Mag je vanaf je 16e vrijwillig met toestemming uit huis doordeweeks voor je studie?

ik ga volgend jaar een studie in Breda volgen maar dat is nog al ver van hier en aangezien je pas van 18 jaar op kamers mag moet ik dus elke dag met de 2u met de trein en terug en dat kost nog al veel geld omdat ik alles zelf moet betalen dus zou ik graag voor 1 jaar doordeweeks in een gastgezin of iets anders wonen en dan in het weekend naar huis.
maar mag dat wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja hoor. Je mag met toestemming van je ouders uit huis gaan wonen. Maar tot je 18e dus echt alleen met toestemming van je ouders. Je kunt evt. kiezen voor een eigen kamer, gastgezin, of je kunt ook denken aan begeleid wonen.

Bedenk wel: reizen kost geld, maar wonen in een gastgezin/op een kamer kost ook geld natuurlijk... Waarschijnlijk is het wonen duurder dan het reizen, want op jezelf wonen betekent niet alleen huur betalen, maar ook je maaltijden, was, etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je antwoord klopt, maar de inschatting dat het wonen duurder is dan het reizen, wellicht niet. Geen idee waar Armygirl woont maar in elk geval ver van Breda, niet alleen veel tijd verlies maar ook veel kosten.
Misschien te drukken met een maandtrajectkaart van NS; en ook nog naar het station toe en er vandaan, vice versa.