Zijn elektrische sigaretten legaal onder 18 jaar?

Vele kinderen op school roken elektrische sigaretten en kopen het van iemand onder de achttien. ik vroeg me af of dit wel legaal is en of dit niet schadelijk is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Het blijven onnatuurlijke dampen die je inademnd, dus gezond lijkt het mij sowieso niet

Antwoorden (3)

Deze zijn legaal. Ik zeg niet dat ze goed zijn, maar er zit geen tabak in. Ik ga ervan uit dat je de oplaadbare sigaret bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is legaal. Wetenschappers zijn er mee bezig om te controleren of dit niet schadelijk is. Geruchten gaan dat er kankerverwekkende stoffen in zitten.

Het valt niet onder de tabakwet dus winkels mogen het verkopen onder de 18 jaar en er mag reclame voor worden gemaakt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar gaan die geruchten dan ? Want ik zit al sinds 2007 op diverse e-rook-fora en buiten de nicotine - waarvan de gevolgen bekend zijn - zijn er nog geen stoffen tevoorschijn gekomen die ernstige gevolgen doen vermoeden.
Ze zijn niet illegaal, want ze vallen nog onder geen enkele wet ; noch de tabakswet, noch de geneesmiddelenwet, al wordt er al meer dan 8 jaar over gesteggeld en al acht jaar om gezeurd.

De enige stof in elektrische sigaretten waarmee eventueel iets wettelijks gedaan zou kunnen worden is de nicotine, maar diezelfde wet moet dan ook worden toegepast op de goudmijn die nicotinevervangers heet. En ook die zijn vrij verkrijgbaar.

Elektrische sigaretten kun je echter ook zonder nicotine kopen - en veel wegwerpexemplaren zijn van dat type. Ze zijn echter nadrukkelijk bedoeld als alternatief voor ROKEN en dus voor mensen die al roken, niet voor jonkies die willen doen alsof. En nee, ook niet als stopmiddel, al wordt het soms wel alszodanig gebruikt. Niet elke handelaar levert dus aan minderjarigen ; maar dat is een keus, geen wet.
Een elektrische sigaret zonder nicotine is op geen enkele manier onder geen enkele wet te vangen.

Het probleem met de elektrische sigaret is dat hij in een niche valt waarbij zowel de tabaksindustrie haar belangen geschaadt ziet (mensen roken minder tabak als ze dampen) alsook de medische industrie die enorme bedragen binnenhaalt met nicotinevervangers (die mensen vaak herhaaldelijk en soms zelfs levenslang gebruiken). Twee hele machtige lobbies, waar een buitenstaander niet zomaar binnenkomt. Daarom vermoed ik dat het nog wel ettelijke jaren zal duren voor er duidelijke regels - en ook eindelijk eens goede onderzoeken naar de lange-termijn-effecten- komen. Gebruikers en de meeste artsen zijn het er inmiddels wel over eens dat het beduidend minder schadelijk is dan roken, overduidelijk, en dus te verkiezen is boven roken, maar over effecten op de lange termijn is niets bekend.

Van e-sigaretten zonder nicotine is eigenlijk geen schade te verwachten, maar nogmaals, echt goede onderzoeken ontbreken. De rook is te vergelijken met wat er uit een disco-rookmachine komt.