Mag je parkeren op een parkeerplaats waar een bordje 'parkeren bewoners' hangt?

Het gaat om een rij parkeerplaatsen voor een rij met woningen. Er hangt een bordje 'parkeren bewoners' maar er is geen sprake van vergunninghouders.

Ik ben benieuwd of zo'n bordje voldoende is om andere automobilisten te verbieden daar te parkeren. Dat het netjes is om hier niet te parkeren begrijp ik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
19.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik dit zo lees is het een openbare parkeerplaats. Daar mag iedereen parkeren. Als het "alleen parkeren vergunninghouders" zou zijn, ander verhaal.
Ik denk dat de gemeente wil aangeven dat bewoners bij voorkeur voor hun eigen deur moeten parkeren.
Amadea
9 jaar geleden
Denk je eens in dat jij een van de bewoners bent, en slecht ter been. Hoe zou je het dan vinden als je thuiskomt en alle parkeerplekken zijn bezet, terwijl er normaal gesproken plaats voor jouw auto is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik geloof dat er duidelijk in mijn beschrijving vermeld staat, dat ik begrijp dat het niet netjes is en dat het mij puur gaat om de regelgeving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem van "slecht ter been" geldt altijd en overal en dat vind ik dus geen reden om het parkeren aldaar "niet netjes" te vinden. Als iemand echt zo slecht ter been is kan de gemeente zorgen voor een rechtsgeldig bordje met het kenteken voor de betreffende parkeerplaats, en dat moet je dus respecteren. Verder geldt wat mij betreft: een parkeerplaats is een parkeerplaats. Je mag er parkeren of niet, maar als het wel mag vind ik "niet netjes" niet relevant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat mij erom, of de bewoners het parkeren mogen verbieden. Overdag vind ik het geen enkel probleem en zal ik het respecteren om daar niet te parkeren. Als ik 's avonds moet werken, en de andere parkeerplaatsen bezet zijn, moet ik parkeren op een onveilige plaats. Het is hier donker, ver van het bedrijf en er hangen regelmatig jongeren. Als vrouw voel ik me dan niet altijd veilig. Dat het vervelend is wanneer je als bewoners niet voor de deur kunt parkeren begrijp ik, maar dan zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden. Dan maken ze het maar parkeerplaatsen voor vergunninghouders. Met de bewoners valt niet te praten overigens. De eerste keer dat ik in 'overtreding' was, werd ik afgesnauwd en niet netjes behandeld terwijl ik me niet eens bewust was van het (kleine) bordje wat er hangt.
Amadea
9 jaar geleden
Misschien is het een idee aan de betreffende gemeente te vragen daar voor verlichting te zorgen en er eventueel een Mosquito op te hangen? Dan kan jij veilig parkeren en heb je geen last van de bewoners.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft de gemeente het bordje wel opgehangen? Vaak doen bewoners dit zelf en dan is het natuurlijk geen echte regel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Robbie: een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken) wordt niet zo snel toegewezen hoor. Voor mensen die zelf geen bestuurder zijn sowieso niet, en wanneer iemand wél bestuurder is en een gehandicaptenparkeerkaart heeft (de eerste eis voor toekenning) alleen maar als de parkeerdruk hoog genoeg is. Als er dicht bij de woning vaak genoeg plaats is, kom je er dus niet voor in aanmerking. Maar dat dit argument geen reden is om zo'n niet-geldend bord te moeten eerbiedigen, ben ik wel met je eens. Dat zou dan immers overal gelden, en iemand die geen loopproblemen heeft zou dan nooit dicht bij een winkel/openbaar gebouw/woning mogen parkeren want "misschien wil daar iemand staan die slecht ter been is". Als er gewoon openbare parkeerplaatsen zijn, mag iedereen daar parkeren. En als dat een probleem oplevert voor de bewoners, moet daar een échte oplossing voor komen. Dus niet een bordje dat geen enkele rechtsgrond heeft en dat er alleen wordt neergezet in de hoop dat mensen niet weten dat het geen geldig bord is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat terrein kan best bij de woningen horen en dus is dan niet van de gemeente. Maar dan hangt er meestal een bordje met "Verboden volgens Artikel ....".

Het beste antwoord

Als het gaat om een gewoon bordje, wit met zwarte letters (ik kom ze ook wel eens tegen) dan is het geen rechtsgeldig verkeersbord. Het gaat namelijk niet om een verkeersbord dat is opgenomen in bijlage 1 van het RVV (regelement verkeersregels en verkeerstekens). Er kan dan ook niet op gehandhaafd worden: het is alleen bedoeld om niet-bewoners te weren uit de wijken op grond van een beroep op hun onwetendheid (niet iedereen weet dat die borden helemaal niet rechtsgeldig zijn) of gewoon op hun fatsoen.

Dat laatste is op zich niet erg, maar ik vraag me wel altijd af of ze nu echt verwachten dat wanneer je als niet-bewoner in die wijk moet zijn omdat je bijvoorbeeld op visite gaat, je je auto tweehonderd meter verderop gaat zetten.

(En met mijn gehandicaptenparkeerkaart mag ik zelfs tot drie uur parkeren bij een parkeerverbod, buiten de vakken op een woonerf of langs een gele onderbroken streep, dus borden die al niet eens rechtsgeldig zijn negeer ik echt als ik verder geen geschikte plek kan vinden.)

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even nagezocht. Je bent in elk geval niet de enige die deze vraag heeft:
"Uitsluitend witte bordjes (waarschijnlijk model onderbord) hebben in dat opzicht geen enkele rechtsgrond.
De basis moet namelijk liggen in bebording als bedoeld in het RVV, waarbij dergelijke bordjes als onderbord de uitzondering op het geplaatste verkeersbord aangeeft."
Bron: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=23327

"De parkeerborden die het stadsdeel Amsterdam Zuid deze week in de wijk Buitenveldert heeft laten plaatsen, zijn niet rechtsgeldig. Op de borden staat dat parkeren alleen is toegestaan voor bewoners, maar mensen die in de wijk parkeren maar er niet wonen, kunnen niet worden beboet. De borden zijn slechts bedoeld om parkeerders van buiten de wijk af te schrikken."
Bron: http://www.napnieuws.nl/2012/01/18/parkeerborden-buitenveldert-niet-rechtsgeldig/

Ik vraag me af of die borden echt helpen. Mij lijkt dat als er een probleem is, de gemeente beter een echte oplossing kan bedenken. Zoals betaald parkeren en/of een zone voor vergunninghouders. Al willen bewoners dat vaak ook niet, omdat zij daar zelf evengoed meer aan moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
En dat laatste is terecht want anders is het ongelijke behandeling. Daarbij betalen wij allemaal mee aan het onderhoud van deze P-plaatsen.
Poet
9 jaar geleden
+ voor je goede antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Volgens mij zit het zo.
Als het bord geplaatst is onder een verkeersbord, bijvoorbeeld die met een P heet het een onderbord en is het een toevoeging op het verkeersbord. Dit maakt het rechtsgeldig, waardoor alleen bewoners hier mogen parkeren.

Staat er gewoon een bord met de tekst erop, is het niet rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, antwoord kort en krachtig. Vraag is al zo vaak gesteld.
Als de parkeerplaatsen op de openbare weg liggen heeft zo'n bordje geen waarde. Het kan ook zijn dat de parkeerplaatsen op eigen, maar wel openbaar toegankelijk, terrein liggen. Dan is het een waarschuwing dat je op dit privé terrein niet mag parkeren. Op eigen terrein mag de eigenaar bepalen wie mag parkeren. Op de foto rechts een openbare parkeerplaats en links een rijtje prive parkeerplaatsen met een bordje "parkeren bewoners".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
op eigen terrein, dat is bijna altijd zo, VvE eigendom, net als een oprit in je tuin.