Zijn dit officieel eenrichtingswegen?

Ik zit momenteel met het volgende. Ik woon in een wijk in Tilburg met de volgende situatie voor autoverkeer. De weg waarmee je aan komt rijden is weg D. Weg A en D zijn op D aangesloten en daartussen bevinden zich parkeerplaatsen die ik heb afgebeeld met B. De afstand tussen A en C is minder dan 10 meter. Nu is er het volgende

Toen ik een aantal jaar geleden rijlessen volgde, mocht ik van mijn rijinstructeur nooit A oprijden als ik vanuit weg D kwam. Hij zij hierbij dat dit komt omdat er x aantal meters tussen A en C moet zitten om er in beide richtingen te mogen rijden. Omdat ik dit zo heb geleerd van een rijinstructeur hou ik dit ook altijd aan. Echter zijn er veel mensen die A en C zien als een weg die in beide richting op gereden mag worden. Wat is de officiele regel hierbij?

Het is namelijk zo dat op het moment dat ik op weg D rijd en ik kom van de rechterkant gezien op de afbeelding, dat ik verkeer van rechts moet voorlaten als er een auto uit A komt rijden. Maar uit C? Als daar niet gereden mag worden, moet ik degene dan wel voorlaten? Ik hoop dat ik de situatie zo goed mogelijk heb uitgelegd en anders hoor ik het wel.

Zie de bijbehorende afbeeldingen voor de situaties. Er staan overigens nergens borden en de kruispunten zijn gelijkwaardig. Mocht iemand het nader willen bekijken via Google Maps en streetview, het gaat om de Witbrantlaan West in Tilburg. Deze kruispunten komen 3 of 4 x voor op de gehele laan. Er is veel verwarring tussen alle autorijders.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als A en C één weg is dan zijn de rijbanen gescheiden door een berm (de parkeervakken) en is het dus eenrichtingsverkeer. Als het gescheiden was door water was er spraken van twee wegen en mag je beide kanten op. Meestal is dit echter wel aangegeven met borden C2 en C3 en/of D2.

Jouw instructeur bedoelt met die 10m waarschijnlijk dat er een vuistregel is die zegt dat een weg loopt van de berm incl. fiets/voetpad tot de andere berm incl. fiets/voetpad. Als het fiets/voetpad meer dan 10m van de weg ligt wirdt dit gezien als niet meet behorend bij de weg (noot: Dit is praktisch maar staat niet in de verkeerswet 1994). (De Wegenwet geeft geen definitie van begrip ‘weg’. Aangesloten kan worden bij de definitie uit de Wegenverkeerswet 1994: ‘alle voor het openbaar verkeer opstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten’. Hiertoe behoren ook trottoirs, voetpaden, voetgangersgebieden, rijwielpaden en parkeerplaatsen/-terreinen. )

Voor het verlenen van voorrang tussen A-D en C-D maakt het niets uit. Rechts heeft voorrang of die auto daar nou wel of niet uit mag komen. Mag het niet maar kwam hij van rechts dan ben jij schuldig en krijgt diegene die niet uit die straat mag komen hoogstens een boete.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat 9 van de 10x het antwoord van Immetjes juist is.
Echter heb ik even met streetview naar de situatie gekeken, en die zegt iets heel anders.

Kijk naar de haaientanden en de verkeersborden B6.
Deze staan aan een kant van de weg aan de kant waar het verkeer uit zou moeten komen. Niet over de hele weg, maar op de helft van beide wegen.

In dit geval is het dus geen eenrichtingsweg maar gewoon twee afzonderlijke rijbanen waar je allebei gewoon in en uit mag rijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://i60.tinypic.com/b6eyqp.jpg

http://i58.tinypic.com/xawjnd.jpg
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi dat streetview! Het alleen aanwezig zijn van haaitanden en/of een bord B6 is ondergeschikt aan het feit dat dit gewoon één weg is gescheiden door een midddenberm. Beiden kanten zijn gewoon een eenrichtingsweg. Het is een nieuwbouwwijk en de wegbeheerder heeft nog wat werk te doen:
- Eventueel haaietanden weg halen van de rechter rijbaan (behalve als (brom)fieters beide kanten op mogen)
- Bord (brom)fietsen van beide kanten toegestaan
- Bord B06 weghalen ((behalve als (brom)fieters beide kanten op mogen) En dan ter verduidelijking:
- Bord C04-L plaatsen bij de doorsteken
- Bord D02-RO + BB22 plaatsen in de middenberm, beide kanten (zoals verderop ook gebeurd is:
Volgende borden eventueel met onderbord "uitgezonderd (brom)fietsers:
- Bord C02 plaatsen (verboden in te rijden)
- Bord C03 plaatsen (verplichte rijrichting) Zie voor uitleg borden hier:
http://www.verkeersbordenoverzicht.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze weg heeft wel een witte pijl en de haaientanden zijn weg: https://maps.google.nl/maps?q=51.579003,5.003668&num=1&t=h&vpsrc=0&gl=nl&ie=UTF8&ll=51.57903,5.00365&spn=0.012601,0.026157&z=16&iwloc=A Maar Tilburg is spaarzaam met borden zie ik al.