Kan ik mijn moeder als voogd aanstellen, zodat mijn zoontje naar mijn moeder zal gaan als het ouderschap van mij zal worden afgenomen?

Beste forumleden,

Ik heb een zoontje van 3 jaar. Vader heeft het kind niet erkend en we wonen ook niet samen. Wel weet hij dat het kind bestaat en doet somms leuke dingen met hem.

Dit is er aan de hand:

Relatie ie beëindigd. Deze ex gebruikt coke, erg agressief en heeft me vaak mishandeld (ook toen ik zwanger was). Politie is vaak thuis geweest. Ook heeft hij gedreigd met een pistool. Nu dreigt hij dat hij verhalen zal verzinnen over mij waardoor mijn zoontje van me af zal worden gepakt door de kinderbescherming. Ook ben ik bang dat hij dit kindje mee zal nemen naar zijn geboorteland (oost europees).

Kan ik mijn moeder als voogd aanstellen, zodat wat hij ook probeert mijn zoontje naar mijn moeder zal kunnen als het ouderschap van mij zal worden weggehaald of als hij me vermoord?

Heeft hij recht om het kind te zien? (niet erkend, niets op papier maar biologisch wel de vader) Ben bang dat ik hem nooit meer zal zien.

Wat kan ik wettelijk doen om mijn zoontje te beschermen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
tinus1969
9 jaar geleden
Ervan uitgaande dat dit NL is:
Nl rechters zullen iha moeders niet snel uit de ouderlijke macht ontzetten, daarvoor is meer nodig dan wat vage verhalen van je ex.
Als jij overlijdt, zal je kind niet worden toegewezen aan je ex. Hij heeft namelijk het kind niet erkend (en hij kan alleen erkennen met jouw toestemming!), en hij is dus NIET de vader. Daarom kan hij ook geen omgangsregeling opeisen. Wat belangrijk is; hou een dossier bij. Schrijf op wat je ex fout doet, en
verzamel daarvoor bewijs (foto's, emails). Dat helpt je later bij de rechter, mocht dat nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe kijkt bureau jeugdzorg als er een (eventueel tijdelijke) voogdij uitgesproken moet worden altijd of er binnen de eigen familie mensen zijn die voor een kind willen en kunnen zorgen. Of je zoiets in dit soort kwesties van tevoren kunt vastleggen, weet ik niet. Maar ga niet zitten wachten wat er gebeurt. Zoek hulp, ga praten bij de politie, met je huisarts, het maatschappelijk werk, en vraag om hulp hierbij. Zorg dat de dreigementen van je ex worden vastgelegd, zodat als hij ze uitvoert en jou zou beschuldigen van het één of ander, al bekend is bij Jeugdzorg of in elk geval andere hulpverleners en de politie wat er speelt. Als je achteraf een valse beschuldiging moet weerleggen zou dat wel eens moeilijker kunnen zijn dan wanneer je verhaal al bekend is. Maar jouw kind zal je niet zomaar worden afgenomen. Je zult helaas niet de eerste zijn waarvan een wraakzuchtige ex roddels rondstrooit in een poging meer over het kind te zeggen te krijgen. Er wordt altijd eerst onderzoek gedaan en hoewel er helaas fouten worden gemaakt ook in dit soort kwesties (en daarom is het zo belangrijk om nú al actie te ondernemen, en niet af te wachten of hij zijn dreigementen nu wel of niet uitvoert!) is met júíst bij organisaties als de kinderbescherming en bureau jeugdzorg ook bekend met dit soort kwesties. Van een ex die gedocumenteerd losse handjes heeft (politie is er vaker bij geweest, dus er is hoe dan ook iets over hem te vinden in politiedossiers) en over de moeder van zijn kind dat hij niet eens erkend heeft kwaad begint te spreken, zullen ze echt niet zomaar van alles als waarheid aannemen. Ik zou je trouwens met klem aanraden om een figuur zoals jij die hier beschrijft (gewelddadig tegen jou ook tijdens zwangerschap, dreigen met pistool, middelenmisbruik en waar jij zelfs van vreest dat hij je zou vermoorden) NIET toe te laten in je huis en al helemaal niet bij je zoon. Ik begrijp dat je doodsbang voor hem bent en je hem waarschijnlijk om die reden niet durft weigeren, maar ga asjeblieft een praten met op dit gebied ervaren hulpverleners én juristen (begin bij het juridisch loket als je niet weet waar je anders terecht kunt) en de politie om te bespreken welke - al dan niet juridische - stappen je kunt nemen om deze man op een voor jullie beiden veilige manier op grote afstand te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MarcdenDolder open
Formulieren - www.rechtspraak.nl http://www.rechtspraak.nl/naar-de-rechter/formulieren/pages/default.aspx

klik op Gezag en download onder GEZAG het pdf bestand:
Verzoek tot aantekening in het gezagsregister van een gezagsvoorziening na overlijden over een minderjarig kind. Hierin staat precies hoe men dit dient te regelen.

Antwoorden (2)

Je verhaal is gruwelijk en ik snap je vraag.
Het aanstellen van je moeder als voogd moet via de rechtbank. Daarvoor moet je naar een advocaat .

Of dit de oplossing is van je probleem, daar heb ik vraagtekens bij.
Ga naar de politie met je verhaal. Vertel van de dreigementen. Laat er een proces verbaal van maken. Leg uit wat je angst is. Vraag om een straat/ gebiedsverbod.
Voor je kind : Je kunt ook zelf contact opnemen met de kinderbescherming. Leg de situatie uit.

Het lijkt me niet goed dat vader nu contact heeft met je kind. Het feit dat hij de biologische vader is, geeft hem geen rechten wanneer hij het kind niet erkent heeft.

Heel veel sterkte!

Toegevoegd na 1 uur:
Vanaf 1 april 2014 hoeft u de voogdij over uw kinderen niet meer in een testament te regelen. U kunt dit ook vastleggen in het gezagsregister bij de rechtbank.
Wat kunt u met deze nieuwe voogdijregeling?

U kunt met deze regeling tegen een lager tarief een voogd benoemen voor uw minderjarige kinderen. Een voogd heeft het gezag over uw kinderen als beide ouders overleden zijn. Hij is verantwoordelijk voor de opvoeding en verzorging van uw kinderen. Voorheen kon u alleen in een testament een of meerdere voogden benoemen. Vanaf 1 april 2014 kan dit ook vastgelegd worden in het gezagsregister bij de rechtbank. De overheid vindt het namelijk belangrijk dat iedereen de mogelijkheid krijgt om het goed te regelen. En de drempel om voor een testament naar de notaris te gaan was voor veel ouders hoog, mede vanwege de kosten.
Erna55
9 jaar geleden
Wat je kan doen is natuurlijk naar de gemeente gaan waar het zoontje is ingeschreven. En daar als uw moeder mee is dan kan ze daar als voogd ingeschreven worden. En daarna kan je naar de politie stappen. Als je bewijs hebt dat uw ex een gevaar voor het kind is. Kan hij een bevel krijgen weg bij het kind te blijven. Dan mag u hem zelfs aanvallen als hij dat toch doet. Weet te bewijzen dat die man een gevaar is dat is belangrijk voor uw kind!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
In NL kun je niet op t gemeentehuis zomaar iemand als voogd inschrijven. Dus een min.