In een ongeluk met een onverlichtte fietser, is de schuldige net zo schuldig als anders?

Als een auto voorrang moet verlenen aan een onverlichte fietser (in de nacht/slecht zicht wel te verstaan) maar de fietser dus niet ziet, is de automobilist dan net zo schuldig als overdag?

Puur nieuwsgierig, geen ervaring mee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ik heb in zo’n situatie gezeten waarbij ik tijdens het afslaan een recht doorgaande fietser aanreed. Echter was de man van noord-afrikaanse afkomst, en had deze een zwarte ‘hoodie’ aan en reed hij op een zwarte fiets zonder verlichting midden in de nacht op een slecht verlichte weg. Dit is voor de rechter gekomen, heb de hele aanklacht aangehoord en heb toen tegen de rechter gezegd: "Iemand die heel erg zijn best heeft gedaan om niet gezien te worden moet achteraf niet klagen dat een ander hem over het hoofd ziet, ik kan niets ontwijken wat ik niet kan zien…" Na een kort beraad met de o.v.j. is de aanklacht vervallen, want daar valt weinig tegen in te brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ik erger me dood aan onverlichte fietsers,je schrikt je werkelijk te pletter als er ineens eentje voor je auto duikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord, fijn om te horen van iemand die ervaring mee heeft. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad een goed antwoord, ook ik zat in een gelijke situatie, ik was niet schuldig maar draaide wel op voor de kosten van de tegenpartij.
flyingcrow
9 jaar geleden
Dit is te gek voor woorden,De fietser is dan wel een zwakke verkeersdeelnemer ,maar ook hij of zij heeft verantwoordelijkheid .De boetes moesten veel hoger worden,Zelf heb ik geen auto ,maar vind het te gek dat automobilisten vaak het haasje zijn,door andermans schuld
Een fiets valt onder de categorie "zwakke verkeersdeelnemer". Als een fiets zonder verlichting rijdt en dit kan aantoonbaar gemaakt worden. Dan krijgt hij hooguit een boete voor het rijden zonder verlichting. Maar de auto blijft in de meeste gevallen aansprakelijk. Zelf heb ik meegemaakt dat ik STIL stond bij een zebrapad en een dronken fiets reed mijn auto aan. Hiervoor werd ik dus gedeeltelijk aansprakelijk voor gesteld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kreeg de fietser dus een boete voor zijn verlichting. getuige 2 politieagenten op scooters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Een dronken fiets? Wat had je zelf op ;-)