Moet de advocaat de kosten voor rechtsbijstand verhalen op de tegenpartij ?

Hallo

Ik heb onlangs een brief gekregen van "Raad voor Rechtsbijstand" om een xxx bedrag te betalen aan mijn advocaat voor de verleende rechtsbijstand bij een zaak die ik gewonnen heb. (Ik heb de advocaat zelf op de hoogte gebracht dat het schadebedrag op eens op mijn rekening stond dus ik neem aan dat ik de zaak gewonnen heb dit was via mail waarhij een korte replay op gaf met als antwoord "top!")

De tegenpartij heeft de volledige schade aan mijn auto pas echter vergoed toen ik een advocaat had ingeschakeld, daar voor wimpelde zij mij weg.

Ik heb met mijn advocaat afgesproken toen we de zaak aangingen dat hij mijn deel + als extra deel voor hem zelf gaat verhalen bij de tegenpartij.

Nu snap ik alleen niet waarom ik de eigen bijdrage moet betalen want dit zou de advocaat toch zelf moeten regelen met de tegenpartij of mij minstens op de hoogte stellen van dat de tegenpartij zijn deel niet heeft uitgekeerd en of de zaak voortgezet moet worden. Nu krijg een brief op mijn dak terwijl de advocaat helemaal niks met mij heeft gecommuniceerd.

Moet de advocaat niet de kosten voor rechtsbijstand verhalen op de tegenpartij of zie ik het verkeerd en moet ik dit wel betalen ?

Groetjes,

Moibo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Is er een rechtszaak geweest of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee er is geen rechtszaak gekomen. Wel heb ik door hun schuld een advocaat moeten inschakelen waar door ik nu met kosten zit die hun eigenlijk vooroorzaakt hebben. door dat hun de schade pas uit gaan betalen wanneer hun een advocaat zien terwijl ze eerst moelijk deden. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het goed is heb je een opdracht aan je advocaat gegeven en heb je dit ondertekend. In die opdrachtbevestiging staat hoe en hoeveel je aan je advocaat moet betalen. Het lijkt er in je omschrijving hierboven op dat je hebt geschikt met de tegenpartij zonder eerst te overleggen met je advocaat. Daarmee geef je hem geen gelegenheid om überhaupt te onderhandelen over het schadebedrag. Dan is het logisch dat je hem alsnog moet betalen.

Antwoorden (1)

Als de andere partij een onrechtmatige daad heeft gepleegd is deze verplicht alle daaruit voortvloeiende kosten te vergoeden. Hier vallen ook advocaat-, deurwaarders- en andere kosten onder indien er niet minnelijk geschikt wordt.

De advocaat moet de tegenpartij aansprakelijk stellen voor het complete schadebedrag + zijn eigen kosten. Als hij dit niet doet, dan kan hij de rekening bij jou neerleggen. Dit is wel zijn eigen fout dus het zou netjes zijn als hij het zelf oplost.