wat mag een advocaat wel en niet?

Mijn vriend zit vast in zwitserland.wij hebben nog helemaal niks van hem gehoord.volgens de ambasade kan dat nog wel even duren ivm proces en beperking Enzo. Weet helemaal niks ook niet het huisvanbewaring waar hij zit alleen zijn advocaat zal dat weten. Nu ben ik via mijn advocaat de gegevens gekregen van mijn partners advocaat in zwitserland. Als ik zijn advocaat een kaart stuur en foto's van zijn kinderen mag hij die dan aan mijn vriend geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Nu ben ik via mijn advocaat de gegevens gekregen van mijn partners advocaat in zwitserland" Dat lijkt mij sterk.

Antwoorden (1)

Ik heb exact deze vraag al beantwoord; ik heb geen idee waar mijn antwoord is gebleven. Maar goed, ongeveer wat ik schreef:

Dat zal geen probleem zijn. Het is sowieso niet ongebruikelijk dat de communicatie met een verdachte loopt via diens advocaat, bijvoorbeeld doordat het adres van het advocatenkantoor wordt gekozen als domicilie adres. De communicatie van justitie en de rechtbank verloopt dan ook via de advocaat.

Een advocaat heeft beroepsgeheim, dus als jij hem belt en vraagt om informatie over je vriend en hoe het met hem gaat, zal hij niet alles over vertellen. Maar als jij informatie aan de advocaat geeft en vraagt dat door te geven, zal dat meestal geen punt zijn. Hooguit kun je de advocaat in een lastige situatie brengen als je via hem dingen zou zeggen die te maken hebben met het misdrijf waarvan je vriend verdacht wordt. Maar een kaart sturen om iemand sterkte te wensen of een foto van de kinderen zullen daar in veruit de meeste gevallen niets mee te maken hebben. Je kunt in die gevallen dus gewoon het adres van de advocaat gebruiken als p/a voor je vriend.

Toegevoegd na 6 uur:
Je hebt het trouwens over je partner; jullie zijn niet gehuwd? Het zou kunnen dat de advocaat méér zou mogen vertellen als je wél gehuwd zou zijn. Ik weet daar het fijne niet van en al helemaal niet hoe dat zit in Zwitserland, maar vragen staat uiteraard vrij: als je alleen enigszins met je partner kunt communiceren via zijn advocaat, zou ik in jouw situatie zeker vragen of hij meer kan vertellen over hoe het met hem gaat. Het zou kunnen dat jullie precieze relatie (dus gehuwd of eventueel samenwonend, soms worden samenwonenden gelijkgesteld met gehuwden) daarin verschil maakt. Het zou ook kunnen zijn dat de advocaat alleen dingen mag vertellen waar jouw partner hem toestemming voor heeft gegeven.

Ik kan het je allermaal niet met zekerheid vertellen en ik weet ook niet hoe ik zonder al teveel moeite de Zwitserse regelgeving op dit punt kan vinden, maar je kunt het natuurlijk aan de advocaat vragen. Is er geen taal die jullie beiden goed beheersen, dan zou je eventueel gebruik kunnen maken van een tolkentelefoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord lies12