Is de rechter verplicht om zijn ID te tonen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hé, dat is soeverein karel; v/d familie bagchus
http://vitalifeiten.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij wordt bijgestaan door soeverein Peter van Holland, die zich Topadvocaat Eclectisch theonoom noemt. Niemand weet wat het inhoudt.
Samen met Karel bagchus is het driemanschap compleet met soeverein Micha Kat.
Het filmpje is gemaakt met de vrije Soevereine Verborgen Camera.
Je maakt soms wat mee in de rechtzaal.
Er was er maar een soeverein, dat was de rechter Terwee.
Poet
9 jaar geleden
@JoanDArc maar wie zegt dat we hier met rechter Terwee te maken hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet, dat zeg ik :)
mw. mr. M.E.B. Terwee

Het beste antwoord

De Grondwet, de Wet op de rechterlijke organisatie en het Wetboek van Strafvordering regelen de bevoegdheden van de rechter. Ik kan hier te weinig woorden gebruiken om de drie wetten uit te leggen, maar u nu weet in ieder geval in welke wetten het geregeld is.

In een gerechtsgebouw spreken alleen benoemde rechters recht. Rechters hoeven zich niet te identificeren en hoeven ook geen bewijs van hun beëdiging te overleggen in de rechtszaal. Men heeft met bevoegde rechters, bevoegde officieren van justitie en bevoegde griffiers te maken. Een rechtszaak is in die zin altijd rechtsgeldig.
Een rechter is in Nederland helemaal onafhankelijk en onpartijdig. Dit houdt in dat een rechter onafhankelijk van iedereen mag oordelen en aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Deze bewering komt voort uit de trias politica, de 'drie machtenscheiding. De rechter vertegenwoordigt de rechterlijke macht. Dat een rechter zich niet hoeft te identificeren is ook een gevolg van het feit dat de onafhankelijkheid en (onpartijdigheid) moet worden gegarandeerd.. Het is niet de Persoon die recht spreekt, maar de Rechter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje flauw:
Alleen politieagenten dragen politie uniformen.. (is niet altijd het geval gebleken) Waarom zou ID plicht onafhankelijkheid in de weg staan? En om het leuk te maken:
stel hierover komt een rechtszaak:
Wie gaat er dan uitspraak doen? Een rechter is in deze niet onafhankelijk, want het gaat ook over hemzelf ps. waarom geen bronvermelding?
http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/6513/als-ik-voor-de-rechter-moet-komen-voor-een-overtreding-misdrijf-hoe-stel-ik-de-identiteit.html
(ik had gisteren zitten googlen :-P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat ik daar een account heb
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk is er dus alleen jouw interpretatie?
(ik denk wel dat je gelijk hebt, alleen is dat (nog) nergens te vinden) Aan de andere kant niet eens erg, dat er niks over te vinden is,
als de identiteit van een rechter een serieus vraagstuk zou zijn, dan zouden andere dingen veel belangrijker zijn..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen eigen interpretatie.
Een vergelijkbaar voorbeeld:
Bij afnemen van examens is een Rijksgecommitteerde aanwezig. Diens naam wordt niet genoemd. Wij verwelkomen mevrouw de Rijksgecommitteerde. Pas als men een klacht wil indienen wordt er naar de naam gevraagd, omdat men geen klacht tegen de Rijksgecommitteerde indient, maar tegen de persoon.
Zo ongeveer was het in de wrakingszaak. Men moest de naam weten om de klacht in te dienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of die personen die functie hebben van bv. rechter, OvJ enz. enz. is gepubliceerd in de Staatscourant.

Andere antwoorden (1)

Helemaal zeker kan ik niet zijn over het antwoord

Maar in 2006 is een uitspraak van een rechter gewraakt omdat hij zijn naam niet wilde geven

Maar hier staat niet dat hij verplicht is zijn ID te tonen

http://www.burojeugdzorg.nl/457.htm