Welke boete mag men geven als je parkeert op een zandpad bij staatsbosbeheer met het oranje bordje, geen toegang voor gemotoriseerd verkeer?

er was een heel breed zandpad toegankelijk vanaf de weg, genoeg plaats om aan weerskanten te parkeren. Naar mijn idee niet een duidelijk zichtbaar bord van verboden toegang voor verkeer. Slechts achteraf door de boswachter aangewezen oranje bord waarop staat wandelen op wegen en paden, geen toegang voor gemotoriseerd verkeer. Dit bord is simpel te vinden op google afbeelding, trefwoord staatsbosbeheer toegang. Inmiddels hadden wij van hem een boete gekregen van 90 euro. Ik vraag me af of dit wel terecht is dat wij zo'n hoge boete krijgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Op 1 januari 2014 zijn de boete bedragen weer verhoogd. Een bekeuring voor fout parkeren kost in 2014: € 90
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je een google earth / maps link geven van de plek?
Deze vraag is niet te beantwoorde zonder de situatie te zien. Ik zou of de situatie helemaal onderaan deze pagina verwachten:
http://www.drentscheaa.nl/newsletter/digi-14.xml?lang=nl
Of iets van een hek / boomstam over de weg, met alleen het oranje bord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat oranje bord is geen officieel verkeersbord, maar eentje verzonnen door Staatsbosbeheer op eigen terrein. Het lijkt me sterk als daar wel een officiële boete voor gegeven kan worden. Dan zou ik bij mij eigen inrit ook een bordje kunnen verzinnen en boetes kunnen gaan uitdelen. Wanneer er een officieel verkeersbord in de buurt staat, zoals deze : http://www.drentscheaa.nl/documents/graphics/digi-14/bord-sbb.jpg is het natuurlijk een ander verhaal. Maar het echte antwoord ken ik niet, alleen dat het niet logisch is. Is of wordt het wel een officiële boete, te innen door het CJIB?
ItisILeClerc
9 jaar geleden
90 euro is een relatief lage boete, daar alle boetes in dit land draconisch zijn en in geen verhouding staan tot de overtreding of hij terecht is kan ik niet beoordelen, maar het lijkt me sterk dat SBB boetes gaat uitdelen als de wet dat niet zou toestaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thinker: Het bord noemt altijd een aantal voorwaarden waarop het terrein betreden mag worden. Wordt niet aan die voorwaarden voldaan dan is artikel 461 SR van toepassing (verboden terrein). Daar staat 90 euro op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.compleetfm.nl/nw-16271-7-217469/nieuws/staatsbosbeheer_vervangt_informatieborden.html
@Thinker, het is geen Mulderboete maar de overtreding valt onder art 461 W.v.S.
En als jij het gedaan krijgt om wettelijk een bordje verboden toegang art 461 W.v.S. voor je uitrit te mogen plaatsen dan kan er een boete gegeven worden aan de overtreder. Alleen zal je wel je post e.d. zelf op straat moeten komen ophalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Paashaas01, als het zo makkelijk te vinden is om welk bord het precies gaat, waarom plaats je dan zelf niet even een afbeelding. Er zijn nl. oranje bordjes met verschillende teksten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.compleetfm.nl/nw-16271-7-217469/nieuws/staatsbosbeheer_vervangt_informatieborden.html

Antwoorden (2)

Het bedrag klopt,fout parkeren is een boete van € 90,- of het op een zandpad is met genoeg ruimte,je mag daar niet met gemotoriseerde voertuigen komen.

Als het bord echt slecht zichtbaar is zou je er een foto van kunnen maken en die bij je bezwaar indienen en dan maar hopen dat de boete kwijtgescholden wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, een min vind ik dit antwoord niet waard.
Vrij lopen betekent inderdaad dat de auto daar niet mag komen.
Art 461 W.v.S staat ook onderaan op het bordje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Joan,die min maak ik mij niet druk om.;-) Het zal mijn geheime minnaar wel zijn. :-)))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Levert je hooguit meer compensatieplusjes op ;-)
Bij deze dus, want het is een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, Ik begrijp deze min niet, het antwoord is goed.
Staatsbosbeheer (National Forest Service) is in 1998 verzelfstandigd en een publiekrechtelijke rechtspersoon geworden met een wettelijke taak. Steeds meer natuurgebieden, tot voor kort gekenmerkt als kwetsbaar, worden door Staatsbosbeheer opengesteld voor allerlei vormen van recreatie.
Omdat er toch altijd nog een groot aantal mensen is die niet begrijpt wat wel en niet mag in een recreatiegebied, staan er extra oranje borden met teksten wat wel mag en niet mag en eventuele uitzonderingen. Zich met de auto daar bevinden valt niet onder Vrij wandelen en behoort volgens het bordje ook niet tot de uitzonderingen. Op deze gebieden is het wetboek van strafrecht art. 461 van toepassing. Staat onderaan op de bordjes.
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/DerdeBoek/TitelVII/Artikel461/geldigheidsdatum_03-11-2014 Dus… geldboete van de eerste categorie. Dan valt € 90,00 nog mee.