Mag de doune gaten boren in de sneakers die ik per post verstuurd heb?

Ik heb gisteren een pakket verstuurd naar Zwitserland. Ik moest er ook een formulier bij invullen. Daar stond op dat het pakket geopend kan worden. Nou heb ik daar zelf geen problemen mee, maar ik heb gehoord dat de doune soms ook gaten boort in verzonden spullen om te kijken of er drugs in zit. Nou heb ik zelf niks te verbergen, maar om mn sneakers zo met een geboord gat terug te krijgen lijkt mij ook niet fijn.

Dus mijn vraag: Mag de doune in Zwitserland een gaatje boren in mijn sneakers?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
capthavoc
9 jaar geleden
Dat zullen ze waarschijnlijk alleen doen als er sporen van een verboden of verdachte substantie wordt aangetroffen
dus als de drugs hond aanslaat of een analyze apparaat iets aan treft. of de rontgen verdacht is
en ze een redelijk vermoeden hebben dat ze in die schoenen iets als drugs zullen aantreffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat mogen ze, als ze dat nodig achten. Hou er rekening mee dat Zwitserland geen deel uitmaakt van de EG en dus wel kan controleren. Maar als je ze zelf hebt verstuurd en niks in de zolen heb gedaan, zal de douane geen enkel motief hebben om in de zolen te boren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me alleen sterk af hoe je in sneakers een dubbele bodem kunt vermoeden.. misschien als de zool erg dik is, maar volgens mij zijn er genoeg andere manieren om erachter te komen of er 'iets' in de zool kan zitten. En als er niets in zit en je ook niet net een lijntje coke hebt gesnoven voor je de schoenen inpakte, moet dat volgens mij wel meevallen..
Eric1993
9 jaar geleden
@lies12 Dat hoop ik ook. Maar ik heb wel verhalen gehoord van de douane van zwitserland dat ze er gaten in boren en vervolgens het opsturen naar je alsof er niks is gebeurd. Als ik het had geweten dat het boren van gaten in andermans spullen toegestaan was, had ik het helemaal niet verstuurd.
Antoni
9 jaar geleden
Almighty, de Europese Gemeenschap (EG) heet al sinds vele jaren de Europese Unie (EU).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni - Je hebt volkomen gelijk. Schoot me blijkbaar niet te binnen. Hoe dan ook, het zal wel duidelijk zijn geweest. Zal het voor de volgende keer onthouden... :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Eric, je moet niet alles geloven wat er verteld wordt. Verjaardagpartijtjesverhalen noemen wij dat. Als de douane drugs vermoeden laten zij wel een drugshond snuffelen.

Het beste antwoord

Ja, dat mag als er een redelijk vermoeden is dat er iets fout zit. Ze zullen het alleen niet zo snel doen, aangezien alles door een x-ray heen gaat voordat ze beginnen met boren en als je niks te verbergen hebt is er ook geen probleem. Als ze je schoenen voor niets slopen kan je gewoon een schadevergoeding indienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*schadeclaim