Is er een manier om te ontdekken wanneer een nieuwe wet van kracht wordt?

Ik weet hoe de inwerkingtreding en dergelijke werken, dus daar ben ik niet in geïnteresseerd. Het gaat mij er om dat ik van tevoren weet wanneer een wet in werking treedt.

Extra informatie: De Europese commissie heeft een besluit genomen en haar lidstaten verplicht om dit binnen een jaar in de nationale rechtsorde te verwerken. Wordt dit doorgaans exact een jaar na het besluit gedaan, zijn er gezette tijden wanneer nieuwe wetten gepubliceerd worden of is het niet van tevoren te weten wanneer een nieuwe wet gepubliceerd wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zodra de richtlijn is opgenomen (in een bestaande wet) en naa het doorlopen van het traject gereed is voor publicatie wordt deze in het Staatsblad gepubliceerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wetgevingskalender/aangenomen-wetsvoorstellen

Antwoorden (2)

Alle wetten en wetswijzigingen worden pas van kracht nà publicatie in de Staats Courant. Hierin kan je dus precies zien welke wet wanneer ingaat dan wel wordt teruggetrokken. Deze is in te zien in de grotere bibliotheken, maar ook via onderstaande bron van overheid.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klopt dat een wet pas in werking treedt wanneer deze is gepubliceerd in de staatscourant, maar hoe kan ik nagaan wanneer de wet gepubliceerd wordt. Stel dat er een wet wordt aangenomen dat niemand meer roze broeken mag dragen
Op de dag dat de wet wordt gepubliceerd, draag ik een roze broek en ben ik strafbaar, maar ik wist niet dat op die dag die wet in zou gaan, omdat het niet gepubliceerd was. Dus hoe zit dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wavaria,
Volgens mij is het eerste mogelijke moment de dag na publicatie van de wet of het inwerkingstredingsbesluit in de staatscourant.
Maar vaak wordt er een datum in de toekomst gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Beerenburgertje, Verander Staatscourant in Staatsblad.
Wetten worden bekend gemaakt in het Staatsblad.
Het tijdstip van ingang kan in de wet staan, maar er kan ook in staat dat de ingangsdatum later bij een Koninklijk Besluit bekend gemaakt wordt. Ook dat Koninklijk Besluit komt in het Staatsblad te staan. In de Staatscourant wordt alles gepubliceerd wat is voorgeschreven via een wet, koninklijk besluit of ministerieel besluit bekendmaking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk JoanDarc, die twee gooi ik wel vaker door elkaar :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geeft niks, je kunt het toch gewoon veranderen.
Hier is een prachtige volgorde (zelf gemaakt :)))
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wetgevingskalender/aangenomen-wetsvoorstellen
Erna55
9 jaar geleden
Beerenburgertje, een +
Zodra de Europese richtlijn is vastgesteld, wordt deze bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie. Het betrokken vakdepartement (vaak zijn er meerdere vakdepartementen bij betrokken ieder met hun eigen verantwoordelijkheid) krijgt een brief van het Ministerie van Buitenlandse zaken. Als de richtlijn verwerkt (geïmplementeerd) moet worden in bestaande wetgeving of via een algemene maatregel van bestuur moet een voorstel door het departement binnen een maand na de bekendmaking van de richtlijn bij de Ministerraad gemeld worden.
De richtlijnen worden met de implementatietermijnen in een implementatie-overzicht verwerkt, om de voortgang bij de omzetting te bewaken. Elk kwartaal worden in ICER-I (Interdepartementale Commissie Europees recht) aan de hand van dit implementatie-overzicht de redenen van eventuele achterstanden besproken. Buitenlandse Zaken rapporteert daarover aan de Ministerraad.
Het wetsvoorstel (dit wetsvoorstel implementeert de richtlijn) wordt naar de Tweede kamer voor behandeling gezonden. Na goedkeuring wordt het wetsvoorstel met de memorie van Toelichting doorgezonden naar de Eerste Kamer. Na aanname (meestal afgedaan als hamerstuk) wordt de wet ondertekend door de Koning en door de betrokken bewindspersoon (of -personen).
Daarna wordt de wet geplaatst (afgekondigd) in het Staatsblad.

De bron is een voorbeeld welke weg de Richtlijn aflegt voordat het in het staatsblad gepubliceerd wordt.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33871_implementatie_richtlijn_over

Toegevoegd na 7 minuten:
Via deze site kun je op de hoogte blijven van alle officiële bekendmakingen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/

Toegevoegd na 1 uur:
Zodra de Europese richtlijn bekend gemaakt wordt in het Publicatieblad van de EU vermeldt deze een implementatietermijn, de zgn. implementatiedeadline. Zij kan variëren van één/enkele maand(en) tot verscheidene jaren. Zij kan ook verlengd worden.

Toegevoegd na 4 uur:
Er zijn geen gezette tijden voor het publiceren van wetten in het staatsblad.
Via de website http://www.eerstekamer.nl/id/vitjl9z0vygm/overzicht/stand_van_zaken_wetgeving_ook_van
kun je wel de stand van zaken van de aanhangige wetsvoorstellen in de Eerste Kamer bijhouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn persoonlijke minner(es) is weer langs geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wavaria, Als er een jaar als deadline is vermeld dan dient de implementatie van de richtlijn voor die datum een feit te zijn. Publicatie in het staatsblad vindt vaak al ruim binnen de termijn plaats als het om eenvoudige wijzigingen gaat. Soms wordt de deadline niet gehaald, het land kan verlenging van de deadline vragen. Als de redenen gegrond zijn, wordt de deadline verlengd.