Ik wil een feest organiseren waar entree betaald moet worden. Moet ik dit aangeven bij de gemeente?

Moet ik een vergunning regelen? Moet ik dit ook aangeven bij de Kamer van Koophandel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor feest? Is het binnen of buiten? Als je je feest houdt in een bestaande horecagelegenheid (zaal afhuren) hoef je nergens vergunning voor te vragen. De horeca-eigenaar is verantwoordelijk, je moet dus wel met hem overleggen wat wel en niet mag. Hij kent de voorwaarden die verbonden zijn aan zijn vergunning. Als het buiten die vergunning valt moet hij toestemming vragen aan de gemeente.

Antwoorden (2)

Bij de Kamer van Koophandel geef je niets aan. Daar kun je je laten inschrijven als ondernemer, als je dat bent.

Als het gaat om een 'evenement' dat publiek toegankelijk is, heb je een evenementenvergunning nodig. Die is bijv. nodig voor feestelijke aangelegenheden als een straatfeest, een buurtbarbecue maar ook voor en muziekevenement met een geluidsinstallatie of live. Als het feest georganiseerd wordt voor meer dan 50 mensen en in een tijdelijk bouwsel (denk aan een feesttent), dan heb je van de brandweer ook een tijdelijke gebruiksvergunning nodig.

De gemeente let op zaken als algemene veiligheid en verkeersveiligheid; brandveiligheid; al dan niet schenken van alcohol;m mogelijk geluidsoverlast; mogelijk afsluiten van wegen; mogelijkheid om te parkeren; of je objecten plaatst en zo ja, welke. Denk aan toiletten, een podium of een tent.

Toegevoegd na 16 minuten:
Houd er verder rekening mee, dat het uitgangspunt is dat alleen in horecagelegenheden alcoholhoudende drank mag worden verkocht. Als je op je feest alcohol wilt schenken, heb je van de gemeente een ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet (DHW) nodig. Je moet je wel houden aan een aantal voorschriften zoals niet schenken aan jongeren onder de 18 en niet schenken aan mensen onder invloed. De gemeente kan ook nog extra voorwaarden verbinden aan de ontheffing.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat als het feest in een zaal wordt gehouden?
Dit hoeft niet zolang het een feest in een privegelegenheid is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet waar.