Kan je nog verplicht worden om te gaan werken eenmaal je in Brugpensioen bent?

De leeftijdsgrens in Vlaanderen in opgetrokken tot 65 jaar voor de activering als werkloze.
Onze minister heeft nu mensen die met Brugpensioen zijn en naar het buitenland verhuisde, verplicht om terug te komen tegen 31.12 omdat ze anders niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
Maar ben je dan als bruggepensioneerde nog "werkloze" en dus activeerbaar tot je 65ste? En kan je als je geen werk vindt bv. je brugpensioen verliezen? En geldt dan hetzelfde voor mensen die met vervroegd pensioen gingen?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Het brugpensioen is in 2012 van naam veranderd en heet vanaf die tijd: stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) U moet zich inschrijven als werkzoekende en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, als u minstens 60 jaar oud bent op het ogenblik dat u het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag aanvraagt. Bij een lang arbeidsverleden (meer dan 33- 40 jaar) of indien men gedurende lange tijd nachtarbeid of zwaar werk heeft verricht kan een lagere leeftijd gelden - zie de link.

Als 60-jarige (of iets jonger) moet u:
* beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt
* zich inschrijven als werkzoekende
En heeft u niet langer het recht een werkvoorstel te weigeren.
Zolang u geen werk hebt gevonden, verliest u uw uitkering niet.

U kunt een vrijstelling van deze verplichtingen aanvragen:
* vanaf de leeftijd van 60 jaar;
*vanaf de leeftijd van 50 jaar na één jaar werkloosheid met bedrijfstoeslag (312 werkloosheidsuitkeringen), indien u 38 jaar beroepsverleden bewijst;
U vraagt deze vrijstelling aan met een formulier C89, dat u indient bij uw uitbetalingsinstelling.

Om werkloosheidsuitkeringen te genieten moet u uw gewone verblijfplaats hebben in België en er werkelijk verblijven. U bent maximum 30 kalenderdagen per kalenderjaar vrijgesteld van deze verplichting.

Als u minimaal 60 jaar bent, mag u langer dan 30 kalenderdagen per jaar in het buitenland verblijven. Om uw recht op werkloosheidsuitkeringen te behouden moet u echter uw hoofdverblijfplaats in België behouden. Dat betekent dat u het grootste deel van het jaar in België in uw gemeente moet verblijven. Is dat niet het geval, dan kan uw gemeente u schrappen uit het bevolkingsregister en moeten uw werkloosheidsuitkeringen teruggevorderd worden.
fisbel
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
bedankt voor het zeer goede antwoord.
het is niet voor mij van toepassing hoor (ik heb nog enige jaren "werken" te gaan en bovendien werk ik ook heel graag), maar wat betekent het dan dat je "activeerbaar bent tot 65 jaar" (nu met de nieuwe regering. Is dat dan niet voor mensen in SWT?
Of kan iedereen een vrijstelling aanvragen als hij/zij aan de gestelde voorwaarden voldoet via het formulier C89? Dus ook "gewone" werklozen buiten SWT?
fisbel
9 jaar geleden
Er is een mini-vrijstelling en een maxi-vrijstelling t.a.v. de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt. Verschil kan er ook zijn als men in een regio woont waar hoge of juist lage werkloosheid is. Voorwaarden voor 50-jarigen en 60-jarigen zijn uiteraard verschillend. Allemaal gedetailleerd omschreven in de hieronderstaande link.
Als u nog meer informatie wilt, googelt u op: vrijstelling + C89
http://www.rva.be/d_opdracht_w/werknemers/t55/infonl.pdf