kan je iemand aanklagen als die iemand tegen zijn wil in huis wordt gehaald?

dit is zegmaar de situatie gisteren hadden we kerst gala op school en ik bleef met een paar vrienden bij een vriend eten. daarna gingen we naar onze school en knalde ik perongeluk tegen de zijkant van een auto aan.
de eigenaar kwam naar buiten stormen en duwde een vriend van zijn fiets af en hij werd gedwongen bij hun naar binnen te gaan hij is hiervan erg geschrokken.
ook schreeuwde hij naar ons en zij dat hij ons in elkaar ging slaan.
na 5min lieten ze hem vrij maar mijn vriend moest zijn contact gegevens achter laten.
zouden wij die man kunnen aanklagen voor bedreiging of omdat hij mijn vriend tegen zijn wil naar binnen trok?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Erna55
9 jaar geleden
Je vriend beschadigd iemand zijn auto.
De meneer wil zijn naam en adres. Zodat je vriend hier niet mee wegkomt.
De meneer doet het niet vriendelijk, maar erg lomp.
Wie vergoedt de schade aan de auto ?
ronron1212
9 jaar geleden
Ja wie dat is een goede vraag zal wel geen antwoord opkomen. Lekker makkelijk je beschadigd iemands eigendom en je wilt hem aanklagen. Wat een wereld.
Poet
9 jaar geleden
Ondertussen is de schade nog niet vergoed. Dat moet je maar even aan je ouders vragen. Waarschijnlijk ben je daarvoor verzekerd via de aansprakelijkheidsverzekering die ze voor jou hebben. En je moet natuurlijk de eigenaar van de auto informeren dat het jouw schuld was. Als je zeker weet dat de boze persoon de eigenaar was dan zou je briefje in de bus kunnen doen. Voor de zekerheid zou ik daar alleen een telefoonnummer opzetten.

Het beste antwoord

Ja. Je kunt iemand altijd aanklagen maar hier zal dat bovendien tot veroordeling moeten leiden want het gaat om een strafbaar feit.

Artikel 282 van het Wetboek van Strafrecht (2e boek) gaat hierover. Daar staat:

1. Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie (= € 81.000,-).

Dit betreft ook een eventuele ander als die daarvoor zijn / haar huis ter beschikking stelde. Lid 4 van hetzelfde wetsartikel zegt namelijk:

4. De in dit artikel bepaalde straffen zijn ook van toepassing op hem die opzettelijk tot de wederrechtelijke vrijheidsberoving een plaats verschaft.

Je vriend kan de dader(s) dus voor de rechter slepen. Ik denk wel dat de rechter dan niet zulke hoge straffen zal opleggen want de vrijheidsberoving duurde maar kort en zal gebeurd zijn uit primitieve (heethoofdige) impulsiviteit en niet uit voorbedachte rade.

Merk op dat er ook nog zoiets is als "burgerarrest":

Iedereen mag ingeval van een strafbaar feit, op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering, de verdachte aanhouden om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt voordat de politie er is. Dit is het zogenaamde "burgerarrest".
De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat. Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig.

Burgerarrest is hier echter niet aan de orde geweest. Ten eerste omdat aanrijden tegen een auto geen strafbaar feit is (wel: het anoniem doorrijden na schade aan andermans auto te hebben toegebracht). Ten tweede omdat het dus niet de dader betrof. Ten derde omdat er niet alleen sprake was van vasthouding ter plaatse maar je vriend werd ook meegenomen. Ten vijfde omdat je vriend wellicht niet van plan was om weg te rennen. En ten vijfde omdat het geheel niet gericht was op overdraging aan politie.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nog een vraagje wij gingen snel weg fietsen omdat we erg waren geschrokken omdat hij keihard naar buiten renden maar zijn wel later weer terug gekomen om te kijken of mijn vriend in orde was is het dan nog steeds strafbaar?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Jullie zijn weg gefietst terwijl jullie vriend bij een "gestoord" persoon naar binnen getrokken is? Hoe kunnen jullie dat doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We wilde ook de politie bellen maar we gingen eerst kijken of hij weer naar buiten was gebracht
Poet
9 jaar geleden
Jullie zijn eerst weggereden toen jullie vriend gepakt was? Dat maakt het verhaal niet anders hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wegfietsen, terwijl een vriend nog binnen zit, lol
Castle
9 jaar geleden
+
Gewoon aangifte doen en je niet af laten schepen met een melding. Voorbedachte rade of niet. Dit mag gewoon niet.