Is het strafbaar om een bommelding te doen, als je ook daadwerkelijk een bom geplaatst hebt?

Zou je dus als je gepakt wordt voor twee strafbare feiten gepakt worden?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Summo
9 jaar geleden
Hoe kom je eraan dat het mogelijk strafbaar zou zijn, zoals het uitstekende antwoord ook zegt: een VALSE melding doen is strafbaar. Je bent volgens ben mij ook niet strafbaar en je een terechte bommelding doet terwijl je de bom niet hebt gelegd, ik denk dat je dan een lintje krijgt. Dat verdien je wel dan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Summo, leuk ,dat lintje komt mij bekend.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Hoe ik daarbij kom? Omdat in het wetboek geen onderscheid gemaakt word tussen vals en echt. 1. Je plaatst een bom, dit is strafbaar
2. Je doet een bommelding waarmee je dus mensen bedreigt dit is ook strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je doet een valse bommelding, dus een melding waarbij je goederen of de vrijheid van personen in gevaar brengt.
Je doet een melding van een bom die je zelf hebt neergelegd. Het neerleggen van een bom is dusdanig strafbaar dat het melden niet apart bestraft hoeft te worden. Kan hooguit als verzachtende omstandigheid worden ingebracht door de verdediging. Een bom melden waarvan je werkelijk denkt dat die melding juist is wordt in het wetboek niet genoemd. Dat hoeft ook niet want dat volgt uit de interpretatie dit art 287. @HeerVoldemort, ik begrijp de strekking van je vraag wel. Ik lees bv zelfs hier ergens in een antwoord: Voor het artikel maakt het niet uit of de bommelding vals of niet is.
Gelukkig ligt het iets genuanceerder.

Het beste antwoord

Het is strafbaar om een valse bommelding te doen. Als het waar is dan is het niet strafbaar. Je zal dan wel strafbaar zijn voor het leggen van de bom. Misschien zijn ze dan wat milder omdat je het zelf gemeld hebt.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ Dat klinkt zeer plausibel. Ben wel benieuwd waar de betreffende wet/regelgeving staat
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De wet en regelgeving wil voorkomen dat er ONNODIG een beroep op de hulpdiensten en op de bevolking gedaan wordt. Daarom is het doen van een VALSE bommelding strafbaar. Gaat het om een échte bommelding, dan doe je dus géén valse Melding. In die zijn is de melding an-sich niet strafbaar. Sterker nog: je kan er op rekenen dat de autoriteiten gráág horen of en waar een échte bom geplaatst is. Dat kan veel levens redden ! Het plaatsen van een bom is uiteraard strafbaar. Het melden ervan en eventuele pogingen te proberen het aantal slachtoffers te beperken kan helpen de strafmaat te verminderen. PS. waarom dit antwoord een min heeft gekregen is mij een raadsel !
Plus van mij !!!
Castle
9 jaar geleden
Ik zou die min ook graag beargumenteerd zien. ;) Bedankt voor de plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, zelf melden is inderdaad niet strafbaar, maar een extra verzachtende omstandigheid.
Antoni
9 jaar geleden
Een min (beter gezegd: een duimpje omlaag) lijkt mij niet onlogisch voor het ontbreken van een bron (wet- of regelgeving). Een duimpje omlaag lijkt mij ook niet onlogisch voor de zin "Misschien zijn ze dan wat milder omdat je het zelf gemeld hebt.". Die zin is niet erg informatief, maar berust op een vermoeden. Als je duidelijke en concrete informatie over en mogelijke straf wil hebben, dan heb je aan die zin dus weinig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor mij is het duidelijk en ik "denk"dat je gelijk hebt dat ze milder zijn met de straf omdat je het zelf hebt gemeld. Dat is gebeurd namelijk in veel andere gevallen ook. Van mij dus ook een PLUS!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, dat doe ik haast altijd, maar soms staat het er zo ingewikkeld dat verkeerde interpretatie meer regel dan uitzondering is.
Soms vind het toch beter om een begrijpend antwoord te geven met uitleg dan de wet- of regelgeving erbij te zetten.
Met moet een artikel ad juncto (in samenhang met) kunnen lezen en bij een opsomming van artikelen dien je ze in samenhang te lezen.
Antoni
9 jaar geleden
Om (eventuele) misverstanden te voorkomen: ik heb het duimpje omlaag niet gegeven. JoanDArc, voor de duidelijkheid: een of meer wetsartikelen als bron zouden een aanvulling zijn op dit antwoord, niet een vervanging. Overigens ben ik het me je eens dat uitleg in een antwoord vaak heel belangrijk is.

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet wat jij van plan bent... :p

Maar 1. het plaatsen van een bom is uiteraard een strafbaar feit en 2. het melden van een feit is niet strafbaar, maar je wordt waarschijnlijk wel gek verklaard als je eerst zelf een bom legt en het daarna zelf meldt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Volgens mij heeft de ETA dit vaak gedaan. Ook andere terroristische organisaties melden vaak de door henzelf gelegde bommen. Dus zo vreemd is dit niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wordt inderdaad vaak gedaan. Maar meestal wordt dat gebruikt voor chantage, 'als je dat en dat niet doet, dan drukken wij op de knop'.
En als ze niet chanteren, dan snap ik persoonlijk niet wat dan nog het doel van de bom is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens, ik vind terroristische organisaties vreemd ;)
Cryofiel
9 jaar geleden
Het doel van de bom is: angst zaaien. Daarom heet een terroristische organisatie tenslotte 'terroristisch'. Ze tonen aan dat ze in staat zijn een bom te maken en ongezien te plaatsen. Door zelf een melding te doen zaaien ze angst, zonder meteen de sympathie van de bevolking totaal te verspeeln.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zouden terroristische organisaties dan wel strafbaar zijn voor het feit dat ze angst zaaien? Hierboven staat namelijk een antwoord dat ze misschien wat milder zijn als je het zelf meldt. Maar dat lijkt me bij deze organisaties niet het geval. Want voor angst zaaien kun je namelijk wel worden aangehouden of een boete krijgen, denk maar aan het dragen van bv. een bivakmuts, toen deze nog niet verboden was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@cdegroot, of de straffen minder uit kunnen vallen dan de maximum straffen die in de wet staan wordt aan het einde van de rechtszitting door de rechter bepaald. Het heeft dus geen zin om bij voorbaat op de stoel van de rechter te gaan zitten, die past alleen de rechter.
Je hebt dus groot gelijk met je twijfels.
Een (valse) bommelding is strafbaar onder artikel 285 Wetboek van Strafrecht
(Artikel 285
1. Bedreiging met openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen, met geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen, met enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of gemeen gevaar voor de verlening van diensten ontstaat, met verkrachting, met feitelijke aanranding van de eerbaarheid, met enig misdrijf tegen het leven gericht, met gijzeling, met zware mishandeling of met brandstichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Indien deze bedreiging schriftelijk en onder een bepaalde voorwaarde geschiedt, wordt ze gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
3. Bedreiging met een terroristisch misdrijf wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
4. Indien het feit, omschreven in het eerste, tweede of derde lid, wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.)

Voor het artikel maakt het niet uit of de bommelding vals of niet is. Uiteraard maakt dit wel uit voor de straf die uiteindelijk aan een rechtszaak zal voortvloeien. Bij een daadwerkelijke bom zullen er nog een hele stapel aan strafbare feiten er bij komen. Dit zal samen een tenlastelegging worden, waarbij de zwaarste feiten het zwaarst tellen en deze feiten als secundair tenlastegelegd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ook de bron waar je dit vandaan hebt?
Bij een valse bommelding gaat het om bedreiging met enig misdrijf waardoor de algemene veiligheid van personen of goederen in gevaar wordt gebracht.
Voor de strafmaat wordt hiervoor Artikel 285.1 of Artikel 285.2 gebruikt van het Wetboek van Strafrecht.
Artikel 285.1 van het Wetboek van Strafrecht stelt kort geformuleerd een maximale straf van twee jaar gevangenis op bedreiging met enig misdrijf waardoor de algemene veiligheid van personen of goederen in gevaar wordt gebracht.
Artikel 285.2 zegt: Indien deze bedreiging schriftelijk en onder een bepaalde voorwaarde geschiedt, wordt ze gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Een aantal jaren geleden was dit Artikel 142 van het Wetboek van Strafrecht ("Hij die opzettelijk door valse alarmkreten of signalen de rust verstoort, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee weken of geldboete van de tweede categorie")
De artikelen 285.3 en 285.4 zijn alleen van toepassing als het om een bedreigingen gaat met een terroristisch karakter. Als de bommelding vals blijkt te zijn, moet dit gedaan zijn met het oogmerk om een terroristisch misdrijf te kunnen voor bereiden of gemakkelijk te maken.
Niet strafbaar is een bommelding als u werkelijk denkt dat er een bom aanwezig is of zelf een bom hebt gevonden. Gelukkig maar.
U dient dit te melden Alarmnummer 112.
Toegevoegd na 14 minuten:
De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) wordt dan ingeschakeld om eventuele explosieven op te sporen en op te ruimen. Dit gebeurt zo’n 2.000 tot 2.500 keer per jaar. Het kan zijn dat de EOD het explosief zelf heeft opgespoord, het kan ook zijn naar aanleiding van een bommelding die door een persoon is gedaan die vermoedt dat er een bom aanwezig is.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Nederland k a n een bommelding strafbaar zijn als bedreiging volgens artikel 285 van het Wetboek van Strafrecht.