Wat zijn de gevolgen voor een student met een dure auto?

Het gaat om een Jaguar xf met een dagwaarde van €18.000. De auto staat gewoon op mijn naam en de verzekering ook.

Hoe heb ik de auto betaald? €10.000 heb gewonnen in Belarus en €8.000 geleend van oom. Ik betaal de vaste lasten dmv hoge studentenlening en een bijbaan.

Kan/mag de politie mij zo maar oppakken omdat ik een dure auto heb?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Antwoorden (1)

Opgepakt word je niet zomaar. Dan moet er een verdenking zijn, en als jij een rijbewijs hebt den je autopapieren op orde hebt, heeft de politie *op zich* niet meer zoveel te maken met jouw vervoermiddel. Je kunt wel vragen verwachten misschien, maar jij hebt een plausibele verklaring voor hoe je aan (het geld voor) de auto bent gekomen, die waarschijnlijk ook te controleren zou zijn.

Meer interesse in die verklaring zou de Belastingdienst kunnen hebben. Niet als je gewoon aangifte doet, want daar hoef je een gebruiksgoed als een auto niet te melden als vermogen. De naam die je noemt van waar je dat geld hebt gewonnen zegt mij niets, maar mogelijk heb je over die 10.000 euro al kansspelbelasting betaald, en dan is dat gewonnen bedrag wél bekend. Zou het dat niet zijn of zouden er op een andere manier vragen komen over je auto, dan zou dat zijn omdat iemand een melding heeft gedaan of de Belastingdienst op een andere manier te weten is gekomen dat jij in zo'n dure auto rijdt. Maar aangezien jij kunt verklaren en naar ik aanneem ook bewijzen hoe je aan dat geld komt, zul je behalve een eventuele heffing op dat gewonnen bedrag, daar geen problemen mee hebben.

Het enige échte probleem zit volgens mij in de situatie als je NA je studie geen baan zou kunnen vinden - zoals tegenwoordig zoveel pas afgestudeerden - en je zou dan noodgedwongen tijdelijk een beroep op de Bijstand moeten doen. Dat ga je dan niet krijgen tenzij je - ongetwijfeld met veel verlies - je auto verkoopt en eerst je zo verkregen vermogen op gaat maken. Dat is denk ik nog het grootste risico aan het doen van zo'n dure aankoop in je studententijd op een moment dat je daar *eigenlijk* het geld nog niet voor hebt en je ook nog geen zekerheid hebt wat betreft je inkomen de komende tijd. Nu heeft niemand 100% zekerheid wat dat aangaat, maar als student ben je wel extra kwetsbaar. Dat samen met natuurlijk het feit dat je nog extra schulden opbouwt bovenop je studentenlening, lijken mij de grootste knelpunten hiervan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met die kansspelbelasting heb je een goeie,
is dat niet afgedragen, dan is de auto met zwart geld betaald en kan die in beslag genomen worden.
Is het wel afgedragen, dan is er bewijs hoe je aan een groot deel van de auto bent gekomen. (een kopie meenemen is dan handig, kan veel gedoe schelen)