Ben je verplicht om een WA verzekering te hebben?

Buiten de wa verzekering voor vervoersmiddelen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Een aansprakelijkheidsverzekering is in de meeste Europese landen niet verplicht. In Nederland is een aansprakelijkheidsverzekering wettelijk verplicht voor de
houder van een motorrijtuig, voor jagers en voor exploitanten van kerncentrales.

Overigens zou ik het zeer onverstandig vinden om geen WA verzekering te hebben. Als jij namelijk een schade hebt veroorzaakt (als is het per ongeluk) zul je die schade uit je eigen zak moeten betalen. Bijvoorbeeld; je kat steekt de straat over, iemand moet uitwijken en rijdt tegen een boom. Dan kunnen ze jou aansprakelijk stellen.

Of je waterleiding lekt en je hebt waterschade veroorzaakt bij de buren, dan kloppen ze bij jou aan.

Altijd doen dus! Het kost weinig maar kan je veel geld besparen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt natuurlijk altijd ontkennen dat de kat van jou is. wel een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahah kun je doen, totdat de kat naar jou huis toeloopt en vriendelijk vraagt om een bakje eten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een WA-verzekering, maar de premie is natuurlijk zo laag, omdat zoiets bijna nooit voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt denk ik vaker voor dan men denkt, alleen weten mensen niet altijd wat ze wel en niet kunnen claimen. Of is het teveel moeite om voor kleine bedragen de verzekering in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een aanvulling: De WA verzekering keert alleen uit als de schade per ongeluk is toegebracht. Opzet is uitgesloten en meestal verwijtbare schade ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima aanvulling, je hebt volkomen gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord,puntjes voor jou

Andere antwoorden (5)

Nee, je bent niet verplicht een persoonlijke WA-verzekering te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je een motorvoertuig bestuurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alleen als je houder bent van een motorvoertuig, jager, of exploitant van een kerncentrale is een WA verzekering verplicht.
(dit is nu eens geen grap)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet verplicht, wel zeer aan te raden. Mede omdat in rechtzaken de rechter vaak beslist dat je -in geval van aansprakelijkheid- de schade moet vergoeden tot het bedrag waarvoor je WA verzekerd had kunnen zijn.

Een keer per ongeluk je fiets op een spoorbaan laten zitten (of klem in de tramrails) en je hebt de WA er al snel voor je hele leven uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onderstaande bron is een WA (aansprakelijkheidsverzekering) alleen verplicht voor houders van motorvoertuigen, jagers en (jawel) exploitanten van kerncentrales.

Zie het kopje "Meestal niet verplicht".