Kan de school mij van de opleiding halen als alleen door mijn ongemotiveerde houding?

Ik zit op een ROC en volg een sport mbo opleiding. In het beroep dat in wil uitoefenen is een gemotiveerde houding heel belangrijk.
Als ik mijn houding niet verbeter voor de kerst word ik van school gestuurd. Mag de school dat doen als mijn resultaten voldoende zijn om het volgend schooljaar te halen?
Is dit juridisch gezien mogelijk? Als hun enige reden is dat ik ongemotiveerd lijk? (Bijv onderuit gezakt in de klas en slaperige houding)
Ik bén het namelijke wel.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
ronron1212
9 jaar geleden
Ja wat je gedrag is vervelend voor de andere studenten.
Antoni
9 jaar geleden
Wat houdt je tegen om bij de lessen rechtop te gaan zitten? Is hiervoor een lichamelijke reden? Dan moet je die reden(en) vertellen aan de schoolleiding.
Erna55
9 jaar geleden
Juist bij jou opleiding is een gemotiveerde houding belangrijk.
Waarom zou je onderuitgezakt zitten en slaperig doen ?
Ik stel me een voetbalcoach voor de zo hangend zegt: jongens, vol ertegenaan! Je zegt dat je wel gemotiveerd bent... Laat het dan zien !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je constateert zelf dat in je beroep een gemotiveerde houding ( uitstraling ) belangrijk is om goed te functioneren . Ga een gesprek aan met je ? . En toen toon je motivatie met vuur en passie misschien is de les stof niet uitdagend genoeg voor jou ? Maar ga in gesprek trigger ze toon hun ongelijk het is aan je zelf je zit in de hoofdrol van je eigen leven neem zelf de lead en de verantwoordelijkheid . Laat je school niet verpesten door eigen quasi stoere houding . Of door leraars die dat niet doorzien . Het is aan je zelf .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geeft eigenlijk zelf al een een beetje het antwoord al, ik heb op mijn 56e, 58e 60e en zelfs op mijn 64e nog een baan gevonden, en werk nu op mijn 66+ nog steeds, en waarom ??? |OM MIJN POSITIEVE INSTELLING !!!!
Castle
9 jaar geleden
Er zit een verschil in houding en gedrag. Houding is de waarde dat je aan iets geeft. Het gedrag is wat mensen zien hoe je met iets omgaat. Je kan dus denken dat je deze sportopleiding leuk vind, maar als je gedrag is dat je onderuitgezakt (dus ongeïnteresseerd) overkomt dan is dat bepalend. Denk eens aan die ober die je eten komt brengen. Hij vind zijn werk leuk, maar als hij met een chagrijnig gezicht aan komt lopen en kwakt het bord voor je neer......wat is dan bepalend? Met name in de sport is 'instelling' belangrijk. Je moet je op kunnen peppen en met tegenzin toch door kunnen gaan. Daarnaast is een rechte houding beter voor je skelet en onderuitgezakt zitten heel wat minder. Gewoon rechtop zitten en je interesse tonen. En als je een keer geen zin hebt (kan altijd gebeuren) dan doen alsof je veel zin hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor jou 10 anderen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wees je wel bewust van je houding. Het gaat er niet alleen om of jij jezelf gemotiveerd ervaart, maar ook hoe je naar anderen overkomt. Je kunt bijv. als verkoper nog zo gemotiveerd zijn, maar als je er niet representatief uitziet, denk je dat mensen je dan serieus nemen? En zoals Erna zegt, een gemotiveerde uitstraling zal JUIST bij jouw opleiding zwaarder tellen. Verder: als school jou al heeft laten weten hoe ze over je gedrag denkt en je verbetert/verandert daarin niet, dan kan ik me goed voorstellen dat ze jou (ondanks je voldoende cijfers) toch verwijdert.
School mag van jou niet alleen goede cijfers verwachten, maar ook inzet die zich onder meer uit in je gedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rutge, je schrijft dat je resultaten voldoende zijn. Misschien worden je resultaten wel r u i m voldoende als je niet meer slaperig lijkt. Met "ruim voldoende" en zorgen dat je de beste bent, heb je later ook meer kans op de arbeidsmarkt.

Antwoorden (3)

Onder voorbehoud van wat in je examenreglement staat (misschien kun je de opleiding en instelling even posten):

Je kunt een leerling niet zo maar van een opleiding af gooien, omdat deze een ongemotiveerde houding heeft. Zo lang jij niemand hindert met je gedrag of regels breekt, is het aan jou hoe je je gedraagt. Als jij onderuitgezakt lekkerder zit, wie is de school dan om te zeggen dat jij je opleiding niet zou mogen voortzetten. Zou mooi zijn als dat kon, dan was ik op de basisschool al klaar geweest. Blijkbaar kan jij de opleiding aan met jouw houding, je betaalt voor de opleiding en tenzij er iets over inzet in het examenreglement staat kunnen ze je juridisch niets maken. Zelfs al zou het opgenomen zijn in het examenreglement, dan nog is het discutabel.

Ik zou me juridisch gezien nergens zorgen over maken, de praktijk is dan weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ik denk dat de reacties jouw antwoord toch wel enigszins relativeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal best het één en ander relativeren, maar meningen zijn nog steeds geen feiten geworden. Juridisch gezien heeft die school geen poot om op te staan er zal ook geen enkele rechter zijn die dit soort dingen als geldige reden zal zien om iemand van een opleiding te trappen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt.
Als ik dit zo lees:
http://www.graafschapcollege.nl/Over_Graafschap_college/Documents/Reglementen%20Graafschap%20College/voorwaardenOOK.pdf Want ik vermoed dat dit de school is waar Rutge zijn opleiding volgt kunnen ze je er niet zo maar af trappen. +
Erna55
9 jaar geleden
In artikel 8b 82 staat dat student geschorst mag worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus
Artikel 8B, 8.2 betreft het ongewenste gedrag dat de goede gang van zaken van de opleidingsactiviteit verstoort. Deze verstoort men niet door een slaperige houding aan te nemen, schorsen is niet hetzelfde als "van school sturen" .
http://www.graafschapcollege.nl/Over_Graafschap_college/Documents/Reglementen%20Graafschap%20College/voorwaardenOOK.pdf

In artikel 8b 82 staat dat student geschorst mag worden :
--------------------------------Algemene voorwaarden onderwijsovereenkomst ------------
Graafschap College de student(e) schorsen.
8.2 Het Graafschap College kan een student(e) die tijdens een opleidingsactiviteit ongewenst gedrag vertoont, uit de opleidingsactiviteit verwijderen.
13.2 en 13.8 geeft de mogelijkheid student na waarschuwingen van de school te verwijderen.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- In dit antwoord worden de genoemde artikelen fout geïnterpreteerd, ook wordt een geheel eigen interpretatie gegeven van “ongewenst gedrag”.
8.1 Als de student(e) zich niet aan de regels van het Graafschap College houdt, zoals (onder meer) beschreven in het studentenstatuut, kan het Graafschap College de student(e) schorsen.
In het Studentenstatuut wordt verwezen naar de Integriteitscode van het College. Op basis van deze code kunnen personen kunnen worden geschorst indien zij onaanvaardbaar gedrag vertonen zoals discriminatie, agressie, pesten en (seksuele) intimidatie en of soortgelijk gedrag. 8.2
Een student die tijdens een opleidingsactiviteit ongewenst gedrag vertoont, kan uit die opleidingsactiviteit worden verwijderd. Dit artikel is in alle Onderwijsovereenkomsten opgenomen. In dit artikel wordt het ongewenste gedrag bedoeld dat de goede gang van zaken van de opleidingsactiviteit verstoort. 13.2 spreekt over ernstig wangedrag. Het gedrag dat Vs omschrijft, zoals niet rechtop zitten of een slaperige houding valt onder geen van deze artikelen.
Kijk, later in je baan moet je een positieve uitstraling hebben en die ook overbrengen. Als je nu die attitude niet hebt, wordt die baan niks. Dat heeft de school heel goed gezien, want die wordt ook afgerekend op zijn resultaten. Derhalve kun je er juridisch niets tegen beginnen, maar begin eerst bi jezelf!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rutge schrijft dat zijn resultaten voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het totaalplaatje telt en niet alleen voldoende resultaten. Voldoende is namelijk niet goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang de resultaten niet "onvoldoende" zijn, is er toch geen reden om iemand te verwijderen van de school, als er in het reglement van de school nergens gesproken wordt over de manier waarop iemand moet zitten en kijken.