ik moet een boete belalen van 200 € aan justitie. maar ik wil dit doen door 4 dagen hegetenis te ondergaan. hoe gaat dit in zij werk ?

Kan ik zelf een gevangenis kiezen, (ik woon in Hilversum)
En kan ik een tv huren gedurende die tijd ? Enz

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, ook hebben ze roomservice, een minibar. En als je geluk hebt een zwembad met fitnessruimte. In ieder geval is het inclusief ontbijt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/66257/elke-boete-gaan-ipv-betalen Kan dus niet: “Ik ga wel brommen…”. Men hoort mensen ‘uit protest’ weleens zeggen dat ze wel enkele dagen in de bak zullen gaan zitten. Kan dat eigenlijk? Neen, u heeft geen keuze. Als u niet betaalt, dan zal het parket eerst proberen om met een gerechtsdeurwaarder beslag te leggen (bv. op uw inboedel). Pas als blijkt dat iemand echt de middelen niet heeft om te betalen, zal men de gevangenisstraf uitvoeren.
[/quote]
Erna55
9 jaar geleden
Als je de ervaring wilt meemaken en wanneer het in je omgeving stoer is om " een strafblad te hebben" , zou ik het zeker doen.
Voordelen:
- je kunt zeggen dat je in de gevangenis gezeten hebt
- je kunt zeggen dat je een strafblad hebt ( niet echt, maar toch )
- je komt niet in aanmerking voor veel banen
- je kunt stoer verhalen van " toen ik in de gevangenis zat "
- je kunt contacten leggen met criminelen
Laat ons maar weten hoe je het ervaren hebt. Veel plezier !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkr alsof je de ervaring van "zitten" wilt sciren....wanneer je niet kúbt betalen wirdt weleens een taakstraf uitgedeeld. Ook heel intressant en leuke ervaring
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna: ik moest vooral lachen om je eerste zin. Maar Fredpiano: als je dit wilt omdat je denkt daarmee geld uit te sparen - even afgezien van het feit dat je niet zelf kúnt kiezen - zou ik het nog eens goed overdenken. Niet kunnen werken, het vervoer en de nadelen achteraf zullen je uiteindelijk naar alle waarschijnlijkheid meer geld kosten. Of eigenlijk had ik hiermee moeten beginnen: wat is precies de reden dat je liever de vervangende hechtenis afwacht (want bij niet betalen komt dat inderdaad vanzelf, al verwacht ik dat een deurwaarder die 200 euro nog wel ergens vandaan zal krijgen) dan dat je die 200 euro betaalt?
Erna55
9 jaar geleden
@lies
Je hebt gelijk, de eerste vraag zou moeten zijn : " waarom? "
Ik heb dat zelf " ingevuld", maar mogelijk zijn er andere redenen. Ik ben benieuwd!
Erna55
9 jaar geleden
Je vraagt o.a. hoe dit in zijn werk gaat. - Je moet jezelf op een bepaalde dag melden bij de gevangenis die je aangewezen wordt. Nee, je hebt geen keuze hierin. Vervoer naar de gevangenis moet je zelf betalen.
- Al je persoonlijke spullen moet je inleveren.
- voor kort gestraften zijn er " basis- cellen " zonder luxe.
- Het hebben van een tv of meedoen aan een dagprogramma zijn zaken die vallen onder " privileges" . Dit recht op o.a. het hebben van een tv, kun je " verdienen of verliezen".
- omdat je de privileges kunt verdienen na langere tijd, zul je geen daarvan krijgen.
- alleen luchten zoals de wet minimaal voorschrijft.
- geen of minimaal contact met medegedetineerden omdat je te kort bent om in " de groepsdynamica" opgenomen te worden.
- eten en drinken krijg je minimaal, zoals de wet voorschrijft. - omdat je er zo kort bent, ben je een gevaar voor de gevangenis, daarom is het je ook niet toegestaan om gebruik te maken van de " interne winkel" . Toegevoegd na 41 minuten:
Omdat " de gevangenis " nog niet weet wie je bent, en hoe je je in de groep zult voegen, ben je een gevaar. Je zou "onrust" kunnen veroorzaken, vechtpartijen uitlokken, willen dealen, etc. Dit weten ze niet. Elke nieuwe gevangene wordt 3 weken streng geobserveerd. Elke interactie wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Voor iemand die zo kort is, nemen ze de moeite niet. Bronnen:
- werkervaring

Het beste antwoord

Hoe dit in het werk gaat ?
- wanneer je niet betaald krijg je eerst een deurwaarder op de stoep
- daar kun je aan vertellen dat je principieel niet wilt betalen
- wanneer de deurwaarder dat doorgeeft aan justitie, dan word je opgeroepen voor detentie

Wat er daarna gebeurt was mijn eerste antwoord, was echter verwijderd. Maar nu nogmaals|

- Je moet jezelf op een bepaalde dag melden bij de gevangenis die je aangewezen wordt. Nee, je hebt geen keuze hierin. Vervoer naar de gevangenis moet je zelf betalen.
- Al je persoonlijke spullen moet je inleveren.
- voor kort gestraften zijn er " basis- cellen " zonder luxe.
- Het hebben van een tv of meedoen aan een dagprogramma zijn zaken die vallen onder " privileges" . Dit recht op o.a. het hebben van een tv, kun je " verdienen of verliezen".
- omdat je de privileges kunt verdienen na langere tijd, zul je geen daarvan krijgen.
- alleen luchten zoals de wet minimaal voorschrijft.
- geen of minimaal contact met medegedetineerden omdat je te kort bent om in " de groepsdynamica" opgenomen te worden.
- eten en drinken krijg je minimaal, zoals de wet voorschrijft.

- omdat je er zo kort bent, ben je een gevaar voor de gevangenis, daarom is het je ook niet toegestaan om gebruik te maken van de " interne winkel" .

Elke nieuwe gevangene wordt 3 weken streng in de gaten gehouden. Elke interactie wordt genoteerd. Voor kort- gestraften doet men dit niet.
In die drie weken wordt gekeken of je ruzies uitlokt, wilt dealen, je invloed op de groep, etc. Wanneer ze nog geen beeld van je hebben ben je " een gevaar " .
Erna55
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dit kan niet,maar je kunt wel gegijzeld worden,maar dan nog vervalt de boete niet dus het is beter om gewoon te betalen.

Wat is het doel van gijzeling?

Gijzeling komt ter sprake als iemand een sanctie (boete) niet betaalt. Door iemand op te sluiten hoopt justitie dat hij alsnog gaat betalen.

Wie vraagt om de gijzeling en hoelang duurt deze?

De officier van justitie verzoekt de kantonrechter te Leeuwarden om hem toestemming te geven om u te gijzelen. De gijzeling duurt maximaal 7 dagen (per zaak).

Wat gebeurt er op de zitting?

De kantonrechter geeft u de gelegenheid om te zeggen wat u ervan vindt. De kantonrechter kan daarna het verzoek tot gijzeling (de vordering) afwijzen of toewijzen.

Of voor het feit (overtreden verkeersvoorschrift) terecht een sanctie (boete) is opgelegd, kan niet meer door de kantonrechter worden beoordeeld. De boete is definitief (onherroepelijk) en kan dus niet meer worden gewijzigd.

Wanneer doet de kantonrechter uitspraak?

Meestal doet de kantonrechter twee weken na de zittingsdag schriftelijk uitspraak. Als u op de zitting een adres hebt opgegeven, wordt de beslissing u toegezonden, anders niet.

Vervalt de sanctie (boete) door de gijzeling?

Door gijzeling vervalt de opgelegde sanctie niet. U moet de sanctie dus wel betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit verhaal gaat specifiek over verkeersboetes, die kan je idd nooit uitzitten. De vraag specificeert dat niet, dus kan vervangende hechtenis in principe van toepassing zijn. Echter:
http://www.strafrechtadvocatennetwerk.nl/advocaat/64-advocaat/217-vervangende-hechtenis De rechter bepaalt in zijn uitspraak dat een geldboete wordt opgelegd, en dat deze bij niet betalen wordt vervangen door een x aantal dagen vervangende hechtenis. En later (als het over het CJIB gaat):
Waar normaal gesproken de geldboete komt te vervallen na het uitzitten van de vervangende hechtenis, gebeurt dat niet bij de schadevergoedingsmaatregel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt door vs niet verteld om welk soort boete het gaat dus je commentaar is hier overbodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan snap je mijn commentaar niet, ik zie het juist als exact nodig bij dit antwoord. Jij geeft alleen antwoord op een specifiek soort boete. Voor die ene specifieke soort geldt nou precies iets anders dan voor de rest. Je legt verder ook niet uit, dat dit alleen geldt voor deze specifieke soort boete. Daardoor lijkt het nu alsof wat jij zegt geldt voor alles. Zolang de vrager niet specificeert moet jij dat niet voor hem doen (en als je dat wel doet, goed uitleggen dat je gespecificeerd hebt). Althans zo zie ik het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor,het zal wel.:-))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is toch echt zo. Jij geeft antwoord over verkeersboetes. De vrager hoeft helemaal geen verkeersboete te hebben. Toch is jouw antwoord "Nee". Het kan heel goed dat het antwoord "Ja" is. Ik snap niet dat je niet in wil zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik schreef toch al,ja het zal wel.
Jammer dat je zo blijft doordrammen,dit zegt meer over jou dan over mij en hier laat ik het bij.
Als je niet betaalt (en volgens een andere link specifiek als je niet KAN betalen) gaat dat vanzelf.

http://www.strafrechtadvocatennetwerk.nl/advocaat/64-advocaat/217-vervangende-hechtenis

Vervangende hechtenis geldboete
De vervangende hechtenis komt bij een geldboete het vaakst voor. Bij het niet (tijdig) betalen van een geldboete kan de officier van justitie besluiten om de vervangende hechtenis ten uitvoer te leggen. Hier komt verder geen rechter meer aan te pas. De rechter bepaalt in zijn uitspraak dat een geldboete wordt opgelegd, en dat deze bij niet betalen wordt vervangen door een x aantal dagen vervangende hechtenis. Het aantal dagen vervangende hechtenis wordt als volgt berekend:

Ander link:
http://ondernemingsdatabank.indicator.be/goed_om_te_weten___auto/wat_gebeurt_er_als_u_een_boete_niet_betaalt_/VLTAAWAR_EU180309/related

Ik ga wel brommen…”. Men hoort mensen ‘uit protest’ weleens zeggen dat ze wel enkele dagen in de bak zullen gaan zitten. Kan dat eigenlijk? Neen, u heeft geen keuze. Als u niet betaalt, dan zal het parket eerst proberen om met een gerechtsdeurwaarder beslag te leggen (bv. op uw inboedel). Pas als blijkt dat iemand echt de middelen niet heeft om te betalen, zal men de gevangenisstraf uitvoeren.

Toegevoegd na 21 minuten:
Mocht je vraag gaan over een verkeersboete gaat de vlieger sowieso niet op:

Vervangende hechtenis schadevergoedingsmaatregel
De vervangende hechtenis die kan worden toegepast bij het niet betalen van de toegekende schadevergoeding aan het slachtoffer (geind vie het CJIB) is een beetje een vreemde eend in de bijt.

Waar normaal gesproken de geldboete komt te vervallen na het uitzitten van de vervangende hechtenis, gebeurt dat niet bij de schadevergoedingsmaatregel. De vervangende hechtenis bij de schadevergoedingsmaatregel is daarom ook eigenlijk puur een dwangmiddel, met het enige verschil dat het slechts eenmalig kan worden toegepast.

Toegevoegd na 1 uur:
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn de minnen uit te leggen?