Waarom moet een zwerfkat een jaar 'bewaard' worden, terwijl een asiel mag herplaatsen na een paar weken?

Ik heb een kat gevonden, het asiel gebeld en die zei dat ik over 2 weken hem langs kon brengen, dan zouden ze een nieuwe eigenaar vinden. Toen ik zei dat ik hem een huisje kon bieden, dus eventuele herplaatsing niet nodig zou zijn, werd me medegedeeld dat ik hem dan een jaar moet 'bewaren', dat ik hem niet mag castreren, enten of chippen. Het asiel castreert, chipt en ent vaak al na 2 weken, en dan word een kat ook herplaatst. Waarom mag een gewone burger dit niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou me er niet druk om maken ; als je het asiel NIET gebeld had en meteen had besloten hem te houden, zou je hem toch ook laten helpen, chippen en enten ? Dat lijkt me primair in het belang van het dier. Ik zie zelfs het belang voor het asiel niet waarom ze dat zouden willen (of kunnen) stellen.....
Rieneke1
9 jaar geleden
Merleen, zo is de wet nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het ook belangrijk om dit te doen, en verwacht ook geen eigenaar meer te zien, aangezien ik al weken zoek. Maar ik kan in principe aangeklaagd worden als ik hem voor zijn bestwil over een paar weken laat castreren, enten en chippen en er toch nog een eigenaar komt binnen een jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rare wet ; als hij/zij binnen een jaar ziek wordt., overlijdt, wegloopt of zwanger wordt ben je toch ook het bokkie....Maarja, dan kun je wellicht niet aangeklaagd worden ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ziektekosten mag ik besteden, maar niks preventief. En bij overlijden zou ik de crematie ook mogen betalen, en uiteindelijk het geld terug eisen als er een eigenaar bekend word binnen dat jaar. Maar belachelijk dat weer een dier als voorwerp moet worden behandeld. Na een jaar is hij pas van mij, en dan mag ik dat dus pas doen. Grote kans dat ik die wet overtreed, want hij word duidelijk bezeten door zijn hormonen. Denk dat ik de castratie toch maar doe uiteindelijk als er na een poos nog geen eigenaar reageert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb je gekeken of hij/zij is gechipt?
als je niet lukt om even langs dieren arts te gaan met kat om even te scanen, zou ook kunnen vragen of je chip aparaat mag lenen, wel even aan aan geven dat je voorbeeld je legetimatie achter wilt laten als borg, want aparaatjes zijn erg duur.
Rieneke1
9 jaar geleden
een eigenaar die de kat niet laat castreren, zal hem hoogstwaarschijnlijk ook niet laten chippen, maar even checken kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heb ik gelijk gedaan, hij is niet gechipt, niet geregistreerd bij dierenarts, dierenasiel of amivedi als vermist.. Helemaal niks
Rieneke1
9 jaar geleden
Lekker houden dan Mosh. Zie mijn reactie op mijn vraag.
Zelf heb ik zo ook meerdere katten opgenomen, netjes aangegeven, maar er heeft nooit een haan naar gekraaid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een gevonden dier naar een asiel is gebracht, mag het dier na 14 dagen worden herplaatst. Herplaatsing via een dierenasiel is onherroepelijk, dit is wettelijk zo geregeld. Het maakt dat iemand een asieldier een tweede kans geeft. Een gewond of ziek dier kan helaas inmiddels zijn overleden.
@Marleen, besef dat er te veel gevallen bekend zijn van het stelen van zeer kostbare jonge katten ergens bij een asiel aangeboden werden en dan 14 dagen later werden opgehaald door de brenger (de dief). Het verwijderen van een chip is voor deze lieden geen probleem.
Ook kunnen katten om geheel andere redenen bij een asiel aangeboden worden, bv zgn gevonden (gewoon een hekel aan katten hebben). Het asiel kan bv ook niet controleren of de kat tegen niesziekte is ingeënt.
Een en ander is zeer beperkt geregeld in BW artikel 5:8 lid 3. het artikel vervangt de term "zaak" in "dier". Een wet wordt pas ingediend en soms aanvaardt om de bestaande misstanden tegen te kunnen gaan. Een wet loopt nooit voorruit.
Er zullen altijd weer lieden zijn die de mazen van een wet ontdekken en er misbruik van maken, waarna een bestaande wet weer aangepast moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aanvaardt zonder "t"

Het beste antwoord

Gevonden goederen, en daar valt een gevonden dier onder, mag je pas nadat je die een jaar in bewaring hebt gehouden in eigendom nemen.
Omdat die voor een asiel geen werkbare stuatie oplevert hebben ze hier ontheffing van.
Oplossing is het dier naar het asiel te brengen en te reserveren voor over twee weken, al zijn hier uiteraard wel kosten aan verbonden.
Enten mag wel trouwens, dat valt onder goede verzorging van het gevondene.
ook mag je de eventuele eigenaar vergoeding vragen voor alle in redelijkheid gemaakte kosten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat hij twee weken bij jou kon blijven heeft mogelijk met drukte op het asiel te maken, maar in die twee weken moet hij wel met foto als gevonden op de site van het asiel staan, anders is dit een vreemde gang van zaken. Normaal is dat de kat die twee weken in het asiel doorbrengt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er werd tegen me gezegd dat ik hem na 2 weken dus voor herplaatsing moest brengen. Hij word nu ook aangemeld bij de krant en op de site, staat ook op sites als amivedi en diverse facebookgroepen.
Ook werd duidelijk gemaakt dat zelfs een inenting niet mocht. Alleen spoedgevallen naar de dierenarts, en dan moest ik het factuur bewaren voor als er een eigenaar kwam. Maar verder mocht ik dus niets, vertelde ze me. Ik vind het onzin om de kat, die hier nu redelijk gewend is, naar het asiel te sturen zodat ie 2 weken in een hokje kan zitten. Ik geloof niet dat dit bevorderlijk is voor de (geestelijke) gezondheid van de kat. De kosten maken me niets uit, die zou ik zelf ook al maken met chippen en castratie
Rieneke1
9 jaar geleden
Als je al weken zoekt, en de kat wordt nergens als vermist opgegeven, dan zou ik met een gerust hart de gok wagen.
De eigenaar heeft niet echt z'n best gedaan de kat te vinden, heeft het beestje niet laten castreren, dat toont geen grote betrokkenheid.
Plus dat hij de onderhoudskosten zou moeten betalen, dat kan ook een leuk struikelblok zijn.
Verder zal bij een eventuele rechtszaak (die ik dus niet zo snel zie komen) de rechter mee laten wegen dat je de kat overal hebt aangemeld, en de eigenaar dus niet.
Veel plezier met het beestje!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus
@Mosh, je mag de kat wel degelijk laten chippen, alleen is een chip geen eigendomsbewijs.
Er zijn katten die zelf een tehuis opzoeken waar zij zich thuis voelen.
Mijn advies is: gewoon chippen en eventueel laten castreren, inenten tegen niesziekte en eventueel wormenkuur. (Niet alles tegelijk hoor).
De kosten kunnen wel oplopen, maar als deze kat u heeft uitgezocht om bij te wonen hebt u er een lief en aanhankelijk huisgenootje bij.