Waneer mag een supermarkt je wijgeren als klant?

Ik had een discussie met een collega, en om een lang verhaal kort te maken.
Hij vertelde dat een supermarkt je mag weigeren als klant, als je niet mee doet met de huisregels bijvoorbeeld een tas controle ook al heb je verder niks verkeerds gedaan.
Maar zo sluit je een bepaalde groep mensen buiten.(die bijvoorbeeld niet willen dat hun spullen 'doorzocht' worden)

Daarom de vraag, wanneer of mag een supermarkt je weigeren als klant in zoon situaties?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Dat mag een supermarkt of winkel altijd het is hun winkel.
Ritsuka
9 jaar geleden
de voorwaarden staan duidelijk vermeld bij binnenkomst. veel winkels hebben regels voor scholieren, maximaal 3 per keer bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou een supermarkt dat niet mogen? Jij mag toch ook bepalen wie er in jouw huis komt? En als iemand zich in jouw huis niet aan de regels wenst te houden dan laat je hem er de volgende keer misschien toch ook niet meer in? Dat komt op hetzelfde neer.
Amadea
9 jaar geleden
Goeie reactie, Mevrouwvande!

Het beste antwoord

Ja ! Natuurlijk een super of winkel heeft geen verplichting jou binnen te laten . Ze mogen voorwaarden stellen qua gedrag enz. En ook zeker om de veiligheid van zich zelf en hun goederen maar ook voor andere bezoekers veilig te stellen . De regels moeten dan voor een ieder gelden .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Supermarkten mogen iemand als klant weigeren, volgens de wet.
In de praktijk gebeurt dit zelden. De supermarkt mag iemand vragen om in de tas te mogen kijken, wanneer ze vermoeden hebben dat er iets gestolen is.
Dit doen ze als iemand zich " verdacht" of onbeschoft gedraagt, en ze dat op de bewakingscamera's hebben gezien.

Ik ga vaak na het werk boodschappen doen en heb dan een grote werktas bij me. Nog nooit is me gevraagd de tas te mogen doorzoeken. Wanneer ze me dat zouden vragen, dan weet ik dat ze zoeken naar spullen die gestolen zijn. Het zou er niet om gaan om in mijn agenda te kijken of zoiets privé- gevoeligs.

Wanneer je je niet onbeschoft, aanstootgevend of " verdacht" gedraagt dat worden je spullen niet doorzocht. Gedraag je je " verdacht" dan mogen ze in tassen en zakken kijken.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet heel zeker dat er regels verbonden zijn aan het weigeren van klanten.En je mag niet iedereen zomaar weigeren bijvoorbeeld omdat hij/zij Pools is of omdat hij/zij een geel tasje bij heeft. Maar het gaat mij om de situatie mag een supermarkt je weigeren als je niet mee werkt met de zogenaamde tas controle, die in de huisregels vermeld zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je gevraagd wordt voor een tassencontrole, dan mag wettelijk geen personeelslid of beveiliger met zijn vingers in je tas komen. Jij moet het er zelf uithalen. Als je niet meewerkt aan de tassencontrole dan mag het bedrijf de politie bellen vanwege vermoeden diefstal.
En ja, een winkel mag je als gastvweigeren, omdat het geen openbaar terrein is maar privéterrein. Jij mag mij ook weigeren in jouw huis als ik me niet aan jouw huisregels hou.
Als er duidelijk bij de ingang de huisregels aangegeven zijn, dan mag de winkelier je tas doorzoeken bij het betreden van de winkel. Zo zie je ook regelmatig dat scholieren maar per 2 worden toegestaan, of worden geweigerd tijdens de pauze van de school. De huisregels moeten goed zichtbaar voor het binnengaan te lezen zijn, als je dan besluit het pand te betreden, wordt je geacht je aan de huisregels te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PdeJager
een jaar geleden
@doorzoeken tas: nee, dat mag niet. Dat is voorbehouden aan ambtenaren met een opsporingsbevoegdheid zoals een politieagent of een boa. Het kan wel zo zijn dat als je dit weigert, je in overtreding bent met de huisregels en dus kan de supermarkt je vragen de winkel te verlaten. Of, bij verdenking van diefstal, kan men je middels een burgerarrest vasthouden totdat die politieagent arriveert. Dat laatste gaat in Nederland natuurlijk niet werken voor een rolletje drop (disproportioneel) en dus zal de supermarkt je zonder controle moeten laten gaan.