Zwaailichten: aan of uit op plaats incident?

Als hulpdiensten (ambulance, brandweer, politie) ter plaatse arriveren en aan het werk gaan, laten ze soms hun zwaailichten branden maar soms ook niet. Zijn hier procedures voor of is dat gewoon de beslissing van de op dat moment dienstdoende hulpverlener?

Zelf vind ik het wel logisch om ze aan te laten om aan te geven dat er iets aan de hand is en bijvoorbeeld het verkeer er op te attenderen om snelheid te minderen, maar aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat je er alleen maar ongewenste ramptoeristen mee trekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (4)

Doorgaans laten de hulpdiensten hun zwaailichten aan staan op plekken waar ze zichtbaar moeten blijven. Wanneer het voertuig op de weg staat bijvoorbeeld. Dit is inderdaad uit het veiligheidsoogpunt.
Het lijkt me echter niet verwonderlijk als het ook wel eens gebeurt dat ambulancebroeders de zwaailichten 'per ongeluk' aan laten staan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de voertuigen een gevaar voor het verkeer kunnen opleveren, blijven de zwaailichten aan. Ook als er meer hulptroepen moeten komen, om aan te geven waar die moeten zijn.
jc54
14 jaar geleden
Degene die het eerste aanwezig is op de plaats des onheils zet een groene lamp aan en voert de coördinatie

Toegevoegd na 2 minuten:
nog even een link er bij voor degenen die denken dat ik zit te raaskallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat het overige verkeer er op attent moet worden gemaakt, dat er iets aan de hand is, blijft de blauwe pit aan staan. Zodra het kan gaat hij uit. Bij meerdere hulpdienstvoertuigen ter plaatse, houdt alleen de achterste auto de pit aan. De andere voertuigen doen de blauwe zwaailichten uit. Dit om te voorkomen dat het een kermis aan waarschuwingslichten wordt, dat alleen maar voor verwarring zorgt.

In de praktijk blijkt dat het verkeer veel alerter reageert op blauw licht, dan op bijv de oranje alarmlichten van een auto. In de lichtbak op het dak van een hulpdienst zitten tegenwoordig ook oranje lichten verwerkt. Het blijkt echter ook dat blauwlicht voor kijkers zorgt. Er ontstaat dan al snel een kijkersfile. Het is dus altijd een afweging die gemaakt moet worden, of blauw aan moet blijven of niet. Daarbij wordt nooit vergeten dat de veiligheid het allerbelangrijkste is.

Zoals een ander al omschreef zit er op de lichtbak van hulpverlenersvoertuigen ook nog een groene lamp. Die wordt gebruikt door de eerste ter plaatse, die daarmee de coordinator plek ongeval/ plaats delict is geworden.
AlphaLimaSierra