Mag je een baby weg geven aan iemand anders?

Ik kwam op nu.nl een artikel tegen over een dode baby die gevonden is. De reacties op dat artikel zijn erg heftig.

En nu zag ik iemand zeggen: "De volgende die zo iets van plan is, geef het maar aan mij."

Dus vandaar de vraag, nee ik ben zelf niet zwanger en had daar ook geen plannen voor.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Als een a.s. moeder al voor de geboorte van het kind besluit het kind niet zelf op te voeden kan zij voor adoptie besluiten. Maar ook dat is geen makkelijke weg om te gaan en moeten er heel veel hobbels worden genomen. Dat kan een a.s. moeder echt niet zonder hulp. Geheim blijft er niets.
Als men het officieel doet, valt men onder de adoptieregels. De moeder geeft het kind niet weg maar doet voor altijd officieel afstand van het kind. Het kind heeft ook geen familiebanden meer met de moeder, noch met de familie van de biologische moeder. Wel blijft bekend wie de biologische moeder is.

Dit is waarschijnlijk niet wat je bedoelt. Jij bedoelt: echt weggeven, buiten alle instanties en iedereen om. Echt weggeven zonder dat iemand erachter komt dat de biologische moeder een kind heeft gekregen en dat de adoptiemoeder niet de biologische moeder is, kan in theorie natuurlijk, of het praktisch haalbaar is, is een andere vraag.
Een kind kan ten vondeling worden gelegd met voorkennis van de “vinder”. Er valt vooraf wel veel in het geheim geregeld te worden. Het is namelijk niet toegestaan. Ook als een kind te vondeling wordt gelegd moet de vinder het kind melden bij de politie of hulpverlenende instanties.

De nieuwe "moeder" die het kind dolgraag wil en met de meest humane bedoelingen, loopt een gigantisch risico. Stel dat de biologische moeder later terugkomt en het kind opeist. Tegenwoordig is via DNAtest aan te tonen wie de echte moeder is, met alle afschuwelijke gevolgen voor de adoptiemoeder en voor het kind.
De biologische moeder heeft namelijk niet wettelijk afstand van het kind gedaan.
Het accepteren van een echt weggeven kind buiten alle officiële regels om is een zeer wankelmoedig huishouden. Daar rust echt geen zegen op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. Er zijn echter wel wat zaken en voorwaarden mee gemoeid, je kunt dat allemaal op de website van Fiom nalezen. Zie de bijgevoegde bronnen.