat uw zorgverzekeraar de kosten ook daadwerkelijk kan verhalen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een bron van een willekeurige zorgverlener, inzake de verplichting tot het geven van inlichtingen inzake zorgkosten als gevolg van een ongeval.
http://www.onvz.nl/zorg.htm?id=faq-medische-kosten-ongeval